Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
https://www.bbc.com/news/world-europe-63580372
Här får du en trollartikel från den Ryska trollfabriken BBC
Ukraina har mobiliserat också, från 18-60 och på Telegram ser du klipp med mobiliserade Ukrainare, gamla gubbar lika nedsupna som Ryssarna fångade.
Ukraina har förlorat ungefär lika många som Ryssarna, minst 100k
ett blodigt krig
Ja du vet "Causilties" är alla döda, skadade, saknade och tillfångatagna. Dessutom är de amerikanska siffrorna till Nov. De tidigare siffrorna var från Juni.
I Juni rapporterade Ukraina myndigheter cirka 50 000 i förluster dvs Döda, skadade, saknde och tillfångatagna. En ganska korrekt siffra skulle jag tro. Och det stämmer ganska bra med USAs siffror 100 000+ i Nov.
De ryska siffrorna borde vara något högre men kanske inte lägre då Ukraina går på offensiven. Sen beror det på Logistik och sjukvård. Logistiken verkar fungera bättre för Ukrainarna. Sjukvården vet jag mindre om. Jag vet att sjukhus i Ryssland både statliga och privata vägrar ta emot Wagner-soldater på grund av smittrisken.
Jag tror att Ukraina rapporterar för många döda ryssar. Det ligger i sakens natur. Soldater rapporterar alltid större förluster för fienden inte för att de ljuger utan att de tror det. Deesutom har ryska pansarfordon ofta väldigt liten besättning och transporter nästan aldrig Max av infanterister. Dessutom övergavs många ryska stridsvagnar, speciellt i början av kriget innan Ukraina sprängde dem.
Exakta förluster är inte helt lätt.