2022-11-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Turkiet har byggt fartyg till Ukraina nyligt.
https://petterssonsblogg.se/2022/10/03/forsta-korvetten-byggd-for-ukrainas-flotta-sjosatt-i-turkiet/

Ja jag vet. Det är nog inte levererat ännu, det skall inte vara fullt utrustat. Jag tror att Ukraina har rätt att föra in det när det är färdigt eftersom deras flotta har minskat. Turkiet kan inte stoppa detta fartyg när det levereras. Det är lite upp och ner, Turkiet spelar roll här.
Citera
2022-11-18, 22:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
LMG skytten hade inte så mycket val mer än att öppna eld. 1 Ukrainare död och 2 skadade tydligen trots det, pga av ryssen som inte hade vett att ge upp.

De på marken var inte visiterade eller säkrade så de var fortfarande fiender. Ser inte något fel i situationen, det var ryssen som indirekt dödade de på marken.

Så ser jag också på saken. Beklagligt för de som redan hade gett upp på ett korrekt sätt, det var deras kollegas fel. Bedrövligt, men det verkar ha gått korrekt till. Ett helt gäng gubbar som kunde suttit hemma och lekt med sina barn alternativt legat på kärringen, nix, kaputt! Sorgligt.
Citera
2022-11-18, 22:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
URK skjuter ihjäl 11 ryska POW som ligger på marken face down. URKarna var inte maskerade så de går en mörk framtid till mötes.

https://twitter.com/AyazK100/status/1593603844071911424
En Kreml-megafon visar sina färger. Videon har redan diskuterats i flera dagar, och Conception visade hela videon där man ser en ryss komma ur sitt gömställe och börjat skjuta när hans kamrater gett upp och ligger på marken.

Den enda frågan vi behöver ställa oss är om du visste detta när du skrev din anklagelse om ukrainska krigsbrott. Men vi vet ju var vi har Tillsson, eller hur?
Citera
2022-11-18, 22:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den reaktionen var naturligtvis inte väntad. Natos överdrivna uppslutning bakom Ukraina motsvaras inte av någonsin tidigare. Vi har inte sett samma reaktion när USA invaderade Irak 2003.

Blanda inte in USA och Irakkriget i den här konflikten, Irak var en annan konflikt med en galen despot, Saddam Hussein. Du måste väl ändå kunna se gradskillnader i helvetet? Vi (NATO) är trötta på krig, är inte ni det? Nu är vi beredda på att ta sista striden, är ni det? Vi undviker det helst men vill ni dansa så dansar vi! Finns ett tv-program för det, helt hjärndött, men det kan ni kolla på (Let´s dance).
Citera
2022-11-18, 22:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
VARNING - GRAFISKT

Hahaha - de Ukrainska mördarna är redan är identifierade - undrar hur de kommer att dödas? Tror på inspärrning i ett litet, litet klaustrofobiskt utrymme med hög musik eller kanske bara en dump från helikopter. Blir nog bra vilket som... inte så smart att skryta

Ryssen kommer att följa upp dessa herrar ...

S

https://twitter.com/mdfzeh/status/1593614679313555456

https://twitter.com/i/status/1593614713891573761
Jag lämnade ett litet utrymme i mitt förra inlägg att du tagit miste. Men du har nu fått veta att det finns en längre video där vi ser ryssarna på marken och en ryss som kommer ut och börjar skjuta, men du fortsätter som en papegoja att anklaga ukrainarna. En liten råtta från öst är du.
Citera
2022-11-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du källor på att han har ett hus i Florida för 350 miljoner? Har för mig att jag läst att hans förmögenhet ligger på runt 40 miljjoner, om det är i dollar eller kronor vet jag inte.

Och det är anledningen till mongolhärens våldtäktsturné? Vagt...
Citera
2022-11-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
I svarta havet, en av anledningarna till att ryssen vill ha Krim. Rätten till fyndigheterna där alltså

Dom har så mycket egen gas att brassa med.
Citera
2022-11-18, 22:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om vi vill att det är "Uncle Sam" som bestämmer vad vi ska tycka och vad vi skall gilla framöver så är det naturligtvis helt i sin ordning. Men vad är det då som skiljer från de totalitära samhällen där Stasi, KGB eller Gestapo bestämmer..? "Om du inte är med oss så är du emot oss" - President Bush.

USA (Uncle Sam) har väldigt liberala vapenlagar, det innebär att staten är rädda för folket (som är beväpnade till tänderna). Sverige har väldigt strikta vapenlagar där folket är rädda för staten (ja inte alla då men de flesta). Men det viktigaste av allt är att vi (både USA och Sverige) har yttrandefrihet, jag får lov att tycka att staten är skit, jag får uttrycka det också. Jag kan kalla Ulf Kristersson för uffepuffe, utan repressalier. Men det är viktigt att det jag säger har bäring, annars blir jag paria. I Ryssland ska du hålla med staten annars kan du få 15 år i fängelse. USA:s president heter Biden, inte Busch!
Citera
2022-11-18, 22:37
Medlem
Eastwings avatar
Borde inte tråden byta namn till "Putin beordrar styrkor att lämna Ukraina" RETRÄTT NU
Citera
2022-11-18, 22:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Och det är anledningen till mongolhärens våldtäktsturné? Vagt...

Mycket vagt. Men när jag läser det du skriver så känner jag bara öörk, stackars jävla fruntimmer som får genomlida detta helvete. Tänk att leva med det sen. Helt sinnes. Man får vara en bra jävla stark människa för att leva med det, om man råkat ut för det. Vete fan om jag klarat det själv. Känns rent spontant som jag hade blivit mordisk.
Citera
2022-11-18, 22:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
LMG skytten hade inte så mycket val mer än att öppna eld. 1 Ukrainare död och 2 skadade tydligen trots det, pga av ryssen som inte hade vett att ge upp.

De på marken var inte visiterade eller säkrade så de var fortfarande fiender. Ser inte något fel i situationen, det var ryssen som indirekt dödade de på marken.
Klart som f-n att ryssarna på marken var toast när deras kamrat kommer ut med ett vapen i hand. Vi kommer aldrig att veta vem som sköt först, och det spelar ingen roll. Helt motiverat av LMG-skytten att öppna eld.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-11-18 kl. 22:45.
Citera
2022-11-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så ser jag också på saken. Beklagligt för de som redan hade gett upp på ett korrekt sätt, det var deras kollegas fel. Bedrövligt, men det verkar ha gått korrekt till. Ett helt gäng gubbar som kunde suttit hemma och lekt med sina barn alternativt legat på kärringen, nix, kaputt! Sorgligt.

Nu var nog inte syftet att faktiskt ge upp utan en skenmanöver där man utnyttjar krigets lagar för slå Ukrainarna vilket i sig är ett krigsbrott. Man får inte utnyttja lagarna till egen vinning.

Att man ger upp på låtsas är inte skäl nog för få skydd enligt genèvekonventionen. Börjar någon gruppen strida igen så är man tillbaka på ruta 0 som kombattanter. Om soldaten stupar liggandes, ståendes, på mage, medans den flyr har ingen som helst betydelse rent rättsligt när man är i strid.
Senast redigerad av sunnis 2022-11-18 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in