2022-11-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Jag ger upp. Har redan citerat det mest relevanta för tråden ur artikeln. Resten från p4 Jönköping o Expressen får ni höra/läsa själva.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/avgorande-tidpunkten-45-minuter-mitt-i-natten/
Det sista samtalet till Toves mobil kom klockan 01.48. Den tidpunkten bekräftar Rickard Finndahl, chef för grova brott på Höglandet.

– Det var Toves pojkvän som ringde henne. Det finns inga samtal registrerade efter det, säger han.

Ja. Vilket ger oss bland annat följande alternativ:

1. Inget mer gjordes på Toves mobil efter denna tidpunkt innan den slocknade 03,50
2. Någon aktivitet utfördes på mobilen efter 01,48. Dock inte vad man kan benämna som vanligt samtal, utan kanske röst-SMS, sms, annan meddelande-app eller liknande. Och det är detta som tidningarna initialt skrev om som samtalet från Tove 02.30
3. Att samtal visst skedde efter denna tid, men att polisen väljer att gå ut med annat av utredningstekniska skäl (MGM får ju ta del av nyheter numera).

Något av alt 1 eller 2 är mest rimligt. Personligen tror jag att något har skett vid ca 02,30 som fick Efterlyst och annan media att skriva om samtalet 02,30. Av utredningstekniska skäl kan polisen ha bett media att ligga lågt med den uppgiften tills vidare.

Men vi vet inte. Sista samtalet på Toves mobil är 01.48 enligt polisen. Men han säger just samtal. Tove kan ha kontaktat pojkvännen på andra sätt än samtal. Både Polisen kan ha rätt, samtidigt som uppgiften om 02,30 kan vara korrekt - de behöver inte motsäga varandra.

FUP får visa hur det ligger till. Själv kommer jag inte låsa mig åt något håll.
Citera
2022-11-20, 11:13
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Oavsett hur själva mordet gått till, har de gjort T oförmögen att skrika, så endast kniv tror inte jag på.
För mig ligger det närmast att tro att de fått ner T på golvet, satt sig/satt knä över hennes bröstkorg och på så vis "råkat" strypa lufttillförseln. Jag får dock inte riktigt ihop det med att poliserna som fann T direkt kunde säga att hon blivit mördad. Något måste framgått väldigt tydligt.
Hon var kanske inlindad i något så polisen förstod direkt.
Citera
2022-11-20, 11:13
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Enligt mediauppgifter är det en MGM som meddelar sig från området.

Här är låset på JJ’s dörr:

https://www.bildtagg.se/bild/e9dnsp6guhualm6ms19lxm

Kass dörr med brevlåda,,, lyhört som bara den, synd att inte grannen spanade in lite nyfiket ?
Citera
2022-11-20, 11:16
Medlem
Just NU pratar GW på tv4 nyhetsmorgon.
Citera
2022-11-20, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

1. Inget mer gjordes på Toves mobil efter denna tidpunkt innan den slocknade 03,50
2. Någon aktivitet utfördes på mobilen efter 01,48. Dock inte vad man kan benämna som vanligt samtal, utan kanske röst-SMS, sms, annan meddelande-app eller liknande. Och det är detta som tidningarna initialt skrev om som samtalet från Tove 02.30
3. Att samtal visst skedde efter denna tid, men att polisen väljer att gå ut med annat av utredningstekniska skäl (MGM får ju ta del av nyheter numera).

Något av alt 1 eller 2 är mest rimligt. Personligen tror jag att något har skett vid ca 02,30 som fick Efterlyst och annan media att skriva om samtalet 02,30. Av utredningstekniska skäl kan polisen ha bett media att ligga lågt med den uppgiften tills vidare.

Men vi vet inte. Sista samtalet på Toves mobil är 01.48 enligt polisen. Men han säger just samtal. Tove kan ha kontaktat pojkvännen på andra sätt än samtal. Både Polisen kan ha rätt, samtidigt som uppgiften om 02,30 kan vara korrekt - de behöver inte motsäga varandra.

#3 Man backar ju typ även på bekräftade uppgifter. FB har nog kommit så nära sanningen att det hotar utredningen, att vittnen som ska höras riskerar att bättre komma ihåg spekulationer som har sitt ursprung från FB än sina egna faktiska iakttagelser.
Senast redigerad av Haldane 2022-11-20 kl. 11:26.
Citera
2022-11-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Som vissa har sett har jag en helt annan uppfattning av vad som skett, beskrivet tidigare.
I min version så är det JJ och TT som sitter i den immiga bilen som observerats. De tjafsar fortfarande. Efter ett tag sticker TT ut ur bilen för att fly från JJ som vill ha ett avslut på konflikten. TT försvinner ut i skogen och gömmer sig. Med sig har hon HM,s mobil som hon tog när JJ var på McD med hennes mobil, och flydde med cykeln låst. försöker larma för att bli hittad när hon inser att hon är vilse. TT ramlar i vattnet och blir kvar där blöt, full och vilsen i skogen. Omöjlig för JJ att hitta utan lyse och med tom mobil!
JJ åker hem efter en stund och laddar sin mobil för att senare ta hästen för att leta om hon ser TT.

