2022-11-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
OK då samtliga kryssningsmissiler fungera på samma sätt - vissa sämre än andra. V1 som var världens äldsta - hade ett revolutionerande gyroskop och död räkning ordnade man med bränsle mängd. sprängladdning endast 200 kilo av dåtidens långsamma sprängämnen

Jag förstår vad du menar, men nej....de fungerar inte alls på samma sätt. Det de olika systemen har gemensamt är att de flyger, and that's it. Missförstå mig rätt min herre - jag vill inte på något vis peka finger åt DIG utan endast ta fram lite mer sanningsbaserad fakta än ditt första påstående.
Ha det fint och kör hårt!
Citera
2022-11-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
General Mark Milley tror inte på en ukrainsk militär seger i dagsläget utan han tycker ukraina borde fokusera på fredssamtal med ryssland då ingenting tyder på att dom kommer sluta bomba ukraina eller få slut på personal närmaste tiden framöver.

General Mark Milley, chairman of the US Joint Chiefs of Staff, added fuel to the fire. In his speech, he stated (https://www.express.co.uk/news/world/1697699/US-General-Mark-Milley-Ukraine-Russia-Crimea-Pentagon-ont)that the chances of a military victory for Ukraine are not yet possible, warning that Russia still has significant combat power. The general also added that Kiev is unlikely to be able to oust the Russian army from the positions it currently occupies.

"The probability of a Ukrainian military victory is extremely low now," Milley said.

https://t.me/ukr_leaks_eng/1120

Den börjar bli gammal i tråden. Men, jag är iaf inte förvånad. Trodde i början att det skulle ta någon månad för Ryssland ,som ju är militärgalet och spenderat obscena mängder pengar på att rusta, vad som än händer är det ett faktum att de överskattat sig själva och underpresterat på en helt sjuk nivå.
Citera
2022-11-18, 13:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men vissa tror att man sagt en ukrainsk S300 av politiska orsaker, för att inte behöva svara militärt mot Ryssland. Men nu är ukrainska experter inblandade så då borde sanningen redovisas.

Vi får väl se. Det finns väl serienummer på komponenterna. Tycker oavsett det är rätt märkligt om det skulle vara en ukrainsk missil eftersom den skulle isf vara riktad mot ett glesbefolkat område i Ukraina.
Citera
2022-11-18, 13:20
Medlem
Bortamatchens avatar
Jag har noterat att det varit tyst om Bayraktar. Dessa hyllades så enormt i början av kriget. 14 finns registrerade som nedskjutna. Är det alla som Ukraina haft? Har ryssarna blivit bra på att skjuta ner bayraktar och den har blivit värdelös?
Citera
2022-11-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Jag förstår vad du menar, men nej....de fungerar inte alls på samma sätt. Det de olika systemen har gemensamt är att de flyger, and that's it. Missförstå mig rätt min herre - jag vill inte på något vis peka finger åt DIG utan endast ta fram lite mer sanningsbaserad fakta än ditt första påstående.
Ha det fint och kör hårt!

Jag fattar inte vad du vill ha tag i? Att de rör sig medvetet irrationellt innan de slår ned? En kryssningsmissil är ju trots allt egentligen förlängt artilleri.
Citera
2022-11-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi får väl se. Det finns väl serienummer på komponenterna. Tycker oavsett det är rätt märkligt om det skulle vara en ukrainsk missil eftersom den skulle isf vara riktad mot ett glesbefolkat område i Ukraina.

Om det är en LV-robot, så är den inte riktad åt något håll mer än rakt upp. Radarn däremot kan vara riktad åt ett håll, men det avgör endast sökområdet för aktivering. Om tex en KD (S-300) får signal och aktiveras på en närkommande missil eller flyg, så flyger den helt sonika åt det hållet den andra gör oavsett var den var riktad. Om det skulle visa sig vara en Ukrainsk LV-robot, så har den helt enkelt flugit efter sitt mål och sedan tappat sökning och flugit vidare. I allt detta är, som jag skrev innan, det usla i att den inte har deaktiverat laddningen innan nedslag.
Citera
2022-11-18, 13:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag har noterat att det varit tyst om Bayraktar. Dessa hyllades så enormt i början av kriget. 14 finns registrerade som nedskjutna. Är det alla som Ukraina haft? Har ryssarna blivit bra på att skjuta ner bayraktar och den har blivit värdelös?

Jag har ingen källa längre, men ja. De var nog bra i starten, men ryssarna lärde sig hantera dem och en Bayraktar är rätt dyr.
Citera
2022-11-18, 13:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Om det är en LV-robot, så är den inte riktad åt något håll mer än rakt upp. Radarn däremot kan vara riktad åt ett håll, men det avgör endast sökområdet för aktivering. Om tex en KD (S-300) får signal och aktiveras på en närkommande missil eller flyg, så flyger den helt sonika åt det hållet den andra gör oavsett var den var riktad. Om det skulle visa sig vara en Ukrainsk LV-robot, så har den helt enkelt flugit efter sitt mål och sedan tappat sökning och flugit vidare. I allt detta är, som jag skrev innan, det usla i att den inte har deaktiverat laddningen innan nedslag.

Jag fattar det men den måste ju ha letat efter ett mål i det området eller riktningen. Det verkar ju onekligen som den letade efter en missil som sköts från antingen Ryssland eller Vitryssland och det är inte speciellt troligt att målet för den missilen var Lviv. Om det var en ukrainsk missil så var målet för den missilen antagligen en missil som siktade på ett mål väldigt nära Polen eller rentav i Polen. Med tanke på att det går en elledning precis där den slog ner är det väl den elledningen som Ryssland siktade på isf och isf saknas det en missil till i utredningen, d.v.s den missil som Ukraina siktade på.
Citera
2022-11-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Jag fattar inte vad du vill ha tag i? Att de rör sig medvetet irrationellt innan de slår ned? En kryssningsmissil är ju trots allt egentligen förlängt artilleri.
Inte det minsta något förlängt artilleri nej. Artilleri har en fast bana som med moderna projektiler kan styras LITE för att ha bättre precision. En kryssningsmissil eller en sökrobot (LV alt AtA osv osv osv) bygger inte det minsta på projektilbana eller koordinatsökning.
Det verkar som att du likt förbannat tog det personligt eftersom att du säger att du inte förstår vart jag ville komma. Jag har ju skrivit klart och tydligt vad det var jag syftade till och det var ENDAST att rätta till fel som kunde gjort att tex andra här som är intresserade utav robotar kanske hade fått missförtåelse för funktion. Du delgav ju fakta, visst? Och det gjorde du väl för andras skull här, visst? Så då rättade jag bara den och sedan ÖDMJUKT förklarade för dig att det INTE var för att peka finger åt dig.

Nu lägger vi ner det hela och så får du ha en fin fin dag/kväll
Citera
2022-11-18, 13:35
Medlem
Citat:

Enligt denna snubbe så kan det inte var från Ukraina.
Man menar att deras S300 missiler förstörs om dom missar sitt mål. Om det stämmer vet jag inte.
2:40 in i klippet
https://www.youtube.com/watch?v=uRR49Wvaogs
Citera
2022-11-18, 13:37
Medlem
Citat:
Inte det minsta något förlängt artilleri nej. Artilleri har en fast bana som med moderna projektiler kan styras LITE för att ha bättre precision. En kryssningsmissil eller en sökrobot (LV alt AtA osv osv osv) bygger inte det minsta på projektilbana eller koordinatsökning.
Det verkar som att du likt förbannat tog det personligt eftersom att du säger att du inte förstår vart jag ville komma. Jag har ju skrivit klart och tydligt vad det var jag syftade till och det var ENDAST att rätta till fel som kunde gjort att tex andra här som är intresserade utav robotar kanske hade fått missförtåelse för funktion. Du delgav ju fakta, visst? Och det gjorde du väl för andras skull här, visst? Så då rättade jag bara den och sedan ÖDMJUKT förklarade för dig att det INTE var för att peka finger åt dig.

Nu lägger vi ner det hela och så får du ha en fin fin dag/kväll

Det är väl att du avslutar med ha en fin dag och den slags ungdomliga tekniker som retar jävel på mig!
Citera
2022-11-18, 13:38
Medlem
Citat:
Jag fattar det men den måste ju ha letat efter ett mål i det området eller riktningen. Det verkar ju onekligen som den letade efter en missil som sköts från antingen Ryssland eller Vitryssland och det är inte speciellt troligt att målet för den missilen var Lviv. Om det var en ukrainsk missil så var målet för den missilen antagligen en missil som siktade på ett mål väldigt nära Polen eller rentav i Polen. Med tanke på att det går en elledning precis där den slog ner är det väl den elledningen som Ryssland siktade på isf och isf saknas det en missil till i utredningen, d.v.s den missil som Ukraina siktade på.
Helt rätt och jag håller med om detta. Men risken finns att systemet reagerade sent och skickade motmedel när inkommande robot redan var nära eller över LV't. Då har det varit västerut som de bägge begav sig, men en av dem flög vidare. Säger absolut inte att det är en ukrainsk robot som slagit ned i Polen, utan bara vad som är orsaken till att den har OM det nu är en ukrainsk.
Banan är spårbar, så det kommer nog detaljer om några dagar.
Är det dock en rysk missil (S-300/400) så är den tveklöst avfyrad från Belarus JA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in