2022-11-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad tror du händer om nätverket skulle växa (fast vi vet att det inte kan skalas upp, men hypotetiskt) och lite regleringar införs, som alla nu önskar? Stora noder kommer bli exakt som banker redan är.

En viss risk för regleringförsök föreligger nog. Men det är ju inget som hindrar att öppna upp kanaler direkt mellan mindre noder och förbigå större noder, om de stora börjar göra några konstigheter. Dessutom verkar det inte finnas så mycket incitament för att låsa stora mängder bitcoin för att skapa jättenoder. Bitcoin som är låsta till lightningnätverket är ju inte i cold storage. Hittills ser man enligt grafen inga tecken på oroande centralisering:

https://lnrouter.app/graph

Därtill finns möjligheten att driva lightningnoder över Tor, vilka, som jag förstått det, inte är med i den ovanlänkade grafen och är ännu mer svårtillgängliga för regleringsattacker.

Även med regleringar har jag dock svårt att se att stora noder är exakt som banker är i dag. Däremot håller jag med om att det vore dåligt, väldigt dåligt, om nätverket skulle centraliseras så att man i praktiken bleve tvungen att låta betalningarna passera genom någon av ett fåtal noder. Jag ser dock inga tecken på att nätverket är på väg åt det hållet i nuläget.

Citat:
Vi vet dessutom att det enda sättet lightning-nätverket kan växa är om det centraliseras kring ett fåtal enorma noder.

Vi är då tillbaka på ruta ett. Det kan inte fungera på något annat vis.

Härom tvista de lärde. Jag tror att tvistandet delvis beror på begreppsförvirring. Det är helt klart så att vissa noder kommer att vara mycket större än andra. Men så länge man kan gå runt dem och alltid kan få fram sina betalningar sekundsnabbt och billigt, så ser jag inget allvarligt problem med detta.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-20 kl. 16:02.
Citera
2022-11-20, 15:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Härom tvista de lärde. Jag tror att tvistandet delvis beror på begreppsförvirring. Det är helt klart så att vissa noder kommer att vara mycket större än andra. Men så länge man kan gå runt dem och alltid kan få fram sina betalningar sekundsnabbt och billigt, så ser jag inget allvarligt problem med detta.
Nej, de "lärda" tvistar inte om detta mer än de tvistar om det går att bygga evighetsmaskiner eller ej.

Skulle du fråga någon matematiker eller datalog insatt inom området om hur lightning skulle kunna skalas upp så skulle de fnissa lite och sedan sysselsätta sig med något viktigare.
Citera
2022-11-20, 16:00
Medlem
Citat:
Nej, de "lärda" tvistar inte om detta mer än de tvistar om det går att bygga evighetsmaskiner eller ej.

Skulle du fråga någon matematiker eller datalog insatt inom området om hur lightning skulle kunna skalas upp så skulle de fnissa lite och sedan sysselsätta sig med något viktigare.

Hmm, det finns gott om matematiker och dataloger som jobbar med lightning.
Citera
2022-11-20, 16:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hmm, det finns gott om matematiker och dataloger som jobbar med lightning.
Ja, och de vet nog att det inte går. Annars hade de redan vunnit priser inom området.

Kan du ge något exempel på en sådan akademiker?
Citera
2022-11-20, 16:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad tror du händer om nätverket skulle växa (fast vi vet att det inte kan skalas upp, men hypotetiskt) och lite regleringar införs, som alla nu önskar? Stora noder kommer bli exakt som banker redan är.

Vi vet dessutom att det enda sättet lightning-nätverket kan växa är om det centraliseras kring ett fåtal enorma noder.

Vi är då tillbaka på ruta ett. Det kan inte fungera på något annat vis.
Du har fortfarande inte förstått vad decentraliserat nätverk är...

Vad menar du förresten med "...och lite regleringar införs". Kan du elaborera hur "lite regleringar" på några noder gör LN till "exakt som banker redan är"?
Citera
2022-11-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ja, och de vet nog att det inte går. Annars hade de redan vunnit priser inom området.

Kan du ge något exempel på en sådan akademiker?

Kan du länka till satsen som du menar säger att det inte går? (Ärlig fråga, jag vill ta en titt.)
Citera
2022-11-20, 16:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Kan du länka till satsen som du menar säger att det inte går? (Ärlig fråga, jag vill ta en titt.)
Det finns ingen sådan "sats" men det är ändå ett olösbart problem (av samma anledning som travelling salesman är det)
Citera
2022-11-20, 16:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du har fortfarande inte förstått vad decentraliserat nätverk är...

