2022-09-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Ja de får faktiskt skylla sig själva. Går man på bidrag så är det ens skyldighet att hålla koll precis som knegare måste hålla koll på skatt etc. Eller de kanske ska få mer än vad de har rätt till?
Tror hon behöver en god man som tar hand om hennes ekonomi....detta visar ju att så är fallet.
Citera
2022-09-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Det är dags att avskaffa alla former av bidrag. Alla får gratis utbildning i Sverige. Alla har möjlighet att vidareutbilda sig och en stor del av dessa utbildningar är berättigade till studielån.

Finns ingen anledning att gråta eller tycka synd om Anna Stjernberg. Det är hög tid att hon tar sig i kragen och börjar försörja sig själv istället för att leva på bidrag.
Ingen risk där...lat o bekväm kallas denna sjukdom. Många som lider av detta virus och hoppas nu att regeringen inför att man måste göra något för att få försörjningsstöd,. Plocka skräp eller vara värd på sjukhus eller annat ställe, detta kommer att införas så bidragstagare lär få göra skäl för sina pengar. 2023 lär detta införas . Äntligen lite samhalls-fasoner.
Citera
2022-09-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Alla bidrag borde ges som ett lån, dvs ALLT ska betalas tillbaka, ungefär som studielån. Men jag vet, det är en extrem åsikt i dagens Sverige som jag är ganska ensam om...

Seriöst, hon har inte arbetat på 20 år trots att hon inte har några som helst fysiska hinder (annat än att hon är något fet), får ut 20 000kr efter skatt varje månad på att parasitera på samhället och nu ska hon gråta ut för att hon fått återbetalningskrav på 4391kr, på ett totalt bidrag om 240 000kr, eller motsvarande 1,8% av hennes årsinkomst om man gillar procent bättre.

Jag blir fan äcklad. Varför ska mina skattepengar gå till sådana här människor?

Och att detta "monstruösa" återbetalningskrav (vad tusan spenderar hon 20 papp i månaden på???) innebär att hon tvingas skippa frukosten gör henne troligtvis bara gott. Är nog bra om hon skippar även middag och kvällsmat kommande året...
Håller med dig. Hon ska betala som alla andra ! Ser rött när jag ser sånt här samhällsdrägg som inte vill göra något,. Men åka till Ullared och springa runt i affärer går bra.....😡🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮💩💩💩💩💩💩
Citera
2022-09-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Hon får totalt 20k netto med alla bidrag.
Sen står det: "När hyra, el och hemförsäkring är betald hamnar familjen precis på riksnormen för försörjningsstöd."
Hur jäkla dyr hyra kan dom ha? Det är väl bara att välja ett billigare boende, t.ex. mindre yta.

Sen har hon två barn, någon partner verkar inte vara inblandad. Hon säger att hon hoppar över frukost p.g.a. ekonomin.

Tycker 20k borde räcka fