2022-11-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kan man inte strypa sig själv med en sladd? Inte för att jag tror att T gjort det, men teoretiskt vore det väl inte omöjligt.

Men förhelvete?? Ska vi börja spekulera i om TT tagit självmord med en sladd i JJs lägenhet utan att någon ingripit??
Citera
2022-11-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 404filenotfound
Ett erkännande börjar ofta på detta viset att de skärmar av sin del i gärningen!
Jag är säker på ett erkännande om några dagar för hon har säkerligen fått nog då hon aldrig varit i denna situation tidigare.

Jag hoppas du har rätt. Vilket jag tror att du har.
MH och hennes uttalande om JJ. Ser jag som ett halvt erkännande.
Citera
2022-11-20, 15:11
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Hästtjejer har en bättre grundfysik och styrka när det gäller att lyfta saker, krama åt saker, bättre grundgreppstyrka i händer, etc än vad löpartjejer har överlag. Det går inte att komma ifrån det. Givetvis finns det undantag åt båda hållen. Men om du tittar på J och sedan tittar på T och betänker att det framkommer i tråden/media att T inte tränat lika aktivt på sistone och gått upp i vikt så får man nog förmoda att T inte längre var lika fysiskt fit som när hon aktivt idrottade. J å sin sida har ridit aktivt hela tiden vad det verkar = fortfarande i dagsform.

Om du nu ska tala om viljestyrkan i T så får du betänka att viljestyrkan i J om hon drivits av hat eller svartsjuka/avundsjuka etc förmodligen också varit väldigt hög. T:s viljestyrka att slåss för sitt liv var förmodligen lika stor som J:s viljestyrka att ha ihjäl T isf. OM det nu ens skett ett sådant form av slagsmål/brottningskamp etc.

Sedan så får du också betänka att J:s enorma övertag i räckvidd också har en avgörande roll i det hela. Om du är 160 cm och blir attackerad utan förvarning av en person på 180 cm så ska det ändå till ganska mycket för att du ska kunna freda dig. Särskilt om attacken skedde bakifrån tex. Om du testar att tex boxas eller brottas mot en som är 20 cm större och starkare än dig så kommer du inse att det inte är direkt enkelt. Och då har du ändå fördelen av att veta om på förhand att ni ska brottas/boxas. T förutsåg sannolikt inte attacken som skedde. Överrumplingen i det är också avgörande till fördel för GP i det här fallet.

Sedan om vi nu ska tala om fysik så får vi ju också säga att om M är GM också, eller endast (hypotetiskt sett), så är hon alltså en handbollstjej på 170ish cm. Även hon har ett fysiskt övertag mot T. Av samma anledningar som J.

Om nu båda MGM gav sig på T så var T förmodligen relativt chanslös. Att en liten 160ish person ska klara av två så mycket större och förmodligen starkare GM i en isolerad yta (som en lgh trots allt är) utan möjlighet att tex springa iväg etc (förutsätter att dörren var låst och att T inte skulle hinna låsa upp den och ta sig ut innan någon av GM fått tag på henne om nu T hade chansen att springa) är inte direkt stor. Särskilt inte eftersom att springa mot en låst dörr vore att vända ryggen åt sina angripare, vilket egentligen är det sista du vill göra i ett stängt utrymme.

Nej, summa summarum så kan man säga att oavsett vad som hände i lghn, eller på någon annan plats, så hade T förmodligen inte särskilt stora chanser att komma undan med livet i behåll efter den sekund som MGM bestämde sig för att göra vad som nu än har skett.

Ja, jag vet inte vad jag ska svara på detta mer än att vi förmodligen är överens om att givet situationen är det mer troligt med två GM än en. Även om jag även fortsatt tycker att hästtjejstyrka blivit något överdrivet i forumet.
Citera
2022-11-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Men om hon var skuren, måste det vara på sådant vis att hon inte skulle kunna gjort det själv. Likaså om hon blivit strypt.
Just att de gick ut direkt med att det var ett mord begånget, förbryllar mig en del.

