2022-11-20, 19:43
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Att diskutera i tråden:
Har ni någon helt alternativ beräkning?

Har jag glömt något?

Har ingen alternativ beräkning. Men långsiktigt så blir den största kostnaden att EU:s kvarvarande industri flyttar utomlands, när billig energi från Ryssland inte längre finns.

Ingen slump såklart. En del av vår industri kommer flytta till Kina, men en del kommer också flytta till USA. Som en double whammy så blir vi dessutom tvugna att köpa dyr LNG tillbaka. Enligt vad jag såg senast så har USA nyss instiftat lagar för att underlätta just industriflykt från EU så mycket som möjligt.

Så grattis EU och grattis Sverige. Så går det när man har trögtänkta förrädare till politiker. Slava Ukrainyiyi och god jul!

Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Nu slipper våra barn skämmas i framtiden för vår fega "neutralitet" under WW2 och Kalla Kriget, som jag och de flesta av er fick under lektionerna i högstadiet. Nu står Sverige för någonting igen. Vi tillhör Väst och vi ska försvara våra värderingar och vår världsbild till varje pris.

När det finns chans att heja på nazister så har Sverige svårt att hålla sig neutralt. Det vet vi sen gammalt. Det rycker lite för mycket i högerarmen, trots den mödosamt påmålade PK-fernissan. Undermedvetet så ser svensken sig också som übermench, precis som ukro-nazzarna gör.

Den här gången så blir det nog svårare att vända kappan efter vinden i efterhand dock.
Citera
2022-11-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Så TS tycker att västvärlden ska acceptera ett ryskt angrepp på Ukraina, eller erkänna ryska krav på andra länders territorium, för att det fördyrar TS liv? Och sedan, när Ryssland vill ha mer av Ukraina, vad vill TS göra då? Ge bort resten? Och sedan Moldavien, Georgien och Baltikum? Allt för att inte TS ska få högre elräkning?

Den ryska aggressionen ska bekämpas obönhörligt, så att det ryska hotet mot andra länders frihet och självbestämmande inte eskalerar. Putin har all möjlighet att ensidigt avsluta krigshandlingarna och acceptera att betala krigsskadestånd för allt Ryssland har förstört. Om det inte händer så ser jag själv fram emot att se Putins regim, militär och statsekonomi implodera.

För att vara samhällskritiska skribenter på ett forum så har Flashbacks medlemmar verkligen en rätt ambivalent inställning till de demokratiska rättigheter som de facto är en förutsättning för att de ska uttrycka sig som de gör, men ände slippa bli utdragna av GRU mitt i natten. Man kan tycka att dessa rättigheter kunde vara värda vissa uppoffringar, men elräkningen är tydligen viktigare.

Skönt att du sammanfattar det så bra att jag slipper svara i tråden.
Citera
2022-11-20, 19:56
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Har ingen alternativ beräkning. Men långsiktigt så blir den största kostnaden att EU:s kvarvarande industri flyttar utomlands, när billig energi från Ryssland inte längre finns.

Ingen slump såklart. En del av vår industri kommer flytta till Kina, men en del kommer också flytta till USA. Som en double whammy så blir vi dessutom tvugna att köpa dyr LNG tillbaka. Enligt vad jag såg senast så har USA nyss instiftat lagar för att underlätta just industriflykt från EU så mycket som möjligt.

Så grattis EU och grattis Sverige. Så går det när man har trögtänkta förrädare till politiker. Slava Ukrainyiyi och god jul!

När det finns chans att heja på nazister så har Sverige svårt att hålla sig neutralt. Det vet vi sen gammalt. Det rycker lite för mycket i högerarmen, trots den mödosamt påmålade PK-fernissan. Undermedvetet så ser svensken sig också som übermench, precis som ukro-nazzarna gör.

