2022-11-17, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det glömde jag inte, men jag uppskattade att detta inte kan ha tagit lång tid. Max 1 minut extra.

Varför sådan tidsoptimist i riktning snabbare, gagnar det någon hypotes du stödjer som kräver mer tid?
Citera
2022-11-17, 14:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tycker det bästa med det hela är att de kommer åka på livstid om det inte finns förmildrande omständigheter då straffrabatten är borta.

Ja, förut fick man alltid ett tryck över bröstet vid blotta tanken på att brottslingar, hur hemska brott de än begått, skulle få ett lindrigt straff bara för att de vid tidpunkten för brottet var under 21 år. Så behöver man inte känna längre. Framför allt brottsoffer och anhöriga kan känna ett större lugn då de inte behöver riskera att stöta på förövaren efter bara något år.
Citera
2022-11-17, 14:51
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Som kan tillhöra vem som helst? Du har skrikit både det ena och det andra till folk i tråden när dom inte kan styrka något. Men du kan ju inte styrka "skoavtrycket", men är ändå fast besluten att det är från JJ eller MH.
Du har även skrivit att du har fotografiskt minne för att senare skriva att du "tycker dig känna igen sulan" vilket är omöjligt. Dels för att det är inget rent avtryck utan något som glidit i sidled, möjligtvis från en sko. Och dels för att du har fotografiskt minne som du säger, så antingen är du säker eller så känner du inte igen det.
Avtrycket kan komma från vem som helst och därför anser jag att det inte borde vara med i sammanfattningen. Hade det däremot varit ett hus som bara JJ bor i och äger så hade det sett annorlunda ut, men nu är det ett hyreshus som dessutom haft hantverkare i samma veva och eventuell vaktmästare utöver alla poliser och nyfikna människor/media/poddsnubbar.
Mycket bra inlägg

Jag vill dessutom återkomma till det här med att bära en död människa. Att ens lyfta (trots en ganska kort människa) kan vara nog så svårt. Att ensam bära ner T är svårt, om än inte omöjligt. Men lätt är det verkligen inte. Handbollsspelare eller ej.
Citera
2022-11-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, eftersom det inte framgår, kan man misstänka att det är en uppskattning de gör.
Grannen har ju inte berättat om att de gör något avvikande.

Någon i tråden Willweke(??) hade uppgifter om att de var på Donken vid 03:10- tiden. Grannen har uppgivit att dunsarna var vid 02:30- 03- tiden, och att han träffar JJ strax efter detta (efter ca tio minuters väntetid i lgh efter de sista sparkarna).
Att beställa en hamburgare kan inte ta lång tid, snacket med killarna i bilen tog ju bara någon minut och redan fram och åter tar ca 8 minuter (4 min i vardera riktning.

Känns som att 03:30 är betydligt rimligare än 03:45.

Ja, jag tror också det ligger närmare 03,30 än 03,45.

Men oavsett tidpunkt har tjejerna haft tid att få ut kroppen. Ut genom fönstret, eller genom trappuppgången/källaren. En av tjejerna tar fötterna, den andra armarna. Kanske med hjälp av lakan, matta eller annat. Sedan in med kroppen i bilen. Adrenalinstinna. En uppgift som är klar på ett par minuter. Sedan i bilen - och fångas nere på Gulf-kameran.

Men alla tider kan diffa. McDonalds-besöket. Gulf-kamerans tid. Osv... Både framåt och bakåt.

Jag tror inte att de kastade ut henne från fönstret. Anledningen är inte tid på något sätt, utan för hur det brukar se ut i andra mordfall. Precis som att kroppen brukar dumpas på en för mördaren bekant plats.
Citera
2022-11-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filthyrich
Nä det finns ju klart och tydligt på häktningsframställan att det inte var tillåtet, de som är ikryssade är ju restriktionerna ,de som inte är ikryssade är tillåtet.
Det var precis vad jag skrev.
Citera
2022-11-17, 14:59
Medlem
Vet inte om det är intressant men det adoptionskritiska kontot som MH följer, är väldigt kritisk till just pingströrelsen och deras adoptionsbyrå. Tror ju inte det har något med dådet att göra men ger intrycket av att hon kanske inte upplevt sin uppväxt så oproblematisk.
Citera
Medlem
Käre väl vad folk ska haka upp på ljuden, det är stegen ner som låter, spindlar, vindslucka och att bygga en kista. Skulle nån ha ett häftigt bråk här hade det flugit saker högt och lågt som gav massa olika ljud ifrån sig.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acge
Följt tråden slaviskt men aldrig postat.
Delar denna då jag inte sett någon annan göra det ännu, enl denna artikel var det MH och TT som hade en konflikt.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/kvinnan-misst%C3%A4nks-ha-ljugit-f%C3%B6r-polisen-samma-dag-tove-f%C3%B6rsvann/ar-AA14cDul?ocid=entnewsntp&cvid=f1782a7ad0fa42d0bb5f fa0e2262d72e

Nej, så står det inte:

"Enligt uppgifter till Expressen misstänkte polisen tidigt att den 20-åriga kvinnan ljög eller undanhöll uppgifter gällande Toves försvinnande.

Enligt uppgifter i flera medier hade hon, den häktade 18-åringen och Tove hamnat i bråk på nattklubben Nöjet natten den 16 oktober."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/kvinnan-misst%C3%A4nks-ha-ljugit-f%C3%B6r-polisen-samma-dag-tove-f%C3%B6rsvann/ar-AA14cDul?ocid=entnewsntp&cvid=f1782a7ad0fa42d0bb5f fa0e2262d72e
Citera
2022-11-17, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Varför sådan tidsoptimist i riktning snabbare, gagnar det någon hypotes du stödjer som kräver mer tid?

Nej, jag försöker vara så objektiv jag kan.
Jag försöker inte ändra på verkligheten om det är så du menar.
Det gagnar ingenting att försöka få till det på det ena eller andra sättet för att det ska passa ens egen teori.

Tvärtom; utifrån de fakta som finns (åklagare och polis är ju väldigt lite) och de andra uppgifter vi har (från media, trådskribenter, vilket är bra om man försöker ange som källa) får man bygga upp det mest troliga.

Nu har vi ju inga exakta tiduppgifter för t ex dunsarna och sparkarna, vilket är en osäkerhetsfaktor.

Om du har en annan uppfattning är det ok.
Citera
2022-11-17, 15:01
Medlem
thevowwws avatar
Lyssnade på del 2 av podden Försvunnen ännu en gång.

Varför poliserna ansåg att JJ ljög redan på söndagen och att hennes historia inte höll ihop baseras på det faktum att JJ påstått att Tove cyklat hem, och hon samt MH tar sig till donken därefter.

Men det är ju en lögn då grannen säger att han hört konstiga dunsar och skjutsat en stressad JJ till donken. Påväg ut från lägenhetsbyggnaden påpekar grannen en cykel varpå JJ säger ”min kompis glömde den”.

Ganska lätt att sätta ihop 1 + 1 med det Expressen rapporterade om idag gällande att JJ ljugit redan under söndagen.
Citera
2022-11-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane

Det finns väl inget heller som säger att det var något direkt dividerande om cykeln som skulle ta någon längre tid. Kan lika gärna tagit fem sekunder.

Och det låter ju precis lika mycket som att du vill att det ska ha tagit längre tid för att passa någon hypotes.
Citera
2022-11-17, 15:05
Medlem
skotten324s avatar
Konstigt om man hörde dunsar men inga skrik från lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in