2022-11-17, 06:06
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Att de nekar till brott kan även betyda att de skyller på varandra.

Exakt.
Polisen verkade ju ivf hyfsat nöjda med förhören, och att de pratat, har jag för mig åklagaren nämnde. Vad de sade gick han inte ens nära. Såklart.
Citera
2022-11-17, 06:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Vad kan det finnas för förklaring att det som beskrivs som 50-100 kg så taket rör på sig mitt i natten och det är inte festljud?

Ja, jag har tidigare undrat hur Tove som beskrivs som en jätteskötsam tjej ens varit bekant med de här instabila tjejerna. Tjejer jag känt till som pluggat till läkare och tagit träning på allvar umgås med liknande personer. Hur kan ens samma kille varit två så olika tjejers pojkvän.
Vem hon sökte och sånt har jag ingen aning om då jag inte är från trakten och kan höra rykten, jag kör bara på logik och försöker förstå hur dessa saker kan ihop med tiderna vi känner till och jag lyckas inte få ihop det hur jag än försöker.

Har de två misstänkta alltid varit så instabila? Personlighetsstörningar, som exempelvis borderline som är mer förekommande bland adopterade än befolkningen i helhet, kan finnas anlag för i tidiga år men behöver "odlas" för att bli riktigt markanta.

Om personer gått i samma skola, i någon tid bott i samma område som barn kanske man mer umgåtts i barndomsår och sedan är man bara bekanta om man utvecklas åt olika håll. Det kan vara så att en skötsam person och en misskötsam har gemensamma vänner som är halvskötsamma och därav de känner varandra genom gemensamma bekanta.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-11-17 kl. 06:19.
Citera
2022-11-17, 06:19
Medlem
Citat:
Vad kan det finnas för förklaring att det som beskrivs som 50-100 kg så taket rör på sig mitt i natten och det är inte festljud?

Ja, jag har tidigare undrat hur Tove som beskrivs som en jätteskötsam tjej ens varit bekant med de här instabila tjejerna. Tjejer jag känt till som pluggat till läkare och tagit träning på allvar umgås med liknande personer. Hur kan ens samma kille varit två så olika tjejers pojkvän.
Vem hon sökte och sånt har jag ingen aning om då jag inte är från trakten och kan höra rykten, jag kör bara på logik och försöker förstå hur dessa saker kan ihop med tiderna vi känner till och jag lyckas inte få ihop det hur jag än försöker.

Inte konstigt alls för oss som vuxit upp i en småstad. Själv dessutom runt Vetlanda. Alla känner alla, man växer upp ihop och sen så småningom isär med dom som inte fortsätter att ha samma mål i livet eller intressen generellt.
Citera
2022-11-17, 06:27
Medlem
Mercedes avatar
"Båda kvinnorna nekar till mord, men nu kan Expressen avslöja att redan kvällen efter att Tove försvann lämnade den 20-åriga kvinnan en berättelse med så många hål att polisen misstänkte att hon ljög eller undanhöll uppgifter."

https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-misstanks-ha-ljugit-forsta-kvallen-efter-tove-forsvann/

"Redan samma kväll knackade polisen på hemma hos den 20-åriga kvinnan som nu sitter häktad. Men de var inte nöjda med hennes svar på deras frågor.

De kände att saker hade uteslutits ur hennes berättelse eller inte stämde, enligt en uppgiftslämnare.

Det resulterade i att polisen återvände till kvinnan flera gånger under samma kväll. Mellan besöken hos 20-åringen försökte de kontrollera hennes uppgifter på olika sätt för att få en bättre bild av vad som var sant och inte i hennes berättelse."
Citera
2022-11-17, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
"Båda kvinnorna nekar till mord, men nu kan Expressen avslöja att redan kvällen efter att Tove försvann lämnade den 20-åriga kvinnan en berättelse med så många hål att polisen misstänkte att hon ljög eller undanhöll uppgifter."

https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-misstanks-ha-ljugit-forsta-kvallen-efter-tove-forsvann/

"Redan samma kväll knackade polisen på hemma hos den 20-åriga kvinnan som nu sitter häktad. Men de var inte nöjda med hennes svar på deras frågor.

De kände att saker hade uteslutits ur hennes berättelse eller inte stämde, enligt en uppgiftslämnare.

Det resulterade i att polisen återvände till kvinnan flera gånger under samma kväll. Mellan besöken hos 20-åringen försökte de kontrollera hennes uppgifter på olika sätt för att få en bättre bild av vad som var sant och inte i hennes berättelse."

Hon är nog inte så begåvad som hon själv verkar tro...
Citera
2022-11-17, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Verkligen inte konstigt. Nekar genom förhör och rättegång och överklagar och nekar igen. Standard. Erkänner gör man först efter en tid i fängelset. Om man gör det. För att kunna ta emot den hjälpen man behöver för att ta sig vidare som människa och det livet man har framför sig.

Erkännande efter några år i fängelse brukar komma innan dom ansöker om tidsbestämt straff, allt för att visa att man blivit en annan och bättre människa men långt från säkert att man blivit de.
Citera
2022-11-17, 06:38
Medlem
Alltså jag kan inte förstå hur kalla dessa 2 tjejer måste vara.. Tänk att först ta död på en fd kompis och sen inte erkänna efter så här lång tid i häktet? Trodde att någon av dom skulle bryta ihop och erkänna för en vecka sedan men båda verkar vara lika kalla😪
Citera
2022-11-17, 06:43
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Så har jag också tänkt, men det går inte ihop när man lägger det i sammanhanget då grannarna hört saker från lägenheten. Vad kan låta på det där sättet mitt i natten om inte ett mord? Nej, enligt mig har hon mördats inne i lägenheten uppemot 99,9%.
Så här då. Ett helt ovetenskapligt tankeexperiment utifrån sannolikhet, med graderna Mycket stor, Stor, Liten, Mycket liten sannolikhet.

