2022-11-19, 18:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Kan vara så att hon hann ända ner till cykeln, mycket möjligt...

Men påsen I cykelkorgen skulle väl kunna en cider typ som blev kvar efter kvällen ?

Nä...vet ej om påsen var i korgen när grannen flyttade cykeln ?
Var den inte det så måste den kommit dit efteråt ?

Blir T slagen när hon är vid cykeln så är det inte konstigt att den står/ligger konstigt ?

Men det var väl vid hemkomsten från donken hon fick påsen av grannen och då hade han ju redan innan ställt upp den va ? Eller låg cykeln konstigt igen på morgonen ? För var det inte någon som sett den tidigt på morgonen stå mot väggen/staketet ?
Typ efter 04 ?
JJ borde iaf flyttat den ca 200m efter 05.45 när hon kom tbx, enligt min teori ;-)

Men vad menar du med påringningarna ? Han var väl bara uppe en gång och knackade på ?

I podden säger grannen att han påminner om påsen.
Det är väl lite svårt att släppa tanken på att Tove ändå blir dödad där i lgh då dunsarna sker. De är så höga att de är svåra att förklara på annat sätt.

Det förekommer inte heller några skrik som grannen hör. Därför är det svårt att tro att Tove typ borstar av sig efter något fysiskt, typ brottning. Men jag vill hålla dörrarna öppna.

Grejen är ju att grannen också ringer på efter det här. Frågan ör ju hur långt efter? Skulle Tove hunnit springa ut för att ta sig till cykeln, lägga påsen i korgen för att upprörd cykla hem. Så tar hon upp mobilen, tänker ringa. Men JJ är efter henne och överfaller henne. Lägger armen runt hennes hals och kvävet henne. Så panik. In med henne i bakluckan?
Stänger av Toves mobil.

Upp till lgh, kanske stänger dörren som blivit öppen. Kollar på utslagna MH. Tänker att hon måste göra av med mobil o cykel. Då ringer grannen på… och MH kanske är uppe på toa. Ramlar och stökar runt för att komma upp.

Men mest tror jag alltså inte på detta scenario, utan tror att allt hände inne i lgh.
Och att påsen som du säger mycket väl kunnat lämnats i korgen redan innan.

Och tyvärr tror jag att de var två om det hela.
Citera
2022-11-19, 18:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
"Rickard Finndahl, chef för grova brott på Höglandet, säger att det senaste samtalet på Toves mobiltelefon är från klockan 01.48"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BpwXa/tove-fallet-ena-kvinnan-skyller-pa-den-andra

Tack, då bekräftar du alltså mina påståenden. Men det är onödigt att du flyttar runt målstolparna över hela planen. Nu lägger vi ner den här diskussionen!
Citera
2022-11-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Stön. Rullman är väl ändå en åklagare av kött och blod, inte en abstrakt generell konstruktion? Det finns ju inget som säger att en åklagare generellt måste bevilja samsittning.
Menar alltså att den åklagare som generellt beviljar det borde börja göra individuella bedömningar.

Sedan är det upp till var och en att bedöma hur sannolikt det kan vara att någon på fri fot kan tänkas försöka hjälpa den som sitter häktad.

"Adam Rullman berättar att man som åklagare är skyldig att vidta alla åtgärder man kan för att bryta isoleringen med en häktad som också har restriktioner.

Kvinnan som misstänks för mordet på mannen släpptes ju på fri fot den 14 november. Kan det äventyra din utredningen på något sätt?

– Nej. Det tror jag inte, säger han och förklarar att det väger väldigt tungt att bryta isoleringen. Det är praxis.

– Häktet löser så att alla med restriktioner har någon att ha samsittning med. Det är regelmässigt."
Citera
2022-11-19, 18:49
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Precis
P7:an genomfördes ju direkt bara att svar/offentligt kom nu som jag förstått

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Intervjun som läkaren haft med tjejerna pågick bara nån timma. Syftet är egentligen bara att ta reda på om det finns behov av att skicka dom vidare till den stora sinnesundersökningen som sker utanför häktet och pågar en månad. Men läkaren har haft tillgång till förundersökningen så det blir lite konstigt när denna handling till rätten blir offentlig.

Ja, så den texten som nu kommer fram är alltså gammal. Från allra först början, medan TT fortfarande var försvunnen.

Den ger oss inga ledtrådar i detta läge.
Förutom att MH från början lagt ut misstankar mot JJ.
Citera
2022-11-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Ja, så den texten som nu kommer fram är alltså gammal. Från allra först början, medan TT fortfarande var försvunnen.

