2022-11-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag tror att jag inte förstår vad andra mord har med detta att göra. Jag inväntar att se om de är skyldiga, kanske värre än vi tror.
GW gick ju ut med att våldet tyder på en man.
Tycker GW, polisen och åklagaren snackar i gåtor.
Inte konstigt att vi alla har våra teorier.

Varför hittar du på ?
Citera
2022-11-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Kan bekräfta att GW sade något i den stilen vid något tillfälle i nyhetsmorgon, han pratade om statistik har jag för mig.

Det är inte vad Lilla-Plutten påstår.

Jag vet att GW har sagt att sådan här brottslighet ofta sker mellan män osv... Statistik osv.. Men det var inte detta Lilla-Plutten skrev.

Lilla-Plutten påstod att GW påstår att våldet tyder på att GM är en man. Det har GW aldrig påstått.
Citera
2022-11-20, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Det är inte vad Lilla-Plutten påstår.

Jag vet att GW har sagt att sådan här brottslighet ofta sker mellan män osv...

Lilla-Plutten påstod att GW påstår att våldet tyder på att GM är en man. Det har GW aldrig påstått.

Jodå, han sade det, men det har ryckts ur sitt sammanhang något här.
Citera
2022-11-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Lägg därtill T benhårda vilja (att plugga sig till läkarlinjen är ingen barnlek) men jag hör dig, du kan ha rätt i detta. Framförallt gällande total storlek.

Däremot är "hästtjej" inget som automatiskt ger superkrafter. Känt flera hästtjejer som inte varit överdrivet muskulösa.

Men oavsett lite övertag i styrka är det ändå svårt, framförallt utan skrik. Två är betydligt mer logiskt än en.
Hästtjejer har en bättre grundfysik och styrka när det gäller att lyfta saker, krama åt saker, bättre grundgreppstyrka i händer, etc än vad löpartjejer har överlag. Det går inte att komma ifrån det. Givetvis finns det undantag åt båda hållen. Men om du tittar på J och sedan tittar på T och betänker att det framkommer i tråden/media att T inte tränat lika aktivt på sistone och gått upp i vikt så får man nog förmoda att T inte längre var lika fysiskt fit som när hon aktivt idrottade. J å sin sida har ridit aktivt hela tiden vad det verkar = fortfarande i dagsform.

Om du nu ska tala om viljestyrkan i T så får du betänka att viljestyrkan i J om hon drivits av hat eller svartsjuka/avundsjuka etc förmodligen också varit väldigt hög. T:s viljestyrka att slåss för sitt liv var förmodligen lika stor som J:s viljestyrka att ha ihjäl T isf. OM det nu ens skett ett sådant form av slagsmål/brottningskamp etc.

Sedan så får du också betänka att J:s enorma övertag i räckvidd också har en avgörande roll i det hela. Om du är 160 cm och blir attackerad utan förvarning av en person på 180 cm så ska det ändå till ganska mycket för att du ska kunna freda dig. Särskilt om attacken skedde bakifrån tex. Om du testar att tex boxas eller brottas mot en som är 20 cm större och starkare än dig så kommer du inse att det inte är direkt enkelt. Och då har du ändå fördelen av att veta om på förhand att ni ska brottas/boxas. T förutsåg sannolikt inte attacken som skedde. Överrumplingen i det är också avgörande till fördel för GP i det här fallet.

Sedan om vi nu ska tala om fysik så får vi ju också säga att om M är GM också, eller endast (hypotetiskt sett), så är hon alltså en handbollstjej på 170ish cm. Även hon har ett fysiskt övertag mot T. Av samma anledningar som J.

Om nu båda MGM gav sig på T så var T förmodligen relativt chanslös. Att en liten 160ish person ska klara av två så mycket större och förmodligen starkare GM i en isolerad yta (som en lgh trots allt är) utan möjlighet att tex springa iväg etc (förutsätter att dörren var låst och att T inte skulle hinna låsa upp den och ta sig ut innan någon av GM fått tag på henne om nu T hade chansen att springa) är inte direkt stor. Särskilt inte eftersom att springa mot en låst dörr vore att vända ryggen åt sina angripare, vilket egentligen är det sista du vill göra i ett stängt utrymme.

Nej, summa summarum så kan man säga att oavsett vad som hände i lghn, eller på någon annan plats, så hade T förmodligen inte särskilt stora chanser att komma undan med livet i behåll efter den sekund som MGM bestämde sig för att göra vad som nu än har skett.
Citera
2022-11-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Jodå, han sade det, men det har ryckts ur sitt sammanhang något här.