Den här gången så blir det nog svårare att vända kappan efter vinden i efterhand dock.
Källa på det eller så hänförs det till -hittepå.
Så Du är tillbaka och tror vi kommer överge Ukraina till folkmordsriket...
Citera
2022-11-20, 20:30
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Källa på det eller så hänförs det till -hittepå.
Så Du är tillbaka och tror vi kommer överge Ukraina till folkmordsriket...

Här är en FT-artikel, som tyvärr ligger bakom betalvägg:
"European industry pivots to US as Biden subsidy sends ‘dangerous signal"
https://www.ft.com/content/59a8d135-3477-4d0a-8d12-20c7ef94be07

Här är en annan artikel, som jag tror förmedlar andemeningen:
https://www.newscast-pratyaksha.com/english/us-inflation-reduction-act-could-harm-european-industry-72229/

Citat:
The Inflation Reduction Act provides huge subsidies to companies in specific sectors, such as electric vehicles in the US. Europe is claiming that this is against international trade regulations and inappropriately supporting the green economy of the US. Last month, French President Macron reprimanded the US over the same issue.

USA behöver återindustrialisera för att kunna ta sig an Kina i framtiden. Men de har varit för upptagna i Mellanöstern senaste decennierna med följd att Kina har flyttat fram positionerna i Afrika och Sydamerika. Därför blir det enklare att istället suga blodet ur EU, som fortfarande är helt under USA:s kontroll.

Tyskland hade fräckheten att vänsterprassla ekonomiskt med Ryssland. Ur USA:s perspektiv är det utmärkt att spela ut dom mot varandra. EU var på väg att gravitera mot Ryssland. Och Ryssland graviterade mot Kina. Bättre då att både EU och Ryssland blir försvagade, och att tysk industri flyttar till USA.
Citera
2022-11-20, 20:34
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Vad jag ser som en av de största kostnaderna är företag som tvingas flytta som ALDRIG kommer tillbaka.
Detta är början på slutet av det rika EU vi haft i så många år.

Precis EUs konkurrenskraft kommer försvinna under de närmaste 6-10 åren. Vi kommer förlora en hel del företag och verksamheter tills dess
Citera
2022-11-20, 20:39
Medlem
Landsfaderns avatar
Det är en av de mer ambitiösa trådstarterna jag har sett, det får jag ge dig.

Däremot finns det, som många andra varit inne på, saker som står på spel här som helt enkelt inte kan rationaliseras i kostnader. Ta bara demokratin i Sverige som antagligen är en gigantisk förlustaffär med långa beslutsvägar och tröga system. Hade Sverige varit ett auktoritärt land, typ Kina, så hade vi ekonomiskt antagligen gjort enorma pengar och besparingar. Hade vi dessutom haft samma bristande respekt för andra landsgränser som Ryssland så hade vi kunnat promenerat i Norge med trupper, lagt rabarber på baggarnas olja och kunnat hänvisa till unionsbildandet 1815.
Citera
2022-11-20, 20:43
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Här är en FT-artikel, som tyvärr ligger bakom betalvägg:
"European industry pivots to US as Biden subsidy sends ‘dangerous signal"
https://www.ft.com/content/59a8d135-3477-4d0a-8d12-20c7ef94be07

Här är en annan artikel, som jag tror förmedlar andemeningen:
https://www.newscast-pratyaksha.com/english/us-inflation-reduction-act-could-harm-european-industry-72229/

USA behöver återindustrialisera för att kunna ta sig an Kina i framtiden. Men de har varit för upptagna i Mellanöstern senaste decennierna med följd att Kina har flyttat fram positionerna i Afrika och Sydamerika. Därför blir det enklare att istället suga blodet ur EU, som fortfarande är helt under USA:s kontroll.

