2022-11-19, 18:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Jag kan faktiskt se ett scenario
JJ dödar TT ensam,
MH går för att vila,
TT o JJ sitter själv, de samtalar men de kommer ingen vart,
JJ kokar inombords, TT ringer pojkvännen och säger att hon ska hem, hon ska bara gå på toa innan
nu hör han lite småjidder (JJ)

Nu är MH i sovrummet med stängd dörr (spekulation)
JJ överraskar TT på något vis, men högst troligt strypning eftersom att flera dunsar har hörts, hade det varit ett slag så hade hon väl tuppat av direkt tänker jag, (tror inte det finns blod i lägenheten) TT kämpar emot men JJ är större och starkare(?) när grannen plingar på så är det TT som sparkar för livet ( i detta skede så tror jag att TT ligger på rygg eller varför inte mage och JJ ovanpå. JJ får panik och inser att hon måste avsluta snabbt, nu när jag skriver den här texten så kan det ju vara så att dom har varit på toan JJ o TT och dörren var låst, därav ser MH ingenting. nu vet jag inte om dörren kan låsas från utsidan, det finns vissa dörrar som faktiskt gör det.
JJ går ut från toan och kollar till MH antingen sover hon vilket jag tror, fast ändå är det svårt att tro. JJ öppnar dörren och gör nånting(?) kollar/hör ifall det är någon i trappen. Mobilen och cykeln måste snabbt härifrån eftersom att TT pojkvän vet förmodligen att de är hos JJ och att polisen kanske redan är på väg. Här tror jag faktiskt att MH är oskyldig till mordet, men att hon via hot(?) tvingats 1. hålla käften om detta.
2. hjälpa till med att bära kroppen(?) tror det är ruggigt jobbigt att bära 60kg själv, men inte omöjligt.

MH har nog innerst inne inte velat gola ner JJ, och har nog suttit och hoppats på att JJ själv ska erkänna, men till slut har hon fått nog och skyller på JJ
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad ifall JJ drar en rövare och säger följande : TT var fortfarande vid liv när jag lämnade lägenheten och avliden när jag kom tbx, MH hotade mig att om jag inte hjälper till och håller tyst om saken så kommer JJ att få stora problem.
Det fetade har en hake; polisen har sagt att T inte haft något samtal efter 1.48/1.49 då A ringde henne.
Citera
2022-11-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad jag kan se har vi använt samma källa, d.v.s. Rickard Finndahl. Skillnaden tycks snarare vara att du inte tycks begripa vad han säger. :-))

https://sverigesradio.se/artikel/just-nu-har-ar-polisens-nya-uppgifter-om-toves-dod
Alltså ursäkta på fullaste allvar?? Vi snackade om samtal och aktivitet i den diskussionen, vilket du uppenbarligen inte fattade. Och Rullman säger att sista samtalet från TTs mobil är klockan 01.48, vilket menar på att klockan 01.48 så var allting lugnt och inget brott begås vid den tiden. därför uppskattar han att brottet pågår någon gång mellan 02.00-02.45.
Vad gäller klockslaget vid 02.30 så är det bara en uppskattad tid som sattes första dagen för att skriva in ett klockslag som i sin tur blivit en "mediasanning" och en "trådsanning".
Fattar du inte nu så finns det ingen hjälp för dig att få. sluta kasta skit när du inte har rätt.
Citera inte mig fler gånger tack.

Edit: Menar givetvis Finndahl och inte Rullman. men det hoppas jag att folk förstår och att det inte har någon betydelse i denna diskussionen om vem som sa vad då det var tidpunkten vi var ute efter.
Senast redigerad av smalandsbo 2022-11-19 kl. 18:26. Anledning: Rättelse av namn
Citera
2022-11-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Men då är det ju i så fall ett generellt problem och har inget med Rullman att göra? Och inte blir det bättre av att man måste måla upp ett scenario som har rätt låg sannolikhet.

Stön. Rullman är väl ändå en åklagare av kött och blod, inte en abstrakt generell konstruktion? Det finns ju inget som säger att en åklagare generellt måste bevilja samsittning.
Menar alltså att den åklagare som generellt beviljar det borde börja göra individuella bedömningar.

Sedan är det upp till var och en att bedöma hur sannolikt det kan vara att någon på fri fot kan tänkas försöka hjälpa den som sitter häktad.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Rullman sa att han regelmässigt beviljade samsittning, men han sa inte om han gjort det i DETTA fallet, även om han brukar göra det.
Tidigare var det någon som postade att "åklagaren" beviljat samsittning, men det framgår inte VILKEN åklagare som gjort det.
Jag tycker inte att det framgår klart att Rullman beviljat att J skulle få samsitta.

