Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Problemet med ditt argument är naturligtvis att allt som är sällsynt inte får permanent samlarvärde.
Nej, allt sällsynt får inte ett samlarvärde, men bitcoin fick uppenbarligen ett sådant. Därtill bidrog att en bitcoin inte kan skapas genom att endast trycka på några tangenter, utan att det kräver energi för att skapa en bitcoin.
Bitcoin fick ett samlarvärde och ett marknadspris organiskt, men motivet och skapelsehistorien för alla altcoins som har skapats senare är essentiellt annorlunda och har grumlats av medvetenheten om bitcoins framgång och av ett hopp om att berika skaparna och några insiders genom att göra något liknande. Mången altcoin har sparkats igång genom att den har getts ett skenbart marknadsvärde genom
bedräglig manipulation. Som väl är verkar de flesta också tyna bort efter sin första krasch, se
https://www.swanbitcoin.com/bitcoin-and-the-one-hit-wonder-altcoins/
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vet du ens vad "rekursivt" betyder?
Ja, annars skulle jag inte ha använt det. Men det verkar gå över huvudet på somliga. Jag använde ordet metaforiskt med en rekursiv funktion som förebild.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Kallas även för en bubbla.
Nej. Man får skilja mellan marknadspris och värde, om man nu vill förstå mitt resonemang. En ren bubbla skulle jag säga är mer: stigande pris => fler köpare => stigande pris => fler köpare
Bitcoin har varit inne i flera bubbelfaser, men om det bara vore en bubbla så skulle den ha varit död för länge sedan. Kraschen från drygt 30 dollar till 1 dollar, till exempel, skulle ha fått en ren bubbla att försvinna för att aldrig komma tillbaka, men bitcoin har fortbestått, eftersom det hela tiden har funnits ett värde bakom all prisspekulation, ett värde som blir högre när antalet användare blir större och även av att realpriset blir högre, eftersom en högre köpkraft medför att bitcoin kan användas för större affärer.
När 1 bitcoin hade marknadspriset 1 cent, så kunde man inte använda bitcoin till att köpa en bil eller ett hus, till exempel, vilket är fullt möjligt i dag, bara säljaren godtar bitcoin som betalning. Detta bidrar i och med bitcoins tekniska egenskaper till att bitcoin har ett högre värde i dag än när dess marknadspris var 1 cent.