2022-11-21, 21:50
Medlem
argusmaximuss avatar
Har läst båda RMV, och kan bara beundra er som är tvärsäkra på vem som är mördaren. Jag vet inte mer nu än innan jag lästa uttalandet från psykologerna. Men en sak kan vi i varje fall fastställa - båda ljuger.

Jag antar att MHs mentala historik och droganvändande inte är smickrande i ett sånt här fall, och något som JJ kommer att utnyttja genom att spela ytterligare med "duktig flicka"-vinkeln.
Å andra sidan är JJ den som agerar nervöst och misstänkt hos vittnen, medan MH har gått under radarn. Bråket med Tove är inte heller ett plus hos JJ. Dessutom har JJ TTs mobil, vilket också ställer frågan hur hon fått den - vilken ung tjej ger bort sin mobil till någon? Å andra sidan har JJ en ordnad tillvaro på papperet, ingen historik inom psykvård ö h t, och goda betyg i skolan. Detta är ingen nackdel inför rätten.

Intressant är också att MH pekar ut JJ som misstänkt, medan JJ inte pekar ut någon. Ännu.

Och en fråga som fortfarande är obesvarad - var är MH efter att TT gått? Var sover hon, och när och hur kommer hon hem?

Sagt det från början, säger det igen. Ser inte någon annan väg än att detta kommer att bli ord mot ord i slutändan. JJ kommer att skylla på MH när hon för höra om MHs snack med RMV, och förklara att hon kommit sent med den uppgiften då hon ville skydda sin yngre vän. Det kommer med största sannolikhet inte kunna fastställas vem som dödade TT givet att inte osannolikt perfekt teknisk bevisning kommer hittas. Jag är tveksam, tyvärr.

Obduktionerna och olika data från mobilerna känns bara viktigare och viktigare...
Citera
2022-11-21, 21:51
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Det pratas mycket om bråket på nöjet och vem som slog vem osv och om detta ens hände, rätta mig om jag har fel men var det inte någon i tråden för några veckor sen som hade ”råkat” filma bråket på nöjet? Har för mig att personen var från Vetlanda själv och verkade rätt trovärdig, men det kanske visade sig vara ett troll?

Enligt skribenten skulle det skett tidigare, var den en eller ett par veckor innan?
Bråk då mellan MH och JJ.
Men inget validerades.
Citera
2022-11-21, 21:53
Medlem
LouvaDeuss avatar
Är helt ny i tråden.
Baserat på vad ni skriver tycks det som att JJ tagit TT av daga pga AW o h att MH mest haft oturen att haft JJ som kompis? Alternativt att MH på rekordtid gått från helylle till medhjälp till mord?
Citera
2022-11-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Klassiskt beteende hos en som JJ, dvs en psykopat/narcissist.
Det borde inte du kunna bedöma-hon verkar vara en helt vanlig ung flicka
och det är lättare att peka ut mytomaner
Citera
2022-11-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LouvaDeus
Är helt ny i tråden.
Baserat på vad ni skriver tycks det som att JJ tagit TT av daga pga AW o h att MH mest haft oturen att haft JJ som kompis? Alternativt att MH på rekordtid gått från helylle till medhjälp till mord?

Nej det var bara ett troll som inte kan släppa AW. läs sammanfattningen på sida 1 så finns det gott om matnyttigt där
Citera
2022-11-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Man kan fråga sig när TT lärde känna JJ och MH.

När hon upptäckte att de verkade lite knepiga kan man fråga sig varför hon inte bara lämnade gänget. Det hade varit mycket bättre.
Jag har också tänkt på det
Enl podden där vönner berättade så hade visst TT och JJ relation varit upp och ner ganska lönge
Det jag undrar över varför fortsatte TT att ge sig in i diskutioner/bråk med JJ?
Varför tog hon inte avstånd?

Och det märkligaste för mig är varför TT höngde med på natten hem till JJ???
Citera
2022-11-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ponera att T tog cykeln och blev påkörd- av misstag eller avsiktligt av någon som stalkat T, JJ och MH? Vilken tid kom grannen hem efter jobb?
Du tror inte rättsläkaren borde hintat åklagaren vid det här laget om skadorna som orsakats TT pekar mot en påkörning.

