2022-11-17, 23:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tack Sculley. Måste spontant säga att killarna har gjort en fantastisk detaljerad iakttagelse från det avståndet mitt i natten. De måste ha mycket kunskap om bilar. Skulle så gärna se att de kunde delta i tråden för att komma vidare med en begränsning av aktuella modeller. Polisen borde köra en korsreferens med ett antal bilmodeller och personer som bodde inom 1 km radie fån brottsplatsen.

Nja, i värsta fall har de pratat ihop sig innan förhöret. Jag menar inte att de är inblandade, men de kan i efterhand ha talat med varandra och skapat sig en gemensam bild.

Det var ju tydligen vanligt att bilar körde på vägen. Ugglan känner till en annan observation av bil på cykelvägen tidigare på kvällen. Om det nu är så vanlig, varför skulle de i så fall minnas detaljer så väl kring denna bil?
Citera
2022-11-18, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Kanske för att GW tidigare haft fel om försvinnandet?
Leif GW är profilerare och inte siare ! Han har gjort en profil av två GM och om han har rätt eller inte vet endast ev 2 personer om de ännu är liv ( Helena var den 3 som visste innan hon mördades )
Har för mig att både GW och Jenven tror att det var en olyckshändelse och det låter nog troligt . Men om något sådant här fruktansvärt grovt brott händer och troligen även för GM .. de är nog det första mordet de gjort så har de lyckats att dölja spåren noga ? Ja med tanke på paniken som måste uppstått ? Människor i stress och en chock brukar göra många misstag medans de som gjort något liknande är noggranna . Denna utredning var ju ett skämt från dag 1 och att massor av människor trampade runt på den ev brottsplatsen , t.o.m. tidningarna innan de stängde av området . De som gick där letade efter Helena och inte ev spår . Om det funnits mer blod droppar så har dessa såklart försvunnit när skor trampats runt . Polisens agerande och dåliga arbete har gjort att ännu har en eller flera GM lyckats begå det perfekta brottet . Bor denna GM / män kvar i Mariestad så förstår jag inte hur de klarar av det överhuvudtaget, att bli påmind , träffa Helenas släkt , vänner skulle få en annars ” normal människa att tappa det helt . Man vet själv om man går och bär på en hemlighet hur man slits sönder inifrån och då är det inget emot om man skulle ha dödat någon och gömt personen . En normal person måste ha fått problem på ett eller annat sätt såvida de inte är psykopater …. Nej kan inte tänka mig att denna / dom mår särskilt bra och inte heller gjort de senaste 30 åren .
Citera
2022-11-18, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men nu handlade det om hur Lars Johansson beskriver polisens intresse för Klas. Alltså: Avskriven, men fortsatt intressant i utredningen!

Du har helt missat att jag och Judaland flera gånger har skrivit att vi engagerar oss i tråden för just Helenas skull!

Och kan du någon gång sluta tjura över det där med M Kjellquist?

(Fan människa, läser du någon gång inläggen och tar till dig vad som faktiskt stod?)
Du skulle inte kunna tänka dig att mina åsikter gällande dig och detta försvinnande kan baseras på min övertygelse eller känsla mer än på en sort pågående hämnd för att jag ansåg att du är en skitstövel av en händelse.
Som sagt, detta fall handlar om försvinnande av Helen#a Andersso#n.
Att du utgår ifrån att mina åsikter eller övertygelser handlar om dig säger mer om dig än om mig men så bemöter du som sagt kritik, genom att sänka andras status så att du ska slippa anstränga dig och försöka höja din.
Det är synd att du inte kan lägga ner barnsligheterns du kör med.
Citera
2022-11-18, 05:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Den avgörande frågan är: Varför parkerades bilen på cykelbanan mellan Vikingavägen och Ekuddenvägen efter brottet? En "normalt funtad" GM (om det nu finns några sådana) skulle ge sig av så fort som möjligt. Den här stannar kvar i brottsplatsens omedelbara närhet efter att ha begått ett mycket grovt brott med antagligen livstid i straffskalan. Varför ta den risken?