Det var JJ som i förhör berättade var TT försvann och därmed hittades till slut.
Resten av min teori får ni leta i mina tidigare inlägg efter.

Så om min teori stämmer kan båda MGM bli fria om inte det fastställs att det är mord/avrättning. Därav nekandet från båda.
Din teori blir förmodligen aldrig mer än just en teori. Tycker den är oerhört krystad.

Tror du t ex inte att obducenterna kan avgöra om någon dött p g a av drunkning eller våld?
Citera
2022-11-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Oavsett hur själva mordet gått till, har de gjort T oförmögen att skrika, så endast kniv tror inte jag på.
För mig ligger det närmast att tro att de fått ner T på golvet, satt sig/satt knä över hennes bröstkorg och på så vis "råkat" strypa lufttillförseln. Jag får dock inte riktigt ihop det med att poliserna som fann T direkt kunde säga att hon blivit mördad. Något måste framgått väldigt tydligt.

Ja, just att inga skrik eller röster hörs har jag funderat mycket på. Lika så dom höga dunsarna. Rättsmedicin har iaf haft ganska ganska bra förutsättningar för att se dödsorsak. Och ledtrådar fanns säkert i lägenheten. Tycker åklagaren signalerar bra självförtroende.
Blev hon skuren hade det givetvis synts redan vid en yttre besiktning vid fyndplatsen. Likaså strypning, medans kvävning hade varit svårare att upptäcka.

FUP kommer ge många svar, men tills den släpps får vi amatördetektiver försöka lista ut vad som hänt med dom få brödsmulor åklagaren gett oss.
Citera
2022-11-20, 11:27
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Just NU pratar GW på tv4 nyhetsmorgon.

Tack! Hann bara med slutet. Sa han något intressant?
Citera
2022-11-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
Till dom som spekulerar i att MH sov och att JJ utförde allt det här ensam: varför gick JJ tillbaka in i lägenheten efter att hon tackat ja till grannens erbjudande om skjuts?

I min värld är det enda rimliga att hon behövt berätta för MH att hon kommer vara borta längre än planerat…
De kan ha varit så att MH sov, men vaknade till slut efter ett tag.
hon går tbx och ber mh att stanna i lägenheten tills hon återvänder
Citera
2022-11-20, 11:34
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Så kan det vara. Finner det aningen långsökt, men samtidigt har vi som sagt parametern med MGMs restriktioner, vilket möjligen kan innebära kryptiska och definitivt försiktiga uttalanden. ABs initiala felskrivning tror jag iofs är just en felskrivning.
Ja, 02:30 ligger inom tidsramen för brottet, så visst sker det något då. Allt är i sin ordning och vi får i slutändan vackert vänta på vår tur. Kanhända hinner vi hitta ett sannolikt förlopp tills dess. Utgår ifrån Occams rakkniv och letar för egen del efter en hypotes där alla detaljer faller på plats.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-20 kl. 11:55.
Citera
2022-11-20, 11:34
Medlem
Med tanke på lyhört. Bor i ett liknande lägenhetshus och här är det oerhört lyhört, ingen pratar i trapphuset för man hör in till lägenheterna. Grannens observerade känns som strypning. Om de satt vid bordet och JJ skulle kanske fylla på något till T, JJ ställer sig upp och med något föremål stryper hon T som sitter kvar på stolen men sedan faller bakifrån därav smällar.
Citera
2022-11-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hade kunnat vara en tanke.
Om man bortser ifrån vad hennes kompisar säger i podden del 5, där dom berättar att varken JJ eller MH dricker så dom blir fulla. Dom brukar bara dricka "någon cider", MH tycker tydligen inte om alkohol och JJ är allergisk mot alkohol och får röda utslag enligt kompisarna.
Så har väldigt svårt att se att MH skulle legat helt avdäckad.
Det är dessutom en 1a vi pratar om och vad grannen under har beskrivit så kommer dunsarna ifrån mitten av JJs vardagsrumsgolv, vilket borde bara vara någon meter ifrån sängen/soffan.

Var i podden framgår det att MH inte tycker om alkohol och att hon bara dricker "någon cider"?

I podden framgår:
Vännen "Q"
- Under Q:s och MH:s relation blir MH allt mer intresserad av fest, alkohol och nikotin.
- Q upplever att MH:s föräldrar tidigare försökt skydda MH från detta
- Från början drack MH ”i smyg”, men sedan fick hon dricka så länge hon berättade var hon var
- MH blir aldrig så full att hon inte kan prata och så. Hon blir aldrig jättefull
- Q upplever att det varit mycket alkohol i kretsen, men även droger med i bilden senaste tiden
- Droger är extremt vanligt i Vetlanda; ”man orkar inte bry sig längre”.

Vännen X uppger:
- Tove och MH var mycket lättpåverkade av alkohol
Att MH inte gillar alkohol, som du påstår, är en slutsats jag tycker är felaktig.

Mer korrekt, om vi lyssnar på vännerna i podden: MH hade blivit allt mer intresserad av alkohol och festande senaste tiden. Hon var lättpåverkad men drack aldrig så att hon blev "jättefull" (hon kunde alltid prata....).

Du hittar min sammanfattning av podden del 5 här: https://www.flashback.org/sp82464217
Senast redigerad av GrevenFB 2022-11-20 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in