Efter att TTs kropp hittas stärkts misstankarna mot MGMs och det blir även omhäktade för mord.

Att TT blivit påkörd går att utesluta helt.
Citera
2022-11-21, 22:00
Medlem
Kellywomans avatar
Är det bara jag som finner det märkligt i MH P7a att hon uppger att TT lämnat lägenheten, samtidigt så tror hon JJ har med TTs död att göra?
Menar hon att JJ skulle gett sig av och mördat TT utomhus senare? Tycker hennes uppgifter blir löjeväckande. Men blir ju intressant att läsa FUPen med förhören
Citera
2022-11-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Sammanfattning av JJ:s P7-undersökning
Uppdaterad: 21 november.

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.[/indent]

P7-undersökning MH
Plats: Rättspsykiatriska undersökningsenheten Göteborg
Datum: 11 nov
Slutsats: "Sammanfattningsvis framkommer inga hållpunkter om att JJ vare sig vid undersökning eller gärningar haft psykiska sjukdomstecken förenliga med någon allvarlig psykisk störning. Skäl för rättspsykiatrisk undersökning föreligger inte."

Uppväxt och allmänt:
- Ensamstående
- Född i Helsingborg. De första åren bodde familjen på olika platser i Skåne
- Föräldrarna skilde sig när JJ var 7 år. Bodde därefter växelvis hos dem.
- Beskriver goda relationer i familjen och uppväxten som mycket bra
- Egen häst sedan 7 års ålder
- Pianolektioner sedan 11 års ålder
- Engagerad i Svenska kyrkan, med bland annat kördeltagande och pianospelande.

Skoltiden:
- JJ uppger att hon genomfört grundskola och gymnasium utan inlärningsproblem och med goda betyg.
- Läste naturprogrammet på gymnasiet.
- Därefter arbete inom hemtjänsten några månader och därefter i ett städbolag
- Sedan början av 2022: heltidsanställning vid en skola som lärare och elevassistent.
- Har haft planer på att bli arkitekt. Sökt arkitektutbildning men skrinlade dessa planer och sköt dem på framtiden eftersom hon trivdes så gott med sitt arbete och med sitt liv i övrigt.

Alkohol och droger:
- JJ förnekar bestämt missbruk av något slag.
- Uppger cannabisbruk en gång under början av sommaren. Hon ska da ha känt sig "konstig" och känt att cannabis inte var något för henne.
- Drack alkohol första gången sommaren innan hon fyllde 18 år
- Uppger att hon alltid varit försiktig med alkohol. Är oftast den som kör till olika tillställningar med vännerna.
- Aldrig rökt vanliga cigaretter. Använt nikotinfritt snus.

Psykisk hälsa:
- Ingen tidigare kontakt med någon barn- och ungdomspsykiatrisk eller vuxenpsykiatrisk vårdgivare.
- Aldrig haft någon egentlig psykisk ohälsa.
- Beskriver sig själv som social och har alltid haft lätt att få kamrater.
- Tog körkort vid 18 års ålder och köpte nyss en egen bil
- Vid undersökningen framkommer inga psykiska sjukdomstecken förenliga med psykossjukdom, depressionssjukdom med självmordsrisk eller handikappande tvångssyndrom. Ej heller uppvisar hon några tecken på funktionsnedsättande neuropsykiatrisk problematik.

Händelser under den aktuella natten:
- JJ förnekar bestämt all inblandning i aktuella händelser.
- JJ medger visst alkoholintag vid tiden för gärningen men det finns inga hållpunkter om att hon skulle ha varit påtagligt berusad.
- JJ var ute på lokal tillsammans med en väninna och där träffat målsäganden.
- JJ menar att Tove slagit henne och att man därför gått hem till JJ:s lägenhet för att prata ut.
- Konflikten löste sig och efter detta ska Tove ha lämnat lägenheten
- JJ tog därefter hand om MH som mådde dåligt efter utekvällen.
- JJ åkte därefter hem till sin mamma för att sova

JJ:s mående i häktet:

Psykiskt mående i häktet:
- Inga uttalade psykiska sjukdomstecken.