Tyskland hade fräckheten att vänsterprassla ekonomiskt med Ryssland. Ur USA:s perspektiv är det utmärkt att spela ut dom mot varandra. EU var på väg att gravitera mot Ryssland. Och Ryssland graviterade mot Kina. Bättre då att både EU och Ryssland blir försvagade, och att tysk industri flyttar till USA.
Bra försök men Du misslyckades genom att länka till en rysk hittepå sida!
Varför inte till den lagstiftandes egen sida???
Så- det här är alltså rena spekulationer och hittepå av dig, precis som väntat...
Citera
2022-11-20, 20:45
Medlem
Landsfaderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
För att vara samhällskritiska skribenter på ett forum så har Flashbacks medlemmar verkligen en rätt ambivalent inställning till de demokratiska rättigheter som de facto är en förutsättning för att de ska uttrycka sig som de gör, men ände slippa bli utdragna av GRU mitt i natten. Man kan tycka att dessa rättigheter kunde vara värda vissa uppoffringar, men elräkningen är tydligen viktigare.
Jag tycker samma sak är fascinerande. Att vi har möjlighet att sitta och diskutera detta öppet och utan risk för repressalier beror helt och håller på att vi haft människor genom åren som tagit den här typen av strider.
Citera
2022-11-20, 20:53
Medlem
mr13377s avatar
Det vi siickat till Ukraina ger ju sådan enorm valuta för pengarna. Tänk att Ryssland har förlorat militära resurser och utrustning för minst 800 miljarder dollar! Det är ca 14x deras årliga budget innan kriget. Bara deras strategiska bombkampanj har kostat över 100 miljoner dollar PER DAG, helt galet! På några få månader har Rysslands militär helt decimerats, tänk vad det skulle kosta att bygga och utveckla ett nytt program liknande tex kh-22 som man nu slösat bort nu. Eller varför inte återbygga första gardes-tank-armen? Skulle nog kosta 7-8 miljarder dollar och flera år av träning. Bygga en ny missilkryssare Moskva? 5-6 miljarder dollar minst 6-7 år!
Citera
2022-11-20, 21:18
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Funkade inte översättningsprogrammet, eftersom detta blev engelska?
Du har gömt dig bakom den busken länge men tyvärr poppar fram ibland då och då...
Så- återigen varför länkar Du inte till den lagstiftandes egen sida i USA?
Kan det bero på att de inte finns där...

Du har aldrig hört talas om "Inflation reduction act" eller? Du tror att jag hittat på det?

Artikel från den kända ryska disinformations-siten Reuters:
"U.S. Inflation Reduction Act a risk to Europe's industrial base, EU's Vestager says"
https://www.reuters.com/markets/europe/us-inflation-reduction-act-risk-europes-industrial-base-eus-vestager-says-2022-10-26/

Här en till artikel, från Business Insider, aka RT:
"Soaring natural gas prices are prompting European companies to move their manufacturing operations to the US"
https://markets.businessinsider.com/news/commodities/europe-natural-gas-prices-energy-crisis-manufacturing-work-shift-us-2022-9?op=1
Citera
2022-11-20, 21:19
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfadern
Jag tycker samma sak är fascinerande. Att vi har möjlighet att sitta och diskutera detta öppet och utan risk för repressalier beror helt och håller på att vi haft människor genom åren som tagit den här typen av strider.

Det var då. Finns väldigt få nu som är villiga att strida för yttrandefrihet, eller frihet överhuvudtaget.

Såg inte att många tog strid för Assange, Snowden m.fl.

Såg inte att många tog strid mot lockdowns. Som helt uppenbart inte handlade om covid. Det var genrep för militärt undantagstillstånd. Du vet, sånt som diktaturer sysslar med. De flesta vill inte ens kännas vid vad det handlade om. Enklare att låtsas inte förstå.

Nästan alla självcensurerar. Ju högre position i samhället desto mer självcensur. Och den dag det går ut uttryckliga order om att sånt här inte får diskuteras, så kommer 90% av folk i väst lyda.
Citera
2022-11-20, 21:31
Medlem
Citat:

Många kommer ha svårt att förstå hur lurade de blivit när nuvarande gränser visar sig vara permanenta kommer bli svårt för många medier likväl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in