2022-11-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
En enkel googling så hittar du den ekonomiska definitionen av värde, du klarar det!

Jo jag vet. Frågan nu är om du klarar det. Kan ge en ledtråd: kostnad brukar, i de klassiska definitionerna som du verkar vurma om, oxå vara involverat på ett hörn i detta.
Citera
2022-11-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
Jo jag vet. Frågan nu är om du klarar det. Kan ge en ledtråd: kostnad brukar, i de klassiska definitionerna som du verkar vurma om, oxå vara involverat på ett hörn i detta.

Jag har redan länkat till detta men då du inte klarade uppgiften får du det igen:
Inom nutida nationalekonomi är den mest spridda uppfattningen att värde beror av subjektiv nytta på marginalen; med andra ord avgörs en varas pris av den sist konsumerade enhetens värde för den individ som köpte den, kundvärdet. Detta kallas marginalnytteteori.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rde_(ekonomi)
Citera
2022-11-20, 15:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag har redan länkat till detta men då du inte klarade uppgiften får du det igen:
Inom nutida nationalekonomi är den mest spridda uppfattningen att värde beror av subjektiv nytta på marginalen; med andra ord avgörs en varas pris av den sist konsumerade enhetens värde för den individ som köpte den, kundvärdet. Detta kallas marginalnytteteori.

Varför missade du att citera sista stycket?

Citat:
En distinktion som traditionellt har gjorts är mellan bruksvärde och bytesvärde. En varas bruksvärde är det värde som den har i egenskap av att vara användbar; dess bytesvärde är det värde som den har i egenskap av att kunna bytas (säljas) mot andra varor eller pengar.
(Dvs pris)
Citera
2022-11-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför missade du att citera sista stycket?

(Dvs pris)

Jag valde stycket som utgår från "Inom nutida nationalekonomi".
Citera
2022-11-20, 15:37
Medlem
Citat:

Du är ju för go! Hade du förstått själv vad du länkar så hade du insett att du nyss argumenterade för min sida av saken. Dvs att det är skillnad mellan pris och värde. Sen ett råd i all välmening, det kan vara rätt snårigt att blanda in makro i mikro och vice versa så var extra försiktig där.
Citera
2022-11-20, 15:42
Medlem
Citat:
Du är ju för go! Hade du förstått själv vad du länkar så hade du insett att du nyss argumenterade för min sida av saken. Dvs att det är skillnad mellan pris och värde. Sen ett råd i all välmening, det kan vara rätt snårigt att blanda in makro i mikro och vice versa så var extra försiktig där.

Hur kan du missförstå detta enkla:
med andra ord avgörs en varas pris av den sist konsumerade enhetens värde för den individ som köpte den
Citera
2022-11-20, 15:45
Medlem
Citat:
Hur kan du missförstå detta enkla:
med andra ord avgörs en varas pris av den sist konsumerade enhetens värde för den individ som köpte den

X är avhängigt Y. Sålunda definitionsmässigt, enligt din egen källa, olika entiteter. Frågan är snarare hur du inte kan förstå det enkla faktum. Nu tror jag du får ge dig snart.
Citera
2022-11-20, 15:47
Medlem
Citat:
X är avhängigt Y. Sålunda definitionsmässigt, enligt din egen källa, olika entiteter. Frågan är snarare hur du inte kan förstå det enkla faktum. Nu tror jag du får ge dig snart.

Priset är avhängigt av värdet som sagt.
Lycka till att få det att betyda att det då inte är samma sak.
Citera
2022-11-20, 15:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag valde stycket som utgår från "Inom nutida nationalekonomi".
Du saknar läsförståelse helt och hållet. Du läste alltså inte ens färdigt hela avsnittet som du tyckte var viktigt?

Och som Chatarsis påpekade så diskuteras inte ens nationalekonomi här när det gäller krypto.
Citera
2022-11-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du saknar läsförståelse helt och hållet. Du läste alltså inte ens färdigt hela avsnittet som du tyckte var viktigt?

Och som Chatarsis påpekade så diskuteras inte ens nationalekonomi här när det gäller krypto.

Jo jag citerade det stycket som gäller modern nationalekonomi.
Citera
2022-11-20, 15:52
Medlem
Citat:
Priset är avhängigt av värdet som sagt.
Lycka till att få det att betyda att det då inte är samma sak.

Exakt varenda en sak som är avhängig en annan sak är just det. Inte samma. Det ligger liksom i uttryckets natur.
Googla lite mer på price, cost, value så kommer det gynna dig i detta, istället för att klippa ut ett russinplockat stycke från wiki.

Allt gott!
Citera
2022-11-20, 15:55
Medlem
Citat:

Exakt varenda en sak som är avhängig en annan sak är just det. Inte samma. Det ligger liksom i uttryckets natur.
Googla lite mer på price, cost, value så kommer det gynna dig i detta, istället för att klippa ut ett russinplockat stycke från wiki.

Allt gott!

Hur kan det inte vara samma när det är avhängigt av varandra menar du?
Priset styrs av värdet, det är vad det står där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in