2022-11-19, 09:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Guld var värdefullt, till och med mer värdefullt än i dag, långt innan industriella revolutionen och viss användning av guld i industrin.¨

Smycken, prydnadsföremål, allmän utsmyckning, statusmarkering och värdebevarande var nog de användningsområden som fanns innan det började cirkulera som pengar. Användningen i elektronik är inte relevant som förklaring till att guld i tusentals år har ansetts värdefullt.

Som smycken, statusmarkör och värdebevarare skulle guldet inte fungera särskilt väl om det blev billigt t.ex. genom att guldmängden plötsligt skulle tiodubblas av en ny fyndighet eller om man lärde sig att framställa guld industriellt till en någorlunda billig penning.
Jag vet inte vad du försöker svara på. Folk kommer vilja ha guld även om priset vore 0 (det anses vackert t ex). Ingen vill ha bitcoin om dess pris är 0. Det går heller inte att använda till någonting i det fallet.

Förstår du skillnaden nu?
2022-11-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ovanligt många dumheter på samma gång från er idag.

Ett enkelt tankeexperiment för att motbevisa er (jag försökte redan förklara detta nyss):

Ponera att priset på guld är 0 kr. Anta samtidigt att priset på bitcoin är exakt 0. Vad kan du använda guld respektive bitcoin till då? Vilka överlägsna egenskaper hos bitcoin finns i det fallet?

Svar: inga, "värdet" på bitcoin är alltså en funktion av priset vilket innebär att bitcoin är värdelöst i sig. Du kan inte "överförda värde" med bitcoin om priset på det är 0.

Detta gäller inte för guld. Du kan fortfarande använda guld till en massa saker även om du kunde köpa det gratis.

Det stämmer att om bitcoin inte hade något marknadspris alls, så skulle den inte kunna fungera som vare sig värdebevarare eller för betalningar.

Men så snart den har fått ett marknadspris, aldrig så litet, så gör bitcoins tekniska egenskaper att den blir väldigt användbar och därmed får ett högt bruksvärde.

Bruksvärdet är en funktion av prisnivån, ja, men inte bara av prisnivån. Det är en funktion av flera variabler: prisnivån, bitcoins tekniska egenskaper, bitcoinmängden, antalet användare, den ekonomiska infrastrukturen runt bitcoin, ökningstakten av fiatpenningmängden, med mera.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-19 kl. 09:34.
2022-11-19, 09:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ponera att priset på guld är 0 kr. Anta samtidigt att priset på bitcoin är exakt 0. Vad kan du använda guld respektive bitcoin till då? Vilka överlägsna egenskaper hos bitcoin finns i det fallet?
Byt ut "Bitcoin" mot aktie, räntepapper, obligation, fond så ser du att ditt argument inte håller.

Vidare, om priset på guld är 0 så är det 0 för att man inte kan använda det till något. Tex en guldklimp på en asteroid.

En guldtacka i handen kan inte vara värd 0 för den kommer alltid ha ett användningsområde, så dina premisser är trasiga och godtas inte, och således kan inte slutledningen heller godtas.

Försök igen...
2022-11-19, 09:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Byt ut "Bitcoin" mot aktie, räntepapper, obligation, fond så ser du att ditt argument inte håller.

Vidare, om priset på guld är 0 så är det 0 för att man inte kan använda det till något. Tex en guldklimp på en asteroid.

En guldtacka i handen kan inte vara värd 0 för den kommer alltid ha ett användningsområde, så dina premisser är trasiga och godtas inte, och således kan inte slutledningen heller godtas.

Försök igen...
Extrema dumheter nu. Är du bakis, eller vad är problemet? Förstår du ens vad en aktie eller ett räntepapper är?

Om jag kan få gratis aktier till ett bolag som inte är i direkt konkurs så är de såklart värdefulla.
2022-11-19, 09:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Extrema dumheter nu. Är du bakis, eller vad är problemet? Förstår du ens vad en aktie eller ett räntepapper är?
Du går alltid till personattack när du målat in dig själv i ett hörn, märker du det?

Vi är många som förklarat Bitcoins egenskaper och användningsområde för dig flera gånger om. Du har inga nya argument. Jag kan bara hänvisa till allt som redan är sagt.
2022-11-19, 09:30
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du försöker svara på. Folk kommer vilja ha guld även om priset vore 0 (det anses vackert t ex). Ingen vill ha bitcoin om dess pris är 0. Det går heller inte att använda till någonting i det fallet.

Förstår du skillnaden nu?

Ja, jag har alltid förstått den skillnaden. Men jag är inte övertygad om att den är relevant, vare sig för guldets höga marknadspris eller för bitcoins höga marknadspris.

Som smycken tror jag för övrigt inte att guld skulle användas särskilt mycket, om guld vore billigt som gråsten och funnes i överflöd. I smyckesanvändningen finns ett stort element av statusmarkering och värdebevarande.
2022-11-19, 09:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om jag kan få gratis aktier till ett bolag som inte är i direkt konkurs så är de såklart värdefulla.
Haha.

Likväl, om jag kan få gratis Bitcoin som uppenbarligen har ett värde så är det så klart värdefulla.

Haha, det går bra nu kebab.
2022-11-19, 09:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du går alltid till personattack när du målat in dig själv i ett hörn, märker du det?

Vi är många som förklarat Bitcoins egenskaper och användningsområde för dig flera gånger om. Jag kan bara hänvisa till allt som redan är sagt. Du har inga nya argument.
Och du blir motbevisad varje gång, blir tyst och upprepar därefter alla felaktigheter om och om igen. Det är ofattbart. Det har varit otaliga skribenter i forumet som har förklarat för dig punkt för punkt var du har fel. De tröttnar till slut. Det gör inte jag.

Läs kommentaren om gratis aktier och ta helg från forumet så att du får lite tid att fundera.
2022-11-19, 09:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Haha.

Likväl, om jag kan få gratis Bitcoin som uppenbarligen har ett värde så är det så klart värdefulla.

Haha, det går bra nu kebab.
Om priset på aktien är 0 men bolaget inte är i konkurs så är aktierna såklart värdefulla. Om priset på bitcoin är 0 så gäller det inte.

Nu går det inte ens att jämföra aktier med bitcoin så det är en poänglös diskussion.
2022-11-19, 09:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om priset på aktien är 0 men bolaget inte är i konkurs så är aktierna såklart värdefulla. Om priset på bitcoin är 0 så gäller det inte.
Du har just uppfunnit en fyrkantig cirkel tror jag
2022-11-19, 09:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du har just uppfunnit en fyrkantig cirkel tror jag
Istället för att skriva dumheter så kan du väl berätta hur bitcoin som kostar 0 kr bevarar eller kan anvädas till att överföra värde.

Eftersom svaret uppenbarligen är "det gör det inte" så har vi nu bevisat att bitcoin i sig är värdelöst och dess "värde" är en funktion av priset (och ingenting annat).
2022-11-19, 09:39
Medlem
Sheps avatar
Nu hoppar jag lite in i diskussionen här, men är inte tanken med krypto som bitcoin och ethereum att det "inte ska ha ett marknadsvärde" mot fiat. Utan tanken är väl att man ska kunna byta krypto mot tjänster och varor precis som med fiat.

Ge mig x-antal fiat så får du den här tjänsten/varan.
Ge mig x-antal btc/eth så får du den här tjänsten/varan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in