▪️Sannolikheten för att det kan ha varit ett mord grannen hörde i lägenheten, är Stor (men inte Mycket stor, då ffa synintryck saknas).
▪️Sannolikheten för att en normalintelligent mördare klättrar på en brandstege mitt i natten när de vet att minst 2/4 grannar i lgh närmast under är oroliga, (vakna, tagit kontakt), är Mycket liten.
▪️Sannolikheten för att en normalstark förstagångsförbrytare hanterar offret genom att antingen slänga ut BO genom fönstret, eller bära BO på ryggen (som någon föreslog (!) är Mycket liten.
▪️Sannolikheten för att förstagångsförbrytare bär BO nedför trappan, när de vet att andra är vakna och utan att höras, är Mycket liten.
▪️Sannolikheten för att en medveten, men misshandlad person själv går. nedför trappen i huset med sina banemän utan att höras, är Mycket liten.
▪️Sannolikheten för att BO själv går nedför trappan med sina banemän utan att höras om hon är påverkad av en oförutsedd drog, men inte misshandlad, är Liten till Mycket liten.

Skulle kanske ge vid handen att BO kan ha drogats och att det inte är säkert att mordet skedde i lägenheten (att det var det grannen hörde) .
Vilket i sin tur möjligen, indirekt kan betyda, att BO 1. aldrig varit i lägenheten. Att 2. mordet kan ha skett någon annanstans.

(Alternativen med Mycket liten sannolikhet har uteslutits). Mycket liten trumfar här Stor sannolikhet, precis som Mycket stor sannolikhet trumfar Liten sannolikhet. (Att Mycket stor trumfar Stor och Mycket liten trumfar Liten, är här underförstått).
Senast redigerad av Xedome 2022-11-17 kl. 07:29.
Citera
2022-11-17, 06:44
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Han bor ju i andra änden av huset, sedan är det nedförsbacke från utfarten, och bilen, en liten Alto, den jävla symaskinen tilll motor hörs inte överhuvudtaget. Det måste vara MH som burit ner kroppen när JJ var till donken, förslagsvis på sin rygg, hållandes i armarna, det är det enda sättet tiderna stämmer på, såvida det inte var fönstret då, men det ska jag inte föreslå mer, då blir folk bara så jalla sura härinne.
Ok jag vet nada om bilar hehe.
fönstervägen låter inte helt sjukt dock (se quotade inlägget här nedan)själv har jag funderat (fast inte högt ) om både tak (att förvara en stund) och sopnedkast lol
Citat:
Ursprungligen postat av blommorna97
Jag har försökt hänga med i tråden så gott det går, så om jag tar upp tankar som ni andra redan gått igenom ber jag om ursäkt. Efter att ha lyssnat på podden (vet att många av er är kritiska till den) så tar dom upp att det finns en brandstege på utsidan av huset angränsande till JJs lägenhet. Kan dom ha kastat ut kroppen från fönstret, sen går JJ för att hämta sin bil och möter då grannen. Hon tvingas då snabbt hitta på historien om att hon ska köpa mat och tvingas då istället följa med honom. Hon springer upp till lägenheten igen och förklarar vart hon ska och säger åt MH att hämta bilen och lasta kroppen. När JJ väl kommer hem igen så går hon upp till lägenheten igen för att senare klättra ner via brandstegen där MH väntar med bilen. Detta skulle förklara hur grannarna inte har reagerat på att dom gått/levt om i trappen senare under natten..
skulle absolut kunna vara så, känns nu nästan som ett mer möjligt tillvägagångssätt än att tex MH burit ner kroppen själv
Citera
2022-11-17, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Efter att ha läst sida upp och sida ner från start så bestämde jag mig i ett tidigt skede att strunta helt och hållet i podden.
Jag funderar på om man ska lyssna på den ändå?

Jag känner att ni som har lyssnat på den får svara åt mig, är podden värd att lyssna på?

Jag tycker ändå den är bra. Även om vi här oftast vet allt han tar upp så fångar han upp människor som han intervjuar och där får man ändå höra lite detaljer.
Imorgon tex får man höra lite intervjuer med vänner till både TT, MH & JJ som det verkar.
Man får ju även höra grannarna till JJ och iom att man hör deras "röster" och hur de pratar så får man en helt annan bild av det, enligt mig.
Så jag tycker absolut du ska lyssna, men vara beredd på att "inget nytt" framkommer. Och även lite fel info i början då allt var nytt.
Citera
2022-11-17, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Alltså jag kan inte förstå hur kalla dessa 2 tjejer måste vara.. Tänk att först ta död på en fd kompis och sen inte erkänna efter så här lång tid i häktet? Trodde att någon av dom skulle bryta ihop och erkänna för en vecka sedan men båda verkar vara lika kalla😪

Såg på MHs TikTok att det verkar som hon är bi eller gay? I så fall skulle kanske kunna förklara varför hon känner sig i sådan beroendeställning psykologiskt (som @ktbocken pratar om) och håller tyst 1. Dålig självkänsla, inte lätt att vara gay i en liten håla speciellt och 2. Kanske är hon förälskad i sin vän JJ? Bara en tanke.
Citera
2022-11-17, 06:54
Medlem
argusmaximuss avatar
"Enligt TT har en preliminär obduktionsrapport stärkt misstankarna om att Tove blivit mördad. Kammaråklagare Adam Rullman säger till P4 Jönköping att kvinnorna är medgörliga i förhör, men att de nekar till brott."

De har pratat, sannolikt har de avslöjat mer om händelsen, och inte otroligt om de skyllt på varandra. Oavsett verkar åklagaren hyfsat nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in