Psykiskt tillstånd vid tiden för P7-undersökningen, 11 nov:
- Ger vid samtalet god formell och emotionell kontakt.
- Stämningsläget är genomgående neutralt
- Förnekar bestämt självmordstankar eller planer om att ta sitt liv. Hon har ingen dödsönskan.

- Inga tecken på någon grandiositet eller antisociala attityder.
- Inga tecken till någon beteendepåverkande, neuropsykiatrisk eller begåvningsmässig funktionsnedsättning.
- Berättar att hon sörjer sin vän som är död och att hon också tänker mycket om att hennes eget liv framstår som förstört på grund av aktuellt frihetsberövande.

Jag begriper inte hur en skötsam och vad det verkar intelligent tjej med ordnade familjeförhållanden mördar en tjej och håller käft om det.

Ingen i det ovan ger svar.

Inte ens tecken på någon grandiositet eller antisociala attityder. Finns liksom inget att greppa i som förklaring. Inga droger inget missbruk ingen dålig uppväxt inget psykologiskt.

Hittar liksom inte en enda förklaring till varför hon gjorde detta. Det är kyrkan piano hästar. Sjukt alltså.
Citera
2022-11-21, 22:02
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Väldigt lätt att skjuta teknisk bevisning kopplat till platsdata och master i sank.

Ingen idé skriva nån avhandling i tråden om det men värt att börja värma upp inför åtal även om det lär dröja.

Indicierna läggs på hög ja.
Blir det tekniska själva kittet som binder allt samman.

Man anar vad polisen sitter på för bevisning redan.

Kan de bli dömda för mord men inte människorov så är det ju bra.
Men känns som en trippelgardering av åklagaren även om de ska kunna bli dömda för alla tre rubriker såklart.

Större chans bevisa gravfrid än människorov om bevisen inte räcker för mord.

Nånstans så känns det att erkännande nästan krävs för mord men kanske räcker indicierna ihop med TT’s skador och nåt mobilrelaterat?

Som du varit inne på - bortom allt rimligt tvivel är det bara de som ska ha kunnat begå detta. Om så MH gjorde det i sömnen s a s…

MGM har inte Telegram. Kollat.
Men andra appar har de och i Snap (öppna någon kontakts profil så hittar man knappen för att dela med den personen) och Messenger så kan man live-dela sin plats till kontakter.

Dunsar och hamrande. Våld respektive trodd destruktion av mobil?
TT dör men inte hennes mobil.

Bra där. Någon brås på sin mor…

Vem brås på sin mor och varför/hur?
Citera
2022-11-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har också tänkt på det
Enl podden där vönner berättade så hade visst TT och JJ relation varit upp och ner ganska lönge
Det jag undrar över varför fortsatte TT att ge sig in i diskutioner/bråk med JJ?
Varför tog hon inte avstånd?

Och det märkligaste för mig är varför TT höngde med på natten hem till JJ???

De hängde i samma kompisgäng, Vetlanda är väldigt litet och med en nattklubb:
Nöjet.

De skulle upp och prata ut, kanske för att lösa bråket för kompisgängets skull, jag kan tänka mig att tjejgänget var trötta på deras gräl.
Inte hade Tove förväntat sig att bli tagen av daga...
Citera
2022-11-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jag begriper inte hur en skötsam och vad det verkar intelligent tjej med ordnade familjeförhållanden mördar en tjej och håller käft om det.

Ingen i det ovan ger svar.

Inte ens tecken på någon grandiositet eller antisociala attityder. Finns liksom inget att greppa i som förklaring. Inga droger inget missbruk ingen dålig uppväxt inget psykologiskt.

Hittar liksom inte en enda förklaring till varför hon gjorde detta. Det är kyrkan piano hästar. Sjukt alltså.
Det är för att det är ett spel för gallerian, det är lögner. och det är det hon försöker intala alla hon stöter på nu.
Det som är intressant med dessa utredningar är att läsa mellan raderna.
Ingen är så perfekt eller har ett så perfekt liv som hon beskriver sig själv och sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in