2022-11-20, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Trevligt också att se Elin så glad. Den allmänna glädjen smittar säkert av sig.

Ryssland har knappt lyckats erövra någon ny mark sedan i mars. Däremot har de blivit utkastade eller retirerat från mer än 60 000 km2.

Man kan inte gärna säga att det går bra för ryssen.

Nej det går verkligen inte bra för homofederationen ryssland. Tom befälen agerar hallickar och säljer de nyinryckta (nyintvingade) som sexslavar och behåller pengarna.

Ok att det är tillräckligt jävligt att skickas till fronten som kanonmat men att bli ditskickad som stjärtmat - fy och usch.... bara i homofederationen ryssland.
Citera
2022-11-20, 13:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Kryssningsrobotar tror jag knappast alls avfyras från Krim. Alltså de avfyras från långt håll, olika håll och tar oförutsägbara banor mot målet.

Ja visst. Ukraina håller kvar trupper i Cherson, vad jag tror anfallslämpliga förband, vid Dnepr. Det kan man tolka olika och det känns som ryssarna tolkar det på ett annat sätt än du. Du skall nog titta på kartor över området på vägen till Krim innan du fantiserar iväg. Du skall dessutom läsa lite militärhistoria för många och liknande krigsmål har funnits tidigare.

I går verkar mindre hopar rysslandsvänner gått ut på gatan i Odessa, jag tror faktiskt de har varit mycket små, och det är ett litet tecken i tiden. Det har väl inte förekommit sedan februari att folk gett sig ut på gatan i Ukraina för att visa sådant? Minns du att det varit sådana demonstrationer och myndigheter/polis inte stoppat? Poliserna på plats igår verkar ju inte velat stoppa Rysslandsvännerna.
Jag har nog läst en del och anser att tillbakadragandet från Kherson öppnar vägen till Krim. Det kommer att bli fortsatt svårt för ryssarna att få fram förnödenheter till trupperna på östra sidan då Ukrainskt precisionsartilleri når deras försörjningslinjer. Det gäller för Ukrainarna att skapa ett brohuvud på östra sidan. Klara de det, blir det svårt att försvara Krim. Ryssarna har lika långa försvarslinjer nu som tidigare.
Men mest troligt blir det någon annanstans Ukraina attackerar nästa gång. Gissningsvis i norr eller öster någonstans, vilket kan leda till att det öppnar upp i söder om ryssarna behöver förflytta soldater därifrån. Nu gräver ryssarna dessutom ned sig, vilket betyder att de inte har tänkt föra något rörligt krig där, för man har förmodligen inte tänkt försöka gå över Dnjepr igen och hamna i samma situation.
Citera
2022-11-20, 13:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Stalin var nog populärare, de som inte älskade honom blev satt i fängelse, liksom de som kritiserar Putin öppet.
Rysslands, nåja, välstånd, byggde på att västföretag flyttade tillverkning dit. Idag finns det inte kvar. Ryssarna får försöka överleva på att tillverka matryoshka-dockor till varandra i brist på turister.
Rysslands välstånd bygger på olja och gas.
Citera
2022-11-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är inte sant att Putin har minskat friheten. Menar du att Sovjetunionen var ett friare samhälle än dagens Ryssland? Idag kan ryssar resa som de vill, media kan verka tämligen öppet, svenska journalister kan resa som de vill i Ryssland och intervjua folk på gatan, sånt gick inte för sig i Sovjet.
Putin har gett ryska folket ett ekonomiskt välstånd gamla Sovjetbor bara kunde drömma om, det är inte utan orsak han är den populäraste ledare landet någonsin haft.

Absolut! Att få 7 år bara för att man kallar Putlers invasion för ett krig talar för att Ryzzland är ett riktigt paradis.
Citera
2022-11-20, 14:02
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Kryssningsrobotar tror jag knappast alls avfyras från Krim. Alltså de avfyras från långt håll, olika håll och tar oförutsägbara banor mot målet.

Ja visst. Ukraina håller kvar trupper i Cherson, vad jag tror anfallslämpliga förband, vid Dnepr. Det kan man tolka olika och det känns som ryssarna tolkar det på ett annat sätt än du. Du skall nog titta på kartor över området på vägen till Krim innan du fantiserar iväg. Du skall dessutom läsa lite militärhistoria för många och liknande krigsmål har funnits tidigare.