Oftast sker skärningar i bröst och halspartiet när det handlar om mord Det kan t.o.m träffa så illa så att offret blir oförmöget att skrika. Samma med strypning om det sker med snara, det ger ett tydligt märke på offrets hals. Nämnda metoder hade sannolikt upptäckts redan vid fyndet i skogen. Kvävning hade dom förmodligen inte upptäckt förens obduktionen.

Även om åklagaren är väldigt försiktig med uttalanden, så spelar nog omständigheterna in. Att tecken på våld synts i lägenheten, att grannar talat om dunsar, att mgm berättat saker i förhör, att hon hittades på ett ställe där man i princip kan utesluta olycka eller att hon frivilligt tagit sig dit. Så rimligen borde alla förstått att det handlade om ett mord redan vid upptäckten av kroppen.
Citera
2022-11-20, 15:18
Medlem
miamanias avatar
OM man skulle köpa påståendet att Maja däckat i soffan så blir det ju orimligt att tro att hon skulle ha hjälpt till att forsla bort kroppen när hon dessutom hävdar att Tove var borta när hon vaknade och Johanna ”betedde sig konstigt”. Då är den enda möjligheten som jag ser det att Johanna redan fått ner kroppen i källaren när grannen dyker upp och kör henne till McDonalds. Men det låter väl inte helt sannolikt det heller, eller?
Citera
2022-11-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
OM man skulle köpa påståendet att Maja däckat i soffan så blir det ju orimligt att tro att hon skulle ha hjälpt till att forsla bort kroppen när hon dessutom hävdar att Tove var borta när hon vaknade och Johanna ”betedde sig konstigt”. Då är den enda möjligheten som jag ser det att Johanna redan fått ner kroppen i källaren när grannen dyker upp och kör henne till McDonalds. Men det låter väl inte helt sannolikt det heller, eller?

Vad är det för typ av droger JJ och MH vanligtvis använde?
Citera
2022-11-20, 15:22
Medlem
argusmaximuss avatar
Ser man på, en grej jag inte tänkt på som dök upp här på forumet precis: direkt i anslutning till hittandet rubricerades det som mord (läs: inte en öppning för dråp). Vilket ju borde innebära att kroppen hade tydliga spår av medvetet och dödligt våld, till skillnad mot dråp.

Ännu intressantare: man kunde då utesluta skott och troligtvis även hugg, skott som borde hörts och hugg vars blod borde setts på BP. Dvs - de hittade dödligt våld som var möjligt och logiskt i JJs lägenhet givet deras BP-undersökning och vittnen. Ytterligare ett indicie.

Rätta mig om jag har fel i mitt tankesätt här.

Otroligt att det flugit förbi mig.
Senast redigerad av argusmaximus 2022-11-20 kl. 15:30.
Citera
2022-11-20, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Du menar att dom fått ner kroppen i källaren innan grannarna vaknade till? Vid springandet i trappen? Att det följdaktligen stämmer det JJ sa, att MH dråsat omkull för att hon var full? Att sparkarna i väggen bredvid dörren kom från antingen JJ eller MH som sparkade i väggen av frustration över att det ringde på dörren och att det upptäckts att allt inte stod rätt till? Tja, inte orimligare än någon annan orimlig hypotes, styrkan i denna är ju att den förklarar mysteriet hur dom fick ner kroppen obemärkt... Att dunsar och sparkar komemr från mordtillfället är ju faktiskt ett antagande, ett rimligt sådant, men det kan mycket väl vara fel det också.

En sak till här, om man ska följa denna föreslagna linje, JJ stoppade på sig TT's mobil i källaren då såklart. Då blir det heller inte lika tajt med tid när JJ var tillbaka från McD, som jag var inne på tidigare, då behövde dom bara flytta kroppen från källaren till bilen. Det kan även ge en förklaring till varför en av grannarna tycker det är obehagligt att gå ner i källaren, denne har snappat upp att kroppen befunnit sig där, från polisen möjligen.

03:45 Grannen tillbaka med JJ, Storgatan 71.
03:50 Mobilen slocknar i riktning mot dammen.
03.56 JJ's röda bil passerar Gulf.