Vad menar du förresten med "...och lite regleringar införs". Kan du elaborera hur "lite regleringar" på några noder gör LN till "exakt som banker redan är"?
Ja vad sägs om att varje nod ska räknas juridiskt som en betalningsförmedlare t ex?

En tidigare skribent påpekade helt korrekt att det idag finns fler banker än det finns noder på LN. Så jag vet inte, vad tycker du är "decentraliserat" då?
Citera
2022-11-20, 16:14
Medlem
Citat:
Det finns ingen sådan "sats" men det är ändå ett olösbart problem (av samma anledning som travelling salesman är det)

Nej, handelsresandeproblemet tillhör en annan klass av problem.

Om jag (och författarna till "Mastering the Lightning Network) har fel om detta måste det rimligen finnas en sats som säger att problemet är ekvivalent med handelsresandeproblemet, eller rättare sagt, en sats som säger att om man löser problemet med vägfinnande i ett nätverk av lightningtyp så kan man även lösa handelsresandeproblemet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-20 kl. 16:29.
Citera
2022-11-20, 16:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, handelsresandeproblemet tillhör en annan klass av problem.

Om jag (och författarna till "Mastering the Lightning Network) har fel om detta måste det rimligen finnas en sats som visar att problemet är ekvivalent med handelsresandeproblemet, eller snarare, en sats som visar att om man löser problemet med vägfinnande i ett nätverk av lightningtyp så kan man även lösa handelsresandeproblemet.
Författarna (författaren) är ingen expert inom området, nej. Han är en säljare.

Jag sa inte att de problemen är ekvivalenta, men routing på LN är fortfarande NP-hard precis som en av utvecklarna skriver här:
https://lists.linuxfoundation.org/pipermail/lightning-dev/2021-August/003203.html
Citera
2022-11-20, 16:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja vad sägs om att varje nod ska räknas juridiskt som en betalningsförmedlare t ex?
Har du några tecken på att så är fallet, och vad är implikationerna menar du?
Citera
2022-11-20, 16:53
Medlem
Citat:
Författarna (författaren) är ingen expert inom området, nej. Han är en säljare.

Jag sa inte att de problemen är ekvivalenta, men routing på LN är fortfarande NP-hard precis som en av utvecklarna skriver här:
https://lists.linuxfoundation.org/pipermail/lightning-dev/2021-August/003203.html

Tack, intressant länk. Texten är för övrigt skriven av en av de tre författarna till "Mastering the Lightning Network", René Pickhardt.

Han förefaller ha bevisat att

Citat:
Given the current fee function with a non
zero base fee and the goal of minimizing fees that is followed by all
implementations I have to agree with such critics and say yes, in that
particular case delivering a payment optimally is an NP-hard problem.

Jag har ingen anledning att betvivla att han verkligen har bevisat detta. Notera dock att problemet handlar om att hitta en väg som optimerar avgiften, inte att hitta en väg överhuvudtaget (som man trivialt skulle kunna sätta avgiftstak för).

Som han skriver senare i texten så finns det flera möjligheter att undvika det NP-svåra problemet:

Citat:
1.) we can decide to have a different optimization goal. For example in the
Paper we used a previously introduced probabilisitic model that optimizes
for reliability instead of fees and we show that in that case the function
is convex and a polynomial exact algorithm is known and exists.
2.) If we want to optimize for fees which - given current implementations
for single payments and the overwhelming feedback of users - seems to be
the case we can modify the fee function to be either convex or linear. As
everyone who read until here knows the later can be achieved by just
removing the base fee.
3.) Of course we can follow the ideas of Matt Corallo and Olaoluwa
Osuntokun to do more research. I mean there is a nice 1 million dollar
bounty [5] for the person who finds a polynomial solution to NP-hard
problems or proofs that such solutions cannot be found in polynomial time
(which if you ask me personally is way more probable to happen but I
usually try not to make wild conjectures about the future).
4.) We can try to find linear approximations so that we can have more
efficient algorithms to approximate such problems which I guess is what
Matt and Olaoluwa might have meant when they suggested to do more research.

Denna text gör mig mer övertygad om att utvecklarna vet vad de håller på med. Jag ser inte ett scenario där utvidgningen av lightning kör fast permanent på grund av att man inte lyckas lösa ett (kanske olösligt) problem.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-20 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in