2022-11-20, 14:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja så fungerar det. Och det är alltid med en uppmaning typ, "Läs på"

Kapitel ett handlade endera om "förhandling" eller att ryzzland "tvingades" invadera..jo jo.

Kapitel ett var väl avnazifiering etc?
Citera
2022-11-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Om du går på din magkänsla. Hur många procent av svenska medborgare upplever du 1 hatar ryssland över allt annat 2 ogillar ryssland lite bara 3 bryr sig inte om det här bråket så mycket? Känns som att väldigt många tillhör grupp 3...

Jag tror många börjar tröttna på det här grälet mellan Ukraina och Ryssland.

Varför känns det som att alternativ 3 stämmer?

I min ryss- och serbfria omvärld så hatar alla Ryssland.

Det är för övrigt inte ett "gräl" som råder mellan ryssjävlarna och Ukraina utan en orättfärdig invasion.
Citera
2022-11-20, 14:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Den långsiktiga skadan på Ryssland är enorm.

Det är inte som post-WW2 då man kunde tuffa på lite sakta bakom järnridån och hela Europa var lika skadat. Nu är den globala konkurrensen knivskarp, och rysk industri kommer att vara helt hjälplös. Inte ens råvaruexporten, som gav Ryssland lite skjuts post-millenium, kan hjälpa upp situationen.

En blivande motsvarighet till 1800-talets Afrika, där Väst och Kina utgör kolonialmakterna och där Ukraina sköter den praktiska styrningen och förädlingen av naturtillgångarna.

Ryssjävlarna får ligga i ett dike, kanonfulla på hembränt.

Du "skönmålar"🙂 och dessutom hjälper du den rySSka propagandan som hävdar att "allt beror på att väst är ute efter våra naturtillgångar". Alltså detta, trots, att det är RySSland som inte förmått differentiera sin ekoonomi och att väst bad Putler på sina bara knän att inte storinvadera Ukraina. Men faktum är följande.

Väst klarar sig, utmärkt, utan de rySSka energitillgångarna, även på lång sikt, då vi är inne i en grön omställning.

Väst kommer att klara sig utmärkt utan de sällsynta metaller RySSland sitter på, om vi bara utnyttjade våra egna resurser. Speciellt Sverige har stora fyndigheter av t.ex sällsynta jordartsmetaller, som vi borde börja bryta, bums!

Så, nej, vi behöver, verkligen inte, "kollonisera RySSland", lämna dem bara, fulla i diket, till sitt öde....

Slava Ukraini!
Citera
2022-11-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kryssningsrobotar avfyras väl från fartyg? fartyg som ligger i svarta havet? Tar dom krim så kanske dom har räckvidd till just dom fartygen tänkte jag.

Att Ukraina kan bli beskjutna med kryssningsrobotar från Svarta Havet är nog bland de minsta problemen landet har just nu.

Din lösning på det problemet är nog väldigt väldigt dyrbar för Ukraina - jag tror omöjlig. De som kan ge dom sådana resurser och har dem vill inte ge dem till Ukraina och jag tror vad som hänt på senaste tiden gör att de ännu mindre vill det. Misstroendet mot ukrainas regering och Zelenski verkar nu växa på alla håll - inte minst i väst. Om "givarländerna velat kunde de gett Ukraina robotar med sådan räckvidd men det har de inte. Inte utan skäl!
Citera
2022-11-20, 14:46
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Om du går på din magkänsla. Hur många procent av svenska medborgare upplever du 1 hatar ryssland över allt annat 2 ogillar ryssland lite bara 3 bryr sig inte om det här bråket så mycket? Känns som att väldigt många tillhör grupp 3...

Hej på dig Ivan. Jag bor i Sverige så jag kan berätta och behöver inte gå på magkänsla.
95% hatar eller ogillar Ryssland starkt. Alla är överens om att Putin är farlig och ond och vi hoppas att han försvinner snart.
Citera
2022-11-20, 14:47
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Men det handlar ju inte om ett gräl mellan ryzzland och Ukraina.

Det handlar om ett krig och en olaglig annektering av Krim.
Ryzzland invaderade Ukraina I februari och DET är många engagerade i och upprörda av. Tro/hoppas inte på ngt annat.

