Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Vad tror du händer om nätverket skulle växa (fast vi vet att det inte kan skalas upp, men hypotetiskt) och lite regleringar införs, som alla nu önskar? Stora noder kommer bli exakt som banker redan är.
En viss risk för regleringförsök föreligger nog. Men det är ju inget som hindrar att öppna upp kanaler direkt mellan mindre noder och förbigå större noder, om de stora börjar göra några konstigheter. Dessutom verkar det inte finnas så mycket incitament för att låsa stora mängder bitcoin för att skapa jättenoder. Bitcoin som är låsta till lightningnätverket är ju inte i cold storage. Hittills ser man enligt grafen inga tecken på oroande centralisering:
https://lnrouter.app/graph
Därtill finns möjligheten att driva lightningnoder över Tor, vilka, som jag förstått det, inte är med i den ovanlänkade grafen och är ännu mer svårtillgängliga för regleringsattacker.
Även med regleringar har jag dock svårt att se att stora noder är exakt som banker är i dag. Däremot håller jag med om att det vore dåligt, väldigt dåligt, om nätverket skulle centraliseras så att man i praktiken bleve tvungen att låta betalningarna passera genom någon av ett fåtal noder. Jag ser dock inga tecken på att nätverket är på väg åt det hållet i nuläget.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Vi vet dessutom att det enda sättet lightning-nätverket kan växa är om det centraliseras kring ett fåtal enorma noder.
Vi är då tillbaka på ruta ett. Det kan inte fungera på något annat vis.
Härom tvista de lärde. Jag tror att tvistandet delvis beror på begreppsförvirring. Det är helt klart så att vissa noder kommer att vara mycket större än andra. Men så länge man kan gå runt dem och alltid kan få fram sina betalningar sekundsnabbt och billigt, så ser jag inget allvarligt problem med detta.