2022-11-20, 15:45
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är inte helt så lätt att bara gå in och montera lite "databrickor" i stridsvagnarna. Ryssarna beräknas ha en produktionskapacitet på 600 strv/år 2021. Jag tror inte det är stålet som är flaskhalsen ens utan sanktionerna. Men det är intressant hur lite artiklar det finns i västliga tidningar om ryssarnas industriella kapacitet och deras möjligheter att skala upp den - eftersom det är helt avgörande. Jag tror det inte, men tänk om där rullar ut 1000 T-14 Armata år 2024. Kan inte helt uteslutas.

Jo det kan uteslutas helt att dom skulle producera 1000 armata.
Just nu frå dom köpa "databrickor" av Kina som i sin tur ful kopierat dom av Sydkorea.
Dom är skräp. Dom ligger väldigt massa år efter. Ska se om jag kan hitta dokumentären om "Databricks" bristen där dom tar upp kvalitet och kapacitet runt om i världen.
Citera
2022-11-20, 15:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag bara konstaterade att igår protesterade rysslandsvänner öppet på gator i alla fall Odessa. Polisen ingrep inte när de blockerde en vägkorsning. Mer vet jag inte.

Har du sett putin-troll protesterande på gatorna tidigare sedan februari. Om inte så är denna lilla protest värd att notera.

Mycket stor del av Ukrainas civilbefolkning befinner sig JUST nu när jag sitter i ett prekärt läge. Värme, vatten, mat är alla mycket osäkra faktorer för dem. Bland höga anvariga i deras land nämns nu ofta att situationen måste lösas med massevakuering av civibefolkningen till västeruopa. När de styrande och ansvariga kommer med sådana lösningar som de själva eller västeuropa varken verkar på allvar förbereda eller vara i stånd till så skulle jag bli mycket fundersam och rädd. Skulle inte du?

Såg en film från staden Cherson där en lastbil med förnödenheter som skulle delas ut till de många tusen människor som stod och väntade och de som kört in bilen meddelade att det kommer en till bil senare. Du kan väl förstå att folk blir oroliga. Inget jobb, inga pengar, inget vatten, ingen mat, ingen värme och det börjar bli svalt på riktigt. Tror du dom står och viftar och vill döda ryzzar? När man börjar sakna sådant som jag rälknade upp så är man sig själv närmast. Eller du inte?
Eftersom det är ryssarna som skapat situationen, är det förstås de som de hatar av hela sitt hjärta. Ukraina har inte orsakat något av det. Bara ryssarna. De bär hela skulden och skulle försöka titta in i sina egna mörka själar och fundera över vilka de är. Hur kan så mycket ondska existerar i de människorna.
Citera
2022-11-20, 15:53
Medlem
Citat:
Jag bara konstaterade att igår protesterade rysslandsvänner öppet på gator i alla fall Odessa. Polisen ingrep inte när de blockerde en vägkorsning. Mer vet jag inte.

Har du sett putin-troll protesterande på gatorna tidigare sedan februari. Om inte så är denna lilla protest värd att notera.

Mycket stor del av Ukrainas civilbefolkning befinner sig JUST nu när jag sitter i ett prekärt läge. Värme, vatten, mat är alla mycket osäkra faktorer för dem. Bland höga anvariga i deras land nämns nu ofta att situationen måste lösas med massevakuering av civibefolkningen till västeruopa. När de styrande och ansvariga kommer med sådana lösningar som de själva eller västeuropa varken verkar på allvar förbereda eller vara i stånd till så skulle jag bli mycket fundersam och rädd. Skulle inte du?

Såg en film från staden Cherson där en lastbil med förnödenheter som skulle delas ut till de många tusen människor som stod och väntade och de som kört in bilen meddelade att det kommer en till bil senare. Du kan väl förstå att folk blir oroliga. Inget jobb, inga pengar, inget vatten, ingen mat, ingen värme och det börjar bli svalt på riktigt. Tror du dom står och viftar och vill döda ryzzar? När man börjar sakna sådant som jag rälknade upp så är man sig själv närmast. Eller du inte?

Detär helt ok att ryssarna gårmamok i sitt eget land.

