2022-11-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Men är det bara två som bor på boendet?

Vet inget konkret om den här, eh, "branschen", men om det rör sig om individer som nästan men inte riktigt kan fungera oberoende i samhället kan man väl tänka sig att de är två som är så pass självgående att de har en egen adress, medan de övriga fyra inte riktigt förstår konceptet post och sålunda anses tillhöra föräldrarnas hushåll. Bara en vild killgissning.
Citera
2022-11-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Det är ju bara de två som är skrivna där. Vem ska det annars vara?

Finns det endast två patienter?
Citera
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Gravt autistiska kan inte prata, än mindre använda facebook.
DSM-5 har 3 nivåer och den 3e är grav autism, 2 är omfattande.

Det är stödbehovet som styr om man hamnar på nivå 1, 2 eller 3. Sen är symptomen både olika och olika starka hos olika personer även inom en nivå. Selektiv mutism kan man ha, eller inte. IF likaså.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellsiii
Där bor folk med neuropsykiatriska diagnoser/funktionsnedsättningar såsom grav autism, ADHD, intellektuell funktionsnedsättning; inte sällan har de fler diagnoser. De bor där för att de behöver hjälp med vardagssysslor mer eller mindre beroende på individ. Vissa behöver mer hjälp och stöd än andra

Enbart Adhd går ej under LSS däremot är det vanligt med flertalet diagnoser , jag är USK och arbetar inom LSS
Citera
Medlem
Säkert något svår autist som inte kan ta ett nej
Citera
2022-11-17, 16:07
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellsiii
Där bor folk med neuropsykiatriska diagnoser/funktionsnedsättningar såsom grav autism, ADHD, intellektuell funktionsnedsättning; inte sällan har de fler diagnoser. De bor där för att de behöver hjälp med vardagssysslor mer eller mindre beroende på individ. Vissa behöver mer hjälp och stöd än andra

Har svårt att se att personer med ADHD har behov av att bo på LSS-boende? Såvida de inte också har autism och IF, eller Downs syndrom.
Citera
2022-11-17, 16:08
Medlem
Är det ett privat boende, så är det nog någon chef som står skriven på adressen. Sen kan det vara så att man inte vill skriva ut varje boende på nätet vilka som bor där. Eftersom jag själv jobbar inom LSS i många år tippar jag på att det är boende med grav IF . Alltså många av de beonde kan ej kommunicera verbalt. Och har problem med självkontroll,stresshantering, går upp i affekt. Generellt om man har boende/brukare som kan ta till kniv så låser man de lådorna i allmänna utrymmen. Kan vara så att man har enklare knivar i brukarnas lägenheter för att personalen ska laga mat inne hos dem.

Jag tippar på att brukaren har gått upp i affekt till en nivå "Psykos/Chaos" det svartar.
Och jag tippar också på att det var en oerfaren vikarie som strök med. Hade inte fått rätt intro hur man bemöter personen. Säkert något under dagen som gått snett redan på morgonen som utlöste detta.
Citera
2022-11-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Har svårt att se att personer med ADHD har behov av att bo på LSS-boende? Såvida de inte också har autism och IF, eller Downs syndrom.

ADD, ADHD är en del av NPF diagnos mannen.

Neuropsykiatri = Autism, tvång,ADD, ADHD, torrets osv

Psykiatri = Psykos

De som bor på LSS , har behov av stöd i vardagen, och ett gruppboende har de ofta mycket stöd och i grunden har de AUTISM, och IF ofta, grav Intellektuell funktionsnedsättning. Sen kan de ha utredda psykiatriska diagnoser och ej utredda sådana, Så som hamna i psykos( Chaos) svartar för ögonen. Ofta så jobbar man med bemötandet , eftersom man är rädd för att skicka dem på psyk där de får lugnande medicin, eller riskerar få tvångsvård om de är våldsamma
Senast redigerad av colombo123 2022-11-17 kl. 16:11.
Citera
2022-11-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Men är det bara två som bor på boendet?
Om det stämmer att det är ett nyöppnat privatägt LSS-boende kanske bara två har hunnit flytta in?
Det krävs mycket kunskap för att arbeta med autistiska människor, speciellt de som kan ha utåtagerande beteenden. Vilket dom kan ha för att miljö/omgivning/bemötande/förhållningssätt inte är anpassade för deras kognitiva svårigheter.
Om det stämmer, ska arbetsgivaren straffas! Att hen inte har sett till att personal har tillräcklig utbildning/kunskap/handledning. Att en anställd dör på arbetsplatsen ska inte få hända!
Citera
2022-11-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Det är stödbehovet som styr om man hamnar på nivå 1, 2 eller 3. Sen är symptomen både olika och olika starka hos olika personer även inom en nivå. Selektiv mutism kan man ha, eller inte. IF likaså.

Är just talet som jag förklarat är en del av 3e nivån. Det är det jag menar. Står i länken jag gav också.
Citera
2022-11-17, 16:11
Medlem
Schizofreni är vanligt förekommande inom LSS. Kan vara i samband med psykos. Oftast är personerna som bor på LSS kraftigt medicinerade dessutom och det kan gå fel och fort om en person medicinvägrar.
Citera
2022-11-17, 16:12
Medlem
TheFoxIsProwlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Om det är gärningsmannen, rör det sig om en incel?
Kan ifsg röra sig om en person med handikapp av någe slag.

Tror nog de flesta som behöver LSS klassas som "incels"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in