Jag tycker att det framgår av artikeln i Vetlandaposten:

”Trots att de satt häktade med restriktioner kunde de misstänkta kvinnorna för två olika mord på Höglandet sitta och prata med varandra utan bevakning. Kort därefter släpptes den ena kvinnan på fri fot.”

Litar på deras journalistik.
Citera
2022-11-19, 18:22
Medlem
Citat:
Jag kan faktiskt se ett scenario
JJ dödar TT ensam,
MH går för att vila,
TT o JJ sitter själv, de samtalar men de kommer ingen vart,
JJ kokar inombords, TT ringer pojkvännen och säger att hon ska hem, hon ska bara gå på toa innan
nu hör han lite småjidder (JJ)
Nu är MH i sovrummet med stängd dörr (spekulation)
JJ överraskar TT på något vis, men högst troligt strypning eftersom att flera dunsar har hörts, hade det varit ett slag så hade hon väl tuppat av direkt tänker jag, (tror inte det finns blod i lägenheten) TT kämpar emot men JJ är större och starkare(?) när grannen plingar på så är det TT som sparkar för livet ( i detta skede så tror jag att TT ligger på rygg eller varför inte mage och JJ ovanpå. JJ får panik och inser att hon måste avsluta snabbt, nu när jag skriver den här texten så kan det ju vara så att dom har varit på toan JJ o TT och dörren var låst, därav ser MH ingenting. nu vet jag inte om dörren kan låsas från utsidan, det finns vissa dörrar som faktiskt gör det.
JJ går ut från toan och kollar till MH antingen sover hon vilket jag tror, fast ändå är det svårt att tro. JJ öppnar dörren och gör nånting(?) kollar/hör ifall det är någon i trappen. Mobilen och cykeln måste snabbt härifrån eftersom att TT pojkvän vet förmodligen att de är hos JJ och att polisen kanske redan är på väg. Här tror jag faktiskt att MH är oskyldig till mordet, men att hon via hot(?) tvingats 1. hålla käften om detta.
2. hjälpa till med att bära kroppen(?) tror det är ruggigt jobbigt att bära 60kg själv, men inte omöjligt.

MH har nog innerst inne inte velat gola ner JJ, och har nog suttit och hoppats på att JJ själv ska erkänna, men till slut har hon fått nog och skyller på JJ
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad ifall JJ drar en rövare och säger följande : TT var fortfarande vid liv när jag lämnade lägenheten och avliden när jag kom tbx, MH hotade mig att om jag inte hjälper till och håller tyst om saken så kommer JJ att få stora problem.
Ja eller H vaknar och hjälper till.
Citera
2022-11-19, 18:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det fetade har en hake; polisen har sagt att T inte haft något samtal efter 1.48/1.49 då A ringde henne.
Måste polisen ha sagt det? är ganska säker på att hon ringer runt 02:30 och säger att hon är på g hem, A hör det på morgonen o ringer polisen.
röstmeddelande kan det väl oxå vara eftersom tjockisen A slaggar.

edit : Runt 02:30: Ringer Tove pojkvännen och berättar att hon är på väg hem. (Osäker uppgift från bl.a Aftonbladet. Tiden osäker/vag. Uppgifter om att samtalet kan ha varit ett röstmeddelande).
Senast redigerad av Malmens1 2022-11-19 kl. 18:27.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Alltså ursäkta på fullaste allvar?? Vi snackade om samtal och aktivitet i den diskussionen, vilket du uppenbarligen inte fattade. Och Rullman säger att sista samtalet från TTs mobil är klockan 01.48, vilket menar på att klockan 01.48 så var allting lugnt och inget brott begås vid den tiden. därför uppskattar han att brottet pågår någon gång mellan 02.00-02.45.
Vad gäller klockslaget vid 02.30 så är det bara en uppskattad tid som sattes första dagen för att skriva in ett klockslag som i sin tur blivit en "mediasanning" och en "trådsanning".
Fattar du inte nu så finns det ingen hjälp för dig att få. sluta kasta skit när du inte har rätt.
Citera inte mig fler gånger tack.