Ett äkta gubbgräl är vad det är. Farbror Putin vs Farbror Zelensky. Nu får dom skärpa sig och gå vidare med sina liv pronto. Omvärlden har inte tid med det här längre. Folk tröttnar snabbt på gubbgräl. Det här kommer nog att rinna ut i sanden, som alla gubbgräl gör.
Citera
2022-11-20, 14:49
Medlem
Något som är riktigt roande är att läsa om/lyssna på "hyllade" Douglas Macgregor.
I början av konflikten förutspådde han att NATO skulle splittras.
Påstod att Tyskland inte skulle våga skada relationen med Ryssland.
Påstod att kriget var nära sitt slut i våras.
Påstod att militärt så var kriget slut i sep-okt.
Påstod att en offensiv mot Odessa skulle inledas innan reträtten från Kherson, att man skulle ta tillbaka Izium och Kharkiv.
Påstår nu att när marken fryser så kommer Ryssland sätta in en motoffensiv, bedömd till slutet av november-december, vilket kommer att avsluta konflikten.

https://www.youtube.com/watch?v=dAVA9WNgLMM
https://www.youtube.com/watch?v=RX99LE_Xizs

Vi får väl se
Citera
2022-11-20, 14:51
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Att Ukraina kan bli beskjutna med kryssningsrobotar från Svarta Havet är nog bland de minsta problemen landet har just nu.

Din lösning på det problemet är nog väldigt väldigt dyrbar för Ukraina - jag tror omöjlig. De som kan ge dom sådana resurser och har dem vill inte ge dem till Ukraina och jag tror vad som hänt på senaste tiden gör att de ännu mindre vill det. Misstroendet mot ukrainas regering och Zelenski verkar nu växa på alla håll - inte minst i väst. Om "givarländerna velat kunde de gett Ukraina robotar med sådan räckvidd men det har de inte. Inte utan skäl!

Vad får du det ifrån att det är det minsta problemet att dom blir beskjuten med kryssningsrobotar? Har inte sett nånstans att misstroendet på Ukraina eller Zelenski skulle sjunka? Vad är det för källa?
Citera
2022-11-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag har nog läst en del och anser att tillbakadragandet från Kherson öppnar vägen till Krim. Det kommer att bli fortsatt svårt för ryssarna att få fram förnödenheter till trupperna på östra sidan då Ukrainskt precisionsartilleri når deras försörjningslinjer. Det gäller för Ukrainarna att skapa ett brohuvud på östra sidan. Klara de det, blir det svårt att försvara Krim. Ryssarna har lika långa försvarslinjer nu som tidigare.
Men mest troligt blir det någon annanstans Ukraina attackerar nästa gång. Gissningsvis i norr eller öster någonstans, vilket kan leda till att det öppnar upp i söder om ryssarna behöver förflytta soldater därifrån. Nu gräver ryssarna dessutom ned sig, vilket betyder att de inte har tänkt föra något rörligt krig där, för man har förmodligen inte tänkt försöka gå över Dnjepr igen och hamna i samma situation.

Ryssarna har flyttat trupper från den fronten för att de inte anser att där behövs så många och starka för att försvaras. Den bedömningen har aslla med något förstånd förstått.

Att Ukraina håller kvar anfallsdugliga trupper vid den fronten där det absolut inte finns någon större ruisk för rysk offensiv kan betyda två saker. De planerar offensiv eller de har inte logistik att flytta dem. Jag tycker allt pekar på det sistnämnda men vi får se och du väntar duig nu plötsligt inte heller att ukrainarna skall gå till anfall.

Ja visst: De kan väl ta igen sig och ha lite lugnt en perieod och vila ut sig. Ryssarna drog sig tillbaka utan nämnvärd strid så det kan ju knappast varit så tröttsamt för de ukrainaska trupperna? Eller menar du det?
Citera
2022-11-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Putin är omtyckt av ryska folket. Han har gett dem större frihet och ekonomiska framsteg än någon tidigare president/diktator. Han vinner presidentvalen med god marginal, utan något egentligt valfusk enligt internationella bedömare. Det är möjligt att det kommer ändras nu, beroende på hur sanktionerna slår mot vanligt folk. Du har rätt i att ryssarna är ganska härdade, de tänker inte riktigt som vi. Det är mer att man röstar på Putin, för man vet inte vad som kommer istället. Nästa president kanske bara blir värre?
Jag tror inte Putin är speciellt omtyckt längre. Folk börjar förstå att han mer eller mindre på egen hand kört landet i botten med en annalkande total misär.

Sedan misstar du dig. Jag sa inte att ryssar är härdade. Jag sa att de är ryggradslösa och inte har någon framtidstro. De vet att de är körda, och de som ännu inte fattat det kommer snart bli varse om detta.
Citera
2022-11-20, 14:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Så nu är ni tre idag som ska försöka framför misstro mot Ukraina. Vad blir nästa grepp. Nazism, Satanism, börjar ni inte ha tömt era olika agendor. Tar Ukraina Krim, finns så klart ingen Svartahavsflottan kvar i Sevastopol, utan den får söka sig till den ryska kusten istället. Ukraina kommer även att få möjlighet att beskjuta ryska skepp i Svarta havet och Azovsjön men även ryska hamnar. En enorm strategisk fördel.
Citera
2022-11-20, 15:00
Medlem
Citat:

Vad har dom procenten med svamlet om gasberoende gänt emot Ryssland att göra?
Personligen hatar jag rysspacket på så många plan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in