I går verkar mindre hopar rysslandsvänner gått ut på gatan i Odessa, jag tror faktiskt de har varit mycket små, och det är ett litet tecken i tiden. Det har väl inte förekommit sedan februari att folk gett sig ut på gatan i Ukraina för att visa sådant? Minns du att det varit sådana demonstrationer och myndigheter/polis inte stoppat? Poliserna på plats igår verkar ju inte velat stoppa Rysslandsvännerna.

Kryssningsrobotar avfyras väl från fartyg? fartyg som ligger i svarta havet? Tar dom krim så kanske dom har räckvidd till just dom fartygen tänkte jag.
Citera
2022-11-20, 14:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Rysslands välstånd bygger på olja och gas.
Nej det gör det inte. Oligarkerna och Putins välstånd bygger på det. Men hur menar du att man ska föra ut de pengarna till folket och vad ska de leva av. Man är tillbaka i Sovjetunionen igen. Det enda man kan leva av är naturrikedomarna, men de i sig skapar inte välstånd för folket, bara för de som jobbar i den branschen. Anledningen till sovjetunionens fall var att man var bankrutt.
Citera
2022-11-20, 14:10
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
I den här tråden diskuteras ryzzlands invasion av Ukraina. Håll dig till reglerna eller är du alldeles ryzk?
"Rysslands invasion av Ukraina" är ett väldigt smalt ämne. Enligt dig kan man alltså inte heller diskutera eventuell korruption i Ryssland, oligarkerna, Rysslands ekonomi, Putins ekonomi, Nordstream, ryska författare, WW2, etc etc Man kan inte heller dra paralleller till andra, liknade historiska händelser,
Inget av detta har med invasionen av Ukraina att göra.
Du inser väl hur korkade dina påhopp är?
Senast redigerad av Tammer 2022-11-20 kl. 14:16.
Citera
2022-11-20, 14:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
För Khersonborna var det tydligen rena helvetet under den tillfälliga ryska ockupationen, t.om värre än vi kunnat föreställa oss.

Utdrag ur en betalartikel i dagens Expressen så därför länkar jag inte.

Vidare:
Ett sådant ociviliserat land som Ryssland nära våra gränser, tvi vale.
Här är en länk.

Så var livet under rysk ockupation i 255 dagar
Citera
2022-11-20, 14:15
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bättre att ge några promille åt Ukraina än att behöva höja försvarsbudgeten med flera procent.

Tycker du att svenska staten gör ett bra jobb med att försöka få svenska medborgare att hata ryssar istället för att kritisera regeringen som gjorde sig beroende av rysk gas, sen försvann den 😂 Dom är klantskallar svenska regeringen. Tycker du inte det?
Citera
2022-11-20, 14:15
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej det gör det inte. Oligarkerna och Putins välstånd bygger på det. Men hur menar du att man ska föra ut de pengarna till folket och vad ska de leva av. Man är tillbaka i Sovjetunionen igen. Det enda man kan leva av är naturrikedomarna, men de i sig skapar inte välstånd för folket, bara för de som jobbar i den branschen. Anledningen till sovjetunionens fall var att man var bankrutt.
Hur tänker du nu? Allt som byggs i Ryssland finansieras med oljepengar. Skolor, sjukhus, bostäder, vägar, all infrastruktur. Hela landet vilar på en stadig bas av inkomster från olja och gas,
Citera
2022-11-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Jag älskar det faktum att du och dina gelikar alltid går till nästa kapitel, i manus, synkroniserat. På 2-3 dagar har alla börjat hänvisa till FTX och demokraterna när det kommer till Ukraina.
Kommer du själv ihåg vad det första kapitlet handlade om? Jag har ärligt talat glömt.

Vi på andra sidan har ett manus bestående av en mening så det är lite lättare att komma ihåg. "Ryssland ska ut ur Ukraina".

Ja så fungerar det. Och det är alltid med en uppmaning typ, "Läs på"

Kapitel ett handlade endera om "förhandling" eller att ryzzland "tvingades" invadera..jo jo.
Citera
2022-11-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja men precis, och min tanke var att om dom återtar krim, har dom då kapacitet och räkvidd att från Krim avfyra missiler mot Ryska skepp i svarta havet?

Ja men då skjuter man i stället från Kaspiska havet och det ryska luftrummet. Ryska Kryssningsmissiler har en räckvidd på kanske 1500-4500 km. Men ju längre bort de skjuter från målen den måste flyga i rakare bana och Ukrainarna får längre tid att reagera på. Speciellt Odessa har kort tid när de skjuter i från Svarta Havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in