Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är inte helt så lätt att bara gå in och montera lite "databrickor" i stridsvagnarna. Ryssarna beräknas ha en produktionskapacitet på 600 strv/år 2021. Jag tror inte det är stålet som är flaskhalsen ens utan sanktionerna. Men det är intressant hur lite artiklar det finns i västliga tidningar om ryssarnas industriella kapacitet och deras möjligheter att skala upp den - eftersom det är helt avgörande. Jag tror det inte, men tänk om där rullar ut 1000 T-14 Armata år 2024. Kan inte helt uteslutas.
Jo det kan det. De kommer
aldrig använda T-14 Armata i krig. Armata har bra koncept men flera svagheter. Den är lite som stridsvagnarna som byggdes efter WWI. Bra koncept och några saker kommer säkert finnas på framtida stridsvagnar.
Största problemet är elektroniken och sensorerna (Kameror). Mycket sitter i tornet som snurrar. Besättningen sitter fast. Det gör att det går lättare sönder. Dessutom kan sensorerna slås ut av vanliga infanterivapen.
Vagnschefen kan inte se bakåt om hen ska titta ut. Hens lucka sitter framför tornet.
Motorn är inte speciellt ny och slukar mycket bränsle.
Det finns inget backup-sikte på den.
Skyddet emot Javelins och liknande fungerar bara om man vet att man är påskjuten.
Till sist T14 är extremt dyra att producera.
PS. Sen måste man bygga ut en ny logistiklinje och träna mekaniker. Det är bättre att satsa på äldre stridsvagnar i det här kriget. Dessutom fattar jag inte, om man nu ska köra vagnen med sensorer och allt ska se automatiskt, så borde ju besättningen inte sitta i vagnen överhuvudtaget.