Helt uppenbart är du obildbar. Jag överlåter den verksamheten till någon annan. Klart o slut.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Jag tycker att det framgår av artikeln i Vetlandaposten:

”Trots att de satt häktade med restriktioner kunde de misstänkta kvinnorna för två olika mord på Höglandet sitta och prata med varandra utan bevakning. Kort därefter släpptes den ena kvinnan på fri fot.”

Litar på deras journalistik.
Tack! Den artikeln hade jag missat.
Citera
2022-11-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Självklart.
Men åtminstone har man ju fått svar att MH pratat och fortfarande påstår att Tove gick hem. Alla kan slumra en stund men då måste hon ju iaf varit vaken.

Följer med spänning tills den ändrade versionen kommer där.

Hmm...MH säger att alla tre var i lägenheten, att hon somnade och att TT senare lämnade lägenheten. Dagen efter betedde sig JJ underligt.
.
Förtydligande...MH trodde att TT hade lämnat lägenheten för när hon vaknade så var det bara hon och JJ kvar i lägenheten. Hon misstänkte ingenting när hon vaknade eftersom JJ då sa att TT hade lämnat lägenheten. Var TT var när MH trodde att hon hade lämnat lägenheten är inte klart. Antingen var hon inlåst i badrummet, eller så hade JJ(med familj) redan flyttat henne. MH pratade med TT och verkar då inte ha fattat att TT redan var död, dödad medan hon sov. Märk att MH förmodligen var ordentlig full och bakfull, med allt vad det medför i reducerad perception och förståelse. JJ lyckades alltså övertyga MH om att TT hade gått hem och allt var normalt. Mycket intressant att MH då inte misstänkte någonting. Som jag fattar det så var det först senare på dagen då hon nyktrat till som hon uppfattade att JJs beteende var underligt.

Tillägg: MH verkar forfarande inte fatta att TT blev dödad medan hon sov.

.
Senast redigerad av slut-kant 2022-11-19 kl. 18:42.
Citera
2022-11-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
En liten fråga.
Dessa undersökningar, P7. De genomfördes väl väldigt tidigt i utredningen?
I så fall:
Kan vi väl utgå från att det dom säger där, var innan all bevisning lades på hög mot dom?

Alltså, pratade dom (i alla fall MH), trots att medier rapporterade att dom var tysta.
Ja det nekades, men jag fick mer eller mindre uppfattning om att dom var hårdhudade och sa "inga kommentarer".

Jag känner mig mer övertygad om att polis och åklagaren har läget under kontroll. Känns tryggt. Alla svar kommer säkerligen besvaras när åtal väcks.

Precis
P7:an genomfördes ju direkt bara att svar/offentligt kom nu som jag förstått
Citera
2022-11-19, 18:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Måste polisen ha sagt det? är ganska säker på att hon ringer runt 02:30 och säger att hon är på g hem, A hör det på morgonen o ringer polisen.
röstmeddelande kan det väl oxå vara eftersom tjockisen A slaggar.
Tja, måste och måste... Polisen har i a f poängterat och upprepat att inga samtal registrerats i Ts lur efter att A ringt.
Citera
2022-11-19, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Helt uppenbart är du obildbar. Jag överlåter den verksamheten till någon annan. Klart o slut.

"Rickard Finndahl, chef för grova brott på Höglandet, säger att det senaste samtalet på Toves mobiltelefon är från klockan 01.48"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BpwXa/tove-fallet-ena-kvinnan-skyller-pa-den-andra

Du kan ringa upp Finndahl och föra vidare diskussionen med honom att han har fel istället för att göra bort dig här.
Citera
2022-11-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
En liten fråga.
Dessa undersökningar, P7. De genomfördes väl väldigt tidigt i utredningen?
I så fall:
Kan vi väl utgå från att det dom säger där, var innan all bevisning lades på hög mot dom?

Alltså, pratade dom (i alla fall MH), trots att medier rapporterade att dom var tysta.
Ja det nekades, men jag fick mer eller mindre uppfattning om att dom var hårdhudade och sa "inga kommentarer".

Jag känner mig mer övertygad om att polis och åklagaren har läget under kontroll. Känns tryggt. Alla svar kommer säkerligen besvaras när åtal väcks.

Intervjun som läkaren haft med tjejerna pågick bara nån timma. Syftet är egentligen bara att ta reda på om det finns behov av att skicka dom vidare till den stora sinnesundersökningen som sker utanför häktet och pågar en månad. Men läkaren har haft tillgång till förundersökningen så det blir lite konstigt när denna handling till rätten blir offentlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in