2022-11-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Jupp. Blir lite sot, några bortblåsta gruskorn och j-a massa splitter. Samma som jag minns. Såg inte fejk ut. Tror det är ett vanligt missförstånd att det är smällen som är själva grejen när det egentligen är splittret. Kan vara samma med artilleri. Man ser inte att allt i närheten skulle varit dött eller trasigt förrän man går nära och ser alla hål i plastdunkarna eller vad man nu ställt ut.

ca 90 % i första världskriget dog av "granatsplitter" - artilleri som briserar över och under , se tex den nya filmen Amsterdam om ni vill veta hur en rygg ser ut efter en 1ww mickey mouse granat.

1ww det var ju på den tiden soldaterna vände sig direkt mot Kreml - man gjorde film om kommunisternas uppror barnvagnen som rasar ned för trappan i Sevastopol eller st Petersburg - är ju filmhistoria - och handlar om flottans uppror mot despoterna i Kreml - Nä vänta den filmen var ju en Potemkin kuliss!

Kopierades i en del filmer - varav the untuchables har en grand scene i New y grand station Det är en slutscen där Kevin Coster räddar dagen för FBI ...
Senast redigerad av Whistlehead 2022-11-17 kl. 21:52.
Citera
2022-11-17, 21:35
Medlem
Vintern kommer. Ukrainas energi blir utslaget. Bidens affärer kommer att avslöjas. Och Ukrainas försök att starta kärnvapenkrig misslyckas.

Ser inte bra ut för Ukrainas regim.
Citera
2022-11-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azzzelito
Tror starkt på 490 döda rumpnissar!
De siffrorna som jag tror på är att det är ca 5 - 10 döda ukrainska soldater för varje ryss. Och det ökar såklart eftersom Ukraina nu inte har kvar sina ursprungliga soldater utan snabbmobiliserade tjänstemän och förskollärare. Som tvingas att anfalla över slätten mot Rysslands artilleri. Medan Ryssland hela tiden använt en väldigt begränsad styrka. Som faller tillbaka vid behov för att inte offra sig i onödan.
Citera
2022-11-17, 21:41
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tack!! Ett mycket bra inlägg. Jag har noterat din beräkning.

Jag skulle helst vela att komma upp i fyrsiffrigt. Har varit småirriteterad på jobbet ett par dagar nu och drömmer på nätterna hur jag kör in bajonetten i en ryssjävel och vrider runt

Det var ju lite av en besvikelse att endast drygt 400 bögar fick bita i gräset föregående dygn
Men jag är dom alltid optimst. Lägg in mig på 590
Citera
2022-11-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
De siffrorna som jag tror på är att det är ca 5 - 10 döda ukrainska soldater för varje ryss. Och det ökar såklart eftersom Ukraina nu inte har kvar sina ursprungliga soldater utan snabbmobiliserade tjänstemän och förskollärare. Som tvingas att anfalla över slätten mot Rysslands artilleri. Medan Ryssland hela tiden använt en väldigt begränsad styrka. Som faller tillbaka vid behov för att inte offra sig i onödan.

Men Ryssland har alkisar och psyksjuka i sin armé med tre veckors utbildning...
Citera
2022-11-17, 21:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Många kollaboratörer fångas in nu. Varför följde de inte med moskoviterna i deras flykt österut?
https://twitter.com/antiputler_news/status/1593305875053166594

Dessa är nog inte de vassaste knivarna i lådan. Typiskt sådana som tror de ska få fördelar med ryssen om de samarbetar och det kanske de får en stund, då tror de automatiskt att de är smarta och har lurat ryssen. Sen när ryssen drar så tror de att de ska kunna dra valsen en gång till. Ukraina är inte ryssland!
Citera
2022-11-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vintern kommer. Ukrainas energi blir utslaget. Bidens affärer kommer att avslöjas. Och Ukrainas försök att starta kärnvapenkrig misslyckas.

Ser inte bra ut för Ukrainas regim.

Nä det gör ju inte det eftersom världens största och mest krigsgalna land har anfallit och de nu måste slåss för sina liv och sin rätt att existera som land. Folkmord, terrorbombning mot civil infrastruktur etc. Världen hade gärna sluppit det här.
Citera
2022-11-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Nä det gör ju inte det eftersom världens största och mest krigsgalna land har anfallit och de nu måste slåss för sina liv och sin rätt att existera som land. Folkmord, terrorbombning mot civil infrastruktur etc. Världen hade gärna sluppit det här.
Där de kämpar är det främst ryssvänliga civila kvar.
Citera
2022-11-17, 21:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzzelito
Tror starkt på 490 döda rumpnissar!

Att veta hur många rySSka soldater som stupar är ytterst svårt att veta.

Här ett exempel på när rySSarna angriper en ganska grund ukrainsk skyttegrav/motståndsnäste med soldater och massiv indirekt eld med granatkaststare.

Ukrainarna kan bara svara med nedhållande eld med hjälp av kulsprutor, automatkarbiner och egna lätta granatkastsrtillsatser. Hur många rySSka soldater som stupar i den processen vet ingen, inklusive ukrainarna.

https://youtu.be/2G_dvXB1ejU

Men det vi kan vara säkra på är att rySSarna vet det om de tvingas att dra sig tillbaka. Dock kan ryska bullshit rapporter upp i befälskjedjan resultera i ytterligare rySSka massanfall, då fortsatt jobbigt för ukrainarna, men katastrofalt för rySSarna!
Citera
2022-11-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Men Ryssland har alkisar och psyksjuka i sin armé med tre veckors utbildning...

Alkisarna är väl ryggmärgen i ryska armen

On topic. Undrar hur länge man kan tvinga ut nymobiliserade soldater utan ordentlig utrustning , utbildning och proviant innan de vänder sig mot sina egna?

Tyvärr så är ryska armèn skapad med outbildade soldater och låg intelligens och värdelös organisation .

Just för kreml inte vill riskera att militären vänder sig mot dem.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Tre miljoner man utan utbildning samt utrustning är inte värda ett skit på ett modernt slagfält.

Det kallas för K A N O N M A T. I och med att de kör efter sovjetisk doktrin, numera post-sovjetisk så blir resultatet K Ö T T F Ä R S på slagfältet. Ryssarna verkar vara ett paradexempel på devisen: "Det enda vi lär oss av historien är att vi inte lär oss något av historien". Jag vet att Putin försökte reformera armén en gång i tiden, men det verkar ha spårat ur fullständigt då man är tillbaka i samma hjulspår,/bandspår någon som vet mer? WW2 taktik och vapen (T62) mot WW3 taktik och vapen (Javelin).
Citera
Medlem
Rysslands plan är att dra ut på kriget, så att det så småningom uppstår sprickor i nato och EU samt stödet till ukraina.
Samt skapa enorma flyktingströmmar till EU nu till vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in