Detta händelseförlopp rätar onekligen ut ett antal frågetecken.
Citera
2022-11-20, 15:31
Medlem
lindblomsgröns avatar
Varför skulle JJ oroa sig för att Tove skulle avslöja att hon varit otrogen mot en kille som det varit slut sedan april.

Men om det är sant att JJ ex bor granne med Albin och de är kompisar kanske Tove visste om att JJ varit otrogen och berättade det för exet och därför tog det slut i april. Albin flyttade till sin lägenhet 1 april i år vem grannen/kompisen/exet är vet jag inte. Han kanske redan bodde där, Tove kom hem på helgerna och var väl hos Albin och blev väl bekant med exet.
Citera
2022-11-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tror också Nils hade bilen på kvällen

Pappan hade kanske en ”firmabil” då han behövde åka runt en del i sitt arbete. Har skymtats nån vit bil på gården.

Så utgår man från gården så fanns nog hans privata bil (en BMW med några år på nacken) tillgänglig för brodern.

Den är från 2012. Köpt av fadern 2021-12-27.

En killgissning att den bilen har samma upplägg som JJ’s. Alltså att det är broderns bil?

I länken första bästa exempel från nätet. En bil en gårdskarl och hästägare kör runt i? Evtl drar hästsläp och annat? Osäkert.

Finns dragkrok i det specifika fordonet dock med kod S235A från tillverkaren. Alltså avtagbar dragkrok.

Och pappan kör sin firmabil”?

Om inte. Utgår man från stan annars så fanns kanske moderns bil tillgänglig då hon bor i stan då.

M a o behöver inte brodern ha JJ’s bil som förstaval.

Och när skulle han lämnat bilen hos JJ om hon rullar iväg runt 03:50 i just den bilen(03:56 vid Gulf enl kamera) kan man fundera över också?
Citera
2022-11-20, 15:36
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Pappan hade kanske en ”firmabil” då han behövde åka runt en del i sitt arbete. Har skymtats nån vit bil på gården.

Så utgår man från gården så fanns nog hans privata bil (en BMW med några år på nacken) tillgänglig för brodern.

Den är från 2012. Köpt av fadern 2021-12-27.

En killgissning att den bilen har samma upplägg som JJ’s. Alltså att det är broderns bil?

I länken första bästa exempel från nätet. En bil en gårdskarl och hästägare kör runt i? Evtl drar hästsläp och annat? Osäkert.

Finns dragkrok i det specifika fordonet dock med kod S235A från tillverkaren. Alltså avtagbar dragkrok.

Och pappan kör sin firmabil”?

Om inte. Utgår man från stan annars så fanns kanske moderns bil tillgänglig då hon bor i stan då.

M a o behöver inte brodern ha JJ’s bil som förstaval.

Och när skulle han lämnat bilen hos JJ om hon rullar iväg runt 03:50 i just den bilen(03:56 vid Gulf enl kamera) kan man fundera över också?

Visst, att ingen vet vilken bil som togs i beslag och har polisen kvar den i beslag? Om man bara hade bott i krokarna hade många gåtor varit lösta 🙄😍 jag är inte brydd
Citera
2022-11-20, 15:39
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ser man på, en grej jag inte tänkt på som dök upp här på forumet precis: direkt i anslutning till hittandet rubricerades det som mord (läs: inte en öppning för dråp). Vilket ju borde innebära att kroppen hade tydliga spår av medvetet och dödligt våld, till skillnad mot dråp.

Ännu intressantare: man kunde då utesluta skott och troligtvis även hugg, skott som borde hörts och hugg vars blod borde setts på BP. Dvs - de hittade dödligt våld som var möjligt och logiskt i JJs lägenhet givet deras BP-undersökning och vittnen. Ytterligare ett indicie.

Rätta mig om jag har fel i mitt tankesätt här.

Otroligt att det flugit förbi mig.
Det troligaste är nog strypning. Då hörs inga skrik. Dunsarna kom säkert i samband med nån nerbrottning. Och eftersom jag tror att mordet inte va planerat utan utfört i affekt. JJ blev så ursinnig att hon tog strupgrepp och sen gick det antingen för långt eller så kunde hon inte sluta pga ilska. Ett struptag syns det ju märken efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in