Citat:
Ursprungligen postat av
Yasko
En smugglingsstad som grundades 1911 då Ottomanska riket byggde upp järnvägarna i området. Har det slagit in hos dig varför staden har blivit så stor som ligger precis vid gränsen till Turkiet? Du tror väl att kurder bott där sedan år 8957923874957409574 före kristus?
När har jag sagt det? Din turkiska vän sa att det var en arabisk stad och jag sa att det inte var det. Har aldrig sagt att Kobane är någon tusen årig stad men de verkar ju som att du är utvecklingsstörd
Sen tycker jag att det är väldigt roligt när ni försöker argumentera för att Kobane är en arab stad när turkiets tredje största stad Izmir eller smyrna som den hette från börjanvar grekisk för 100 år sedan och är absolut inte turkisk på något sätt alls.
Citat:
Alla kurder vid syriska gränsen kom dit från Turkiet efter ett misslyckat uppror i 1920-30 talet. Fransmännen som styrde Syrien placerade kurderna där för att de skulle skapa vidare oro, vilket de gjort i alla tider. Området har varit arabisk och turkisk sedan medeltiden annars.
Igen varför skickar du inte en länk på vilka som bodde där innan då? Och nej alla kom inte dit efter ett misslyckat uppror, Kurderna i Afrin har varit där sedan åtminstone 400 år sedan
"Although it is not contiguous with the main area of Kurdish settlement, the Afrin valley seems to have seen Kurdish settlement by at least the 16th-17th centuries, as a British traveller by the name William Biddulph, records in 1599 that a people, called Coords, who "Worship the Devil", dwell in the mountains between Iskenderun and Aleppo.[11] It is likely that these were Yezidi Kurds, who have historically been accused of being devil-worshippers by outsiders.[12]"
Till och med dina turkiska förfäder kallade det för kurdiskt distrikt "Afrin was referred to as the Sancak of the Kurds in Ottoman documents.[13]"