Precis, därför det blir så fel i tråden för folk tror att MH börjat öppna sig först nu. När det i själva verket kunde varit redan från första förhöret.
Ska bli intressant på måndag när folk får JJs story som jag misstänker också har skyllt ifrån sig på MH från början.
Skrev igår att på måndag kommer folk få en "aha" upplevelse.
Citera
2022-11-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19

Det beror ju på när intervjun gjordes. Det har inte framgått.
Citera
2022-11-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Jag kan faktiskt se ett scenario
JJ dödar TT ensam,
MH går för att vila,
TT o JJ sitter själv, de samtalar men de kommer ingen vart,
JJ kokar inombords, TT ringer pojkvännen och säger att hon ska hem, hon ska bara gå på toa innan
nu hör han lite småjidder (JJ)
Nu är MH i sovrummet med stängd dörr (spekulation)

En enrumslägenhet brukar sakna sovrum.
Citera
2022-11-19, 19:10
Medlem
Nu när det är klarlagt att inget samtal kommit från eller till T´s telefon efter kl. 01:48 så är frågan varför T´s pojkvän blev så orolig att han kontaktade polisen direkt nästa dag?
Han bör alltså ha fått något meddelande under natten som gjorde att han larmade polisen när han hörde/såg det meddelandet.
Detta meddelande bör då kommit från J´s eller M`s telefon!
De har ju bevisligen varit så pass osmarta att de har haft med sig sina mobiler under nattens resa/resor vilket får mig att tro att de även har varit så osmarta att de skickat meddelande/kort på T till pojkvännen!
Det var ju efter att ha hört/sett meddelandet när han vaknade som han reagerade så kraftigt och kontaktade polisen!
Inget samtal/meddelande har ju gått från eller till T´s telefon efter kl 01:48.........
Sug lite på den teorin.
Citera
2022-11-19, 19:10
Medlem
Enligt kvinnans berättelse har den andra häktade hamnat i bråk med Tove och de har alla tre gått hem tillsammans för att reda ut bråket. Väl i lägenheten har hon somnat, medan de andra två satt sig för att prata.
Hon håller fast vid att Tove ska ha lämnat lägenheten och att det var vännens beteende dagen efter som fick henne att misstänka att hon hade med Toves död att göra.
Båda kvinnorna nekar till brott

JJ som beskyller TT?
Citera
2022-11-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
"Adam Rullman berättar att man som åklagare är skyldig att vidta alla åtgärder man kan för att bryta isoleringen med en häktad som också har restriktioner.

Kvinnan som misstänks för mordet på mannen släpptes ju på fri fot den 14 november. Kan det äventyra din utredningen på något sätt?

– Nej. Det tror jag inte, säger han och förklarar att det väger väldigt tungt att bryta isoleringen. Det är praxis.

– Häktet löser så att alla med restriktioner har någon att ha samsittning med. Det är regelmässigt."

Klart han skyller ifrån sig nu, när han har klantat sig. Och det har blivit känt. Mycket lågt att skylla på Häktet, att de ”löser” frågan med samsittning.
Häktet har ju ingen insyn i någon utredning etc. Och givetvis har han ingen som helst skyldighet att bevilja samsittning, det finns ju som sagt ett gällande beslut från TR om den restriktionen.

Alla restriktionsbrytande åtgärder måste ju vägas mot intresset att inte utredningen kan påverkas negativt.

Märk väl att han ”tror” att utredningen inte har äventyrats. Låter ju betryggande.

Men nu lär det väl ändå stå klart att Rullman beviljade samsittning, och att den också faktiskt blev av. Så det inte behöver ifrågasättas något mer.
Tackar för bra info!
Citera
2022-11-19, 19:19
Medlem
notknapparens avatar
Lyssnar på podden del 5.

Jj beskrivs som en målmedveten tjej, med bra självförtroende. Hon verkar vara lite av en ledarfigur i en större grupp.

En person beskriver också att när JJ blir arg då kan det bli lite av ” låsningar”.

Med tanke på det långvariga bråket som förekommit mellan Tove och JJ, då med ömsesidiga hot, kan man fundera på hur det kommer sig att det inte kan avlutas?

Är det här en sådan låsning?

En annan sak jag reagerar på är en fest som JJ bjuder 18- åringen på. Den festen är för att JJ har förlåtit någon.

Vet inte vad man ska tänka om det, men det känns udda.

MH beskrivs ju med väldigt mycket varma ord. Här hör jag inget sådant om JJ.

Rolig och drar igång fester och grejor.
Citera
2022-11-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeAlonzo
Nu när det är klarlagt att inget samtal kommit från eller till T´s telefon efter kl. 01:48 så är frågan varför T´s pojkvän blev så orolig att han kontaktade polisen direkt nästa dag?
Han bör alltså ha fått något meddelande under natten som gjorde att han larmade polisen när han hörde/såg det meddelandet.
Detta meddelande bör då kommit från J´s eller M`s telefon!
De har ju bevisligen varit så pass osmarta att de har haft med sig sina mobiler under nattens resa/resor vilket får mig att tro att de även har varit så osmarta att de skickat meddelande/kort på T till pojkvännen!
Det var ju efter att ha hört/sett meddelandet när han vaknade som han reagerade så kraftigt och kontaktade polisen!
Inget samtal/meddelande har ju gått från eller till T´s telefon efter kl 01:48.........
Sug lite på den teorin.

Jag ser inget onormal med att vare sig ringa sin flickvän efter en utekväll mitt i natten för att koll att allt är ok. Eller för att dagen efter upptäcka att hon inte har kommit hem, och ingen vet vart hon eller gå att nå, och då ringa polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in