Han uttalade sig i generella termer. Statistik.
Inte om Tove-fallet - vilket Lilla-Plutten vill få oss att tro.
Citera
2022-11-20, 15:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, just att inga skrik eller röster hörs har jag funderat mycket på. Lika så dom höga dunsarna. Rättsmedicin har iaf haft ganska ganska bra förutsättningar för att se dödsorsak. Och ledtrådar fanns säkert i lägenheten. Tycker åklagaren signalerar bra självförtroende.
Blev hon skuren hade det givetvis synts redan vid en yttre besiktning vid fyndplatsen. Likaså strypning, medans kvävning hade varit svårare att upptäcka.

FUP kommer ge många svar, men tills den släpps får vi amatördetektiver försöka lista ut vad som hänt med dom få brödsmulor åklagaren gett oss.
Men om hon var skuren, måste det vara på sådant vis att hon inte skulle kunna gjort det själv. Likaså om hon blivit strypt.
Just att de gick ut direkt med att det var ett mord begånget, förbryllar mig en del.
Citera
2022-11-20, 15:02
Medlem
Citat:
Jag tror att jag inte förstår vad andra mord har med detta att göra. Jag inväntar att se om de är skyldiga, kanske värre än vi tror.
GW gick ju ut med att våldet tyder på en man.
Tycker GW, polisen och åklagaren snackar i gåtor.
Inte konstigt att vi alla har våra teorier.

GW pratar absolut inte i gåtor.
Kl 11.15 i dagens nyhetsmorgon börjar GW pratat om Tove.
Kl 11.19 börjar GW prata om 15-årig flicka som mördat sin 10-åriga lillebror.
Kl 11.20 börjat GW prata om en mamma i blekinge som misshandlat sin 3-åriga dotter och DÄR säger GW att den vanliga gärningsmannen är män eller pappor!
Det är absolut inte i tovefallet! Ge upp!
Citera
2022-11-20, 15:02
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Hade varit konstig annars o pula in TT i källaren.
Men jag tror att det är många proffs här i tråden som vet bättre.

Men om de var henne ner ville de nog inte använda huvudingången utan använde källarutgången för att synas mindre från gatan. Men sedan vet man ju inte var hon skadades eller dog, lägenheten, källaren eller utomhus.
Citera
2022-11-20, 15:03
Medlem
Att det var lyhört i huset vet vi. Huset var ju byggt 1944. Men hur lyhört var det i takvåningarna som om jag förstått det rätt byggdes 1987 ?
Detta med tanke på att inga röster hörts från JJs lägenhet under hela den tiden som dom befann sig där. Såväl innan som efter mordet.

Det enda att göra vore att med decibelmätare testa om det så vore från mobilapp. Men eftersom det inte går att komma in i JJ lägenhet. Så återstår ju bara grannen men att han och grannen under skulle ställa upp på en sådan mätning är nog otänkbart.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-11-20 kl. 15:14.
Citera
2022-11-20, 15:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.E.R.R.L
Är det en sladd som varit inblandad i en strypning så syns det så tror jag att man ser det. Om ögonen var öppna så ska ju även det synas att det var en strypning.
Stickskador syns självklart.
Men jag tror på strypning har gjort det sen dag ett.
Svårt att se någon som blir knivhuggen inte yppa ett ljud.
Kan man inte strypa sig själv med en sladd? Inte för att jag tror att T gjort det, men teoretiskt vore det väl inte omöjligt.
Citera
2022-11-20, 15:05
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
MP och p har ju avsynat hela området innan, andra gången hade som jag tror att ett tips var TT låg.. Eller som jag tror att någon av tjejerna börjat snacka....
De hade INTE avsynat HELA området. De hade sökt i området, men inte just där. Dessutom har polisen sagt att det var via mobiltelefon/er de hittade henne.
Jag förstår inte varför du envisas med att förvränga sanningen, och dessutom ta diverse TEORIER från tråden och försöka göra dem till någon slags sanning.
Citera
2022-11-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Att det var lyhört i huset vet vi. Huset var ju byggt 1944. Men hur lyhört var det i takvåningarna som om jag förstått det rätt byggdes 1987 ?
Detta med tanke på att inga röster hörts från JJs lägenhet under hela den tiden som dom befann sig där. Såväl innan som efter mordet.

Det enda att göra vore att med decibelmätare testa om det så vore från mobilapp. Men eftersom det inte går att komma in i JJ lägenhet. Så återstår ju bara grannen men att han och grannen skulle ställa upp på en sådan mätning är nog otänkbart.

Enligt husets ritning så ska innerväggarna vara tunn board och isolering, hur golvet är gjort vet jag inte men eftersom resten verkar vara budget så känns det som att golvet också skulle kunna vara budget. Alternativt grovt virke vilket var vanligt då.
MEN detta var 1987 och kan ju givetvis ha renoverats sen dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in