Citat:
Ursprungligen postat av
OK70
Så har jag också tänkt, men det går inte ihop när man lägger det i sammanhanget då grannarna hört saker från lägenheten. Vad kan låta på det där sättet mitt i natten om inte ett mord? Nej, enligt mig har hon mördats inne i lägenheten uppemot 99,9%.
Så här då. Ett helt ovetenskapligt tankeexperiment utifrån sannolikhet, med graderna Mycket stor, Stor, Liten, Mycket liten sannolikhet.
▪️Sannolikheten för att det kan ha varit ett mord grannen hörde i lägenheten, är Stor (men inte Mycket stor, då ffa synintryck saknas).
▪️Sannolikheten för att en normalintelligent mördare klättrar på en brandstege mitt i natten när de vet att minst 2/4 grannar i lgh närmast under är oroliga, (vakna, tagit kontakt), är Mycket liten.
▪️Sannolikheten för att en normalstark förstagångsförbrytare hanterar offret genom att antingen slänga ut BO genom fönstret, eller bära BO på ryggen (som någon föreslog (!) är Mycket liten.
▪️Sannolikheten för att förstagångsförbrytare bär BO nedför trappan, när de vet att andra är vakna och utan att höras, är Mycket liten.
▪️Sannolikheten för att en medveten, men misshandlad person själv går. nedför trappen i huset med sina banemän utan att höras, är Mycket liten.
▪️Sannolikheten för att BO själv går nedför trappan med sina banemän utan att höras om hon är påverkad av en oförutsedd drog, men inte misshandlad, är Liten till Mycket liten.
Skulle kanske ge vid handen att BO kan ha drogats och att det inte är säkert att mordet skedde i lägenheten (att det var det grannen hörde) .
Vilket i sin tur möjligen, indirekt kan betyda, att BO 1. aldrig varit i lägenheten. Att 2. mordet kan ha skett någon annanstans.
(Alternativen med Mycket liten sannolikhet har uteslutits). Mycket liten trumfar här Stor sannolikhet, precis som Mycket stor sannolikhet trumfar Liten sannolikhet. (Att Mycket stor trumfar Stor och Mycket liten trumfar Liten, är här underförstått).