2022-11-21, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Varför skulle man vilja ta sig fram där det inte finns någon väg? Det är därför jag drar slutsatsen att det bara är en leksak. Nu har jag fått svar av andra, du tillför ändå inget vettigt.
Av samma anledning som mat tar sig fram där det finns en väg. För att man har ett ärende vid punkt B men man är vid punkt A. Färjor transporterar folk, bilar och varor mellan länder på vattnet där det inte finns någon väg. Är färjor också bara leksaker?

Snacka om att vara pantad.
Citera
2022-11-21, 12:27
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve52
När vintrarna smyger sig på blir jag ofta påmind om mysiga sälen & fjällen och allt vad det har att erbjuda. Dock har jag aldrig förstått mig på syftet med snöskotrar och vilket syfte dom fyller, behöver man ta sig någonstans så använder man väl bilen - dom verkar ju heller inte ens få framföras på allmän väg, så vad fan har man dom till?

Det retar mig, då jag själv gärna hade haft en skoter men eftersom dom inte ens får framföras någonstans så ser jag ingen mening med att skaffa en, + att dom flesta som är till salu finns ju bara i Dalarna och uppåt. Är det brist på intresse i södra städer?

Billigare och bekvämare än bil, terrängen är ofta genare än väg, roligare att köra.

Ni sörlänningar har ingen natur och ingen snö så det är inte konstigt att ni håller på med fyrhjulingar och vattenskotrar istället.
Citera
2022-11-21, 12:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Nyttan med snöskoter är att den kan användas i transport- och räddningsuppdrag där det är mycket snö. Onyttan med snöskoter är att det blivit en leksak.
Citera
2022-11-21, 12:34
Medlem
Citat:
Varför skulle man vilja ta sig fram där det inte finns någon väg? Det är därför jag drar slutsatsen att det bara är en leksak. Nu har jag fått svar av andra, du tillför ändå inget vettigt.
Hur tror du att människor tar sig ut i naturen när det är mycket snö? Hur tror du att man drar skidspår? Söker vilt som är skadat? Vem är det som gör alla fina skoterspår som alla kan använda sig? Människor motionerar, pimplar, vandrar och har andra aktiviteter ute, även på vintern.
Citera
2022-11-21, 12:39
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Varför skulle man vilja ta sig fram där det inte finns någon väg? Det är därför jag drar slutsatsen att det bara är en leksak.
Ett annat alternativ är att det FINNS väg, men den är begravd under en meter snö. Om det bara är ett fåtal personer som måste fram blir det billigare och enklare att använda något som tar sig fram ovanpå snön, istället för att röja vägen så vanliga fordon kan ta sig fram (och repetera det varje gång det snöat).
Citera
2022-11-21, 12:45
Medlem
Det är nog personer som inte fick någon snow racer som barn som köper dem.
Citera
2022-11-21, 12:48
Medlem
immenhusens avatar
Beroende på var du bor så kan du förkorta resvägar med timmar i det att du kan köra genom skogen och över frusna sjöar. Bara det utgör ett värde i sig.

/AI
Citera
2022-11-21, 12:52
Medlem
Citat:

Ja, varför går folk ut i naturen?

Det är en kombination av att det är kul att köra (det är nog ett fåtal som enbart leker) och att man kommer ut i naturen. Gemenskap när man stannar och fikar/grillar och ett hyfsat bra träningspass är det oxå.

Du förstår inte syftet med skoter men samtidigt så har du andra hobbys som ger dig ungefär samma sak, oavsett om det är tvspel, hänga med polare, träna, knyppla, eller matlagning eller vad det nu än är.
Citera
Medlem
immenhusens avatar
Citat:

Du jämför alltså en snöskoter med leksaken ”vattenskoter”? Suck.

/AI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Är väl oftare billigare också än att köpa en Range Rover eller Jeep som lätt kan ta sig överallt. Jag skulle nog faktiskt föredragit Jeepen om det gällde längre turer.
Du har aldrig varit utanför stadsgränsen va?
Citera
2022-11-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du jämför alltså en snöskoter med leksaken ”vattenskoter”? Suck.

/AI

Du kan ju likväl vända på det och få ut samma sak, eller hur?
Citera
2022-11-21, 13:02
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du kan ju likväl vända på det och få ut samma sak, eller hur?

Finns många professionella användningsområden för vattenskoter, men samtidigt kan den inte göra något som ingen annan vattenfarkost kan göra. Snöskoter är dock extremt nischat utan några direkta substitut tillhands.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in