Måste också hela tiden insistera i den ryska soldaten SKRÄCK - om han är i Ukraina. - Riktig genuin psykologisk skräck!
Senast redigerad av Whistlehead 2022-11-20 kl. 15:57.
Citera
2022-11-20, 15:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är inte helt så lätt att bara gå in och montera lite "databrickor" i stridsvagnarna. Ryssarna beräknas ha en produktionskapacitet på 600 strv/år 2021. Jag tror inte det är stålet som är flaskhalsen ens utan sanktionerna. Men det är intressant hur lite artiklar det finns i västliga tidningar om ryssarnas industriella kapacitet och deras möjligheter att skala upp den - eftersom det är helt avgörande. Jag tror det inte, men tänk om där rullar ut 1000 T-14 Armata år 2024. Kan inte helt uteslutas.

Jag tror krismedvetenhet kan leda till att Ryssland lyckas skala upp produktion av allt från vinteruniformer till stridsvagnar. Men det kommer då att bli på en lägre teknologisk nivå. Inga Armata men förenklade T-90 där man utelämnar mycket elektronik.
Citera
2022-11-20, 15:57
Medlem
Duerfs avatar
Citat:

Med tanke på att det inte finns några produktionslinjer som producerar T-14 idag och sanktioner omöjliggör att det skapas några produktionslinjer så kan det uteslutas.

Vad är det med er Putinkramare och drömmerier? Inte ens den ryska propagandan låtsas som om det är några wunderwaffen på gång medan ni här på FB fortsätter hoppas.

Ryssland har inte lyckats serieproducera något av sina avancerade vapen, då landet är så totalkorrumperat vid det här laget. Om alla, i alla led, stjäl 10% har man ett system som slutar fungera. Det finns ingen som vill gå in med något kapital längre, och det var innan sanktionerna. Indien lämnade samarbetet kring Su-57 redan 2018.

Ryssland är ett totalt misslyckat land. Det utvecklas i mer fascistisk riktning varje år. Det enda de kan göra är att ta upp gas och olja ur marken och som det ser ut tvingas de börja sälja detta med förlust till Kina och Indien från och med nu. Alternativet är att stänga ner produktionen eller bränna gasen. När man väl stängt oljefält går de inte enkelt att bara öppna igen.

Putin har dömt Ryssland till minst 50 år av misär. Hur i helvete någon kan sitta och heja på dem, så som du gör, övergår mitt förstånd.
Citera
2022-11-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Går man tillräckligt lång tillbaka i tiden så var det stäpper med olika nomadfolk. Andra halvan av 16oo-talet flyttade ukrainare och ryssar dit men även greker och annat folk. Andra halvan av 1800-talet flyttade många ryssar dit när det industrialiserades med kolgruvor. Sedan på 20/30-talet så utrotade ryssarna Kosacker och ukrainare (Holodomor).

Enligt en folkräkning 1897 (Alltså innan Sovjets olika folkmord) var 29% ryssar, och de levde i städerna, Ukrainarna var bönder på landsbygden. Lite av den ryska nedlåtenheten mot ukrainare än i dag är att de är bönder.
"According to the Russian Imperial Census of 1897, Ukrainians ("Little Russians", in the official imperial language) accounted for 52.4% of the population of the region, whilst ethnic Russians constituted 28.7%.[25] Ethnic Greeks, Germans, Jews and Tatars also had a significant presence in the Donbas, particularly in the district of Mariupol, where they constituted 36.7% of the population.[26] Despite this, Russians constituted the majority of the industrial workforce. Ukrainians dominated rural areas, but cities were often inhabited solely by Russians who had come seeking work in the region's heavy industries.[27] Those Ukrainians who did move to the cities for work were quickly assimilated into the Russian-speaking worker class."

https://en.wikipedia.org/wiki/Donbas#Ancient,_mediaeval_and_imperial_Russian_per iods

Jag blev intresserad av den där mycket märkliga historieskrivningen du presenterade just på grund att jag tycker propagansistisk historieskrivning och forskning är så dålig. Det där var på nivå att det var svenskarna som egentligen byggde romarriket eller annat trams.

Om du skall intressera dig för Donbass historia skall du nog inte börja leta hos antiryska ukrainska rasister som du nu gör. Den var så tydligt vinklad och tendentiös. Jag går heller inte och tittar efter Nord-Irlands historia hos Irländska propagandister som faktiskt är jämförbart. Du är helt enkelt inte så intelligent som jag. :-)
Citera
2022-11-20, 15:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jag tror krismedvetenhet kan leda till att Ryssland lyckas skala upp produktion av allt från vinteruniformer till stridsvagnar. Men det kommer då att bli på en lägre teknologisk nivå. Inga Armata men förenklade T-90 där man utelämnar mycket elektronik.

Ska kanske förtydliga att det som får mig "misstänksam" är frånvaron av artiklar som belyser det, snarare än vad jag själv tror om ryssarnas kapacitet. Det är liksom en elefant i ett rum, och ett ämne som man har rätt svårt att föreställa sig om man inte är maskiningenjör eller liknande.
Citera
2022-11-20, 16:01
Medlem
"VI" i "väst" vet att t-90 finns i 2 exemplar - Prototyp 001 och 002
Citera
2022-11-20, 16:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ska kanske förtydliga att det som får mig "misstänksam" är frånvaron av artiklar som belyser det, snarare än vad jag själv tror om ryssarnas kapacitet. Det är liksom en elefant i ett rum, och ett ämne som man har rätt svårt att föreställa sig om man inte är maskiningenjör eller liknande.

Du kan se på att de t.ex. uppgraderar T62-stridsvagnar, de går mot kvantitet inte kvalitet. De gör om luftvärnsrobotar för att kunna skjuta mot markmål. De skall börja tillverka iranska drönare i Ryssland, som är en mycket enklare modell än deras egna avancerade kryssningsrobotar. Jag tycker nog vanliga nyheter tyder på det.
Citera
2022-11-20, 16:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag blev intresserad av den där mycket märkliga historieskrivningen du presenterade just på grund att jag tycker propagansistisk historieskrivning och forskning är så dålig. Det där var på nivå att det var svenskarna som egentligen byggde romarriket eller annat trams.

Om du skall intressera dig för Donbass historia skall du nog inte börja leta hos antiryska ukrainska rasister som du nu gör. Den var så tydligt vinklad och tendentiös. Jag går heller inte och tittar efter Nord-Irlands historia hos Irländska propagandister som faktiskt är jämförbart. Du är helt enkelt inte så intelligent som jag. :-)
Dom som är intelligenta och inte hatfulla propagandister, lyssnar väl till vad båda sidor säger och jämför det med varandra. Hatfulla propagandister, vill bara att deras egen syn ska komma fram. För de saknar både intellekt och känslor. Allt drivs av att försvara den åsikt man själv blivit itutad ur en nationalistisk syn på sig själv som ofelbar.
Man inbillar sig att man vet något, för att någon annan har sagt vad man ska tycka och rapar upp det som en papegoja.
Därmed, lika intelligent som den.
Citera
2022-11-20, 16:08
Medlem
Citat:

Partisaner är extra obehagliga för reguljära - ett hugg i rygg i närmast vakt - och de kommer alla att protestera mot sina villkor
Citera
2022-11-20, 16:09
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är Exakt så som ryssen Arkadij Babtjenko beskrev sin situation efter att han deltagit i två ryska krig. Han mådde så uruselt att han började skriva om sina upplevelser alternativet var galenskap, alkoholism eller självmord.

Han gav ut sin första bok
"Krigets färger" som uppskattades och prisbelönades flertal gånger.

Han tog vävning även i Georgienkriget men denna gång tog han kameran med sig. Han började arbeta för den oberoende tidningen Gazeta som krigskorrespondent.

Han flydde efter ett mordförsök och lever nu i exil i något land vid Östersjön.

Kl 10.00 den 24/2 insåg han att Ryssland hade invaderat Ukraina. Ett land vars säkerhetstjänst räddade hans liv i Kiev från att bli mördad.

Jag har läst hans sista bok "Rysslands förlorade seger".
Senaste får vi hoppas.
Citat:
Alla hans böcker finns på svenska. Han intervjuas i Lundströms bokradio (svt p1) för ett par veckor sedan. Bokenn är en rasande uppgörelse med Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in