Om vi för ett ögonblick utgår från att PeFo skulle vara GM och att kroppen begravdes på tomten på Vikingavägen 8. Ja då har vi en förklaring, nämligen den blockerar infarten/insynen från Ekuddenvägenhållet. I och med att Vikingavägen 8 ligger längst in på gatan är risken för förbipasserande från andra hållet närmare obefintlig. Samma gäller för Vikingavägen 7 (BB dä bostad).

Kan PeFo's ha varit ute med styvfadern i närområdet? Kanske var dom onyktra och hade gått ut för att röka en cigg i den ljumma sommarnatten? Kanske uppehöll man sig vid lekplatsen när HA plötsligt dök upp helt ensam? Blev fyllesvinen otrevliga och började jävlas med henne och sen gick det hela snabbt överstyr?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-18 kl. 06:27.
Citera
2022-11-18, 06:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Bor denna GM / män kvar i Mariestad så förstår jag inte hur de klarar av det överhuvudtaget, att bli påmind, träffa Helenas släkt, vänner skulle få en annars normal människa att tappa det helt. Man vet själv om man går och bär på en hemlighet hur man slits sönder inifrån och då är det inget emot om man skulle ha dödat någon och gömt personen.
En normal person måste ha fått problem på ett eller annat sätt såvida de inte är psykopater….
Nej kan inte tänka mig att denna / dom mår särskilt bra och inte heller gjort de senaste 30 åren.

Nej och PeFo var ju inte "normal" utan snarare psykiskt sjuk. Och om hans styvfar senare fick så svåra problem att han tog livet av sig blir det här ännu mer intressant.

PeFo och styvfadern är inte GW's gubbar men dom kan ha haft väldigt "starka band" i egenskap av far och son och därför lyckats bevara hemligheten.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-18 kl. 06:29.
Citera
2022-11-18, 06:34
Medlem
Vad tycker Ugglan. om det här delvis nya möjliga scenariot och den nämnde MGM? Inte ett ord on topic ännu. Märkligt när man brukar vara så på hugget. Det här är en spännande ny teori.
Citera
2022-11-18, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej och PeFo var ju inte "normal" utan snarare psykiskt sjuk. Och om hans styvfar senare fick så svåra problem att han tog livet av sig blir det här ännu mer intressant.

PeFo och styvfadern är inte GW's gubbar men dom kan ha haft väldigt "starka band" i egenskap av far och son och därför lyckats bevara hemligheten.
Nej det är dom nog inte
Citera
2022-11-18, 07:16
Medlem
brightonmans avatar
Citat:
Vad tycker Ugglan. om det här delvis nya möjliga scenariot och den nämnde MGM? Inte ett ord on topic ännu. Märkligt när man brukar vara så på hugget. Det här är en spännande ny teori.

Problemet är att ni inte går till botten med någon teori, det är alltid en ny teori.
Citera
2022-11-18, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brightonman
Problemet är att ni inte går till botten med någon teori, det är alltid en ny teori.
Snarare tvärtom. Ingen har på 30 år rodd någon av de gamla teorier i hamn. Det behövs en lite.ny tvist som den föreslagna (gm kommer till fots till brottsplatsen och hämtar bil i närområdet) för att lösa det här.
problemet är att du tror att LGWP har rätt men det är långt ifrån säker.
Citera
2022-11-18, 09:37
Medlem
Citat:

Vem är styvfadern? Något öknamn? (Det är ju så de brukar vara kända)
Citera
2022-11-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brightonman
Du får väldigt gärna hjälpa till att gå till botten med någon MGM eller teori. Jag har lagt ner mycket tid och tankearbete inom ramen för min expertis (profilering, psykologi, försöka se mönster eller något som sticker ut i stora mängder data/uppgifter). Men jag är inte från mariestad och saknar därmed kännedom om MGM. Har inte heller tillräckligt med kunskap om bilar för att kunna komma vidare med det viktiga bilspåret där vi faktiskt har en bra beskrivning.
Citera
2022-11-18, 10:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Hittat PF pappa som dog 1997.
Han hette S*ixten F.
Men inte styvfadern ännu.
När dog han?
Vet du eller någon annan här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in