2022-11-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Bo inte för 12000 då.
Min boendekostnad är inte ens en fjärdedel av det.

ett problem är att hitta billigare e bostäder att flytta till och få det godkänt.
Citera
2022-11-18, 13:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
ett problem är att hitta billigare e bostäder att flytta till och få det godkänt.
Godkänt?
Citera
2022-11-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Ja de får faktiskt skylla sig själva. Går man på bidrag så är det ens skyldighet att hålla koll precis som knegare måste hålla koll på skatt etc. Eller de kanske ska få mer än vad de har rätt till?

Du verkar inte ha förstått att människor som går på bidrag gör det för att de är utsatta och kanske inte riktigt klarar av sin ekonomi på annat sätt av en anledning. Du tycker att de ska straffas en andra gång för det. Din känsla för medmänsklighet är färre steg från återförandet av ättestupa än du själv verkar fatta.
Citera
2022-11-18, 13:14
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
NEJ! Det är det som är så sjukt. Om du t.ex. anmäler för sent att du fått jobb och inte längre är berättigad bostadsbidrag, låt oss säga att du får jobb i augusti men inte ringer dom förrän i september och får en månad för mycket - då tar de tillbaka inte bara den månaden utan allt bostadsbidrag du fått det året!

Vi har snackat om detta i minst en tråd tidigare för flera år sen. Jag har själv för kanske 10 år sen blivit drabbad av exakt detta.
De tar tillbaka hela året även om man säger till dem i tid. Fick ett bättre betalt jobb i augusti och då rök allt från hela året, Bara att betala tillbaka, ränta krävde de också. Jag skulle ha väntat med att ta jobbet till januari.
Citera
2022-11-18, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Verkar inte gå någon nöd på kvinnan. Tjock och bastant. En promenad skulle inte skada istället för att ligga och äta hela dagarna på skattebetalarnas bekostnad. Avskyr den där typen av människor.

Du tog orden ur munnen på mig, broder.

Hade jag inte betalat skatt hade jag inte brytt mig, men nu gör jag det.

Oftast är det dom som gnäller som behöver det minst.
Citera
2022-11-18, 13:20
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Du verkar inte ha förstått att människor som går på bidrag gör det för att de är utsatta och kanske inte riktigt klarar av sin ekonomi på annat sätt av en anledning. Du tycker att de ska straffas en andra gång för det. Din känsla för medmänsklighet är färre steg från återförandet av ättestupa än du själv verkar fatta.
Alltid dessa ursäkter. Min erfarenhet är att det enda problemet som bidragstagare har är att de inte vill ändra på sin livsstil. Vidare så anser de att vi andra inte ska ifrågasätta, bara hålla käften och betala. Till exempel så anser de att eventuell sjukdom som de påstår sig ha inte skall granskas.
Citera
2022-11-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Godkänt?

Jag gissar på att hon inte har en fet bostadsrätt med golvvärme utan bor i hyresrätt och värden godkänner sällan utan fast jobb eller sådant.
Citera
2022-11-18, 14:02
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Alltid dessa ursäkter. Min erfarenhet är att det enda problemet som bidragstagare har är att de inte vill ändra på sin livsstil. Vidare så anser de att vi andra inte ska ifrågasätta, bara hålla käften och betala. Till exempel så anser de att eventuell sjukdom som de påstår sig ha inte skall granskas.

Precis så.
Jag anser att det borde införas kontinuerliga kontroller av samtliga som får sjukpenning, socialbidrag, bostadsbidrag eller motsvarande. Anna i det här fallet blev sjukpensionär för 20 år sedan och säger själv att hon aldrig skulle blivit beviljad det om det varit idag. Bara det uttalandet är ju ett starkt bevis på att hon borde granskas av ansvariga myndigheter.
Inställningen hos bidragstagare att de inte ska bli granskade för att de mår så dåligt och mår ännu sämre om de får press är vansinnig. ALLA har det stundom tungt och motigt men jag kan inte strunta helt sonika i att åka till jobbet, ta hand om barnen, tvätta kläderna, laga mat. Det måste göras! Oavsett om jag mår bra, är deppig, har feber eller är bakfull. Det måste göras och då gör man det!
Jag förstår inte hur det ska vara så jävla svårt.

Gör din plikt innan du kräver din rätt!
Citera
2022-11-18, 15:15
Medlem
Citat:

Din generaliserande anekdotiska erfarenhet är inte intressant i denna kontext.

Det säger sig självt att man inte kan ge ut bidrag utan att ta ansvar som myndighetsperson för att de som får bidragen är förmögna till att förstå sin egen ekonomi. Just ansvaret här bör ligga hos myndigheten, inte hos den redan utsatte. Det är helt vansinnigt att ha mandat att betala ut bidrag utan att se till eventuella konsekvenser för bidragstagaren.
Citera
2022-11-18, 15:22
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Din generaliserande anekdotiska erfarenhet är inte intressant i denna kontext.

Det säger sig självt att man inte kan ge ut bidrag utan att ta ansvar som myndighetsperson för att de som får bidragen är förmögna till att förstå sin egen ekonomi. Just ansvaret här bör ligga hos myndigheten, inte hos den redan utsatte. Det är helt vansinnigt att ha mandat att betala ut bidrag utan att se till eventuella konsekvenser för bidragstagaren.
Nej, vad jag som betalar tycker är som vanligt helt ointressant. Bidragstagarna skall bara få ta för sig av andras pengar. Just den attityden är en av grundorsakerna till att jag har den inställning jag har. Om bidragstagarna hade lärt sig att vara lite ödmjuka istället för att bara armbåga sig fram hela tiden så hade det kanske varit lättare att känna sympati.

Hur hade du känt om jag bara hade kommit hem till dig och försett mig av saker som är dina?

Kul att du betraktar bidragstagare som barn som samhället behöver ta hand om. Själv hoppas jag på ett slut på sötebrödsdagarna. I och med att regeringen har utlovat ett bidragstak så har jag ett litet hopp, men vi får se hur det går.
Citera
2022-11-18, 15:27
Medlem
Citat:
Nej, vad jag som betalar tycker är som vanligt helt ointressant. Bidragstagarna skall bara få ta för sig av andras pengar. Just den attityden är en av grundorsakerna till att jag har den inställning jag har. Om bidragstagarna hade lärt sig att vara lite ödmjuka istället för att bara armbåga sig fram hela tiden så hade det kanske varit lättare att känna sympati.

Hur hade du känt om jag bara hade kommit hem till dig och försett mig av saker som är dina?

Kul att du betraktar bidragstagare som barn som samhället behöver ta hand om. Själv hoppas jag på ett slut på sötebrödsdagarna. I och med att regeringen har utlovat ett bidragstak så har jag ett litet hopp, men vi får se hur det går.

Att du jämför bidrag med att åka hem till en annan människa och ta för sig av personliga ägodelar vet jag inte hur jag ska bemöta.
Citera
2022-11-18, 15:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Att du jämför bidrag med att åka hem till en annan människa och ta för sig av personliga ägodelar vet jag inte hur jag ska bemöta.
Jag förstår det. Själv så ser jag ingen som helst skillnad faktiskt. Att veta att mina skattepengar går till Anna känns faktiskt lika illa som om jag hade hittat henne i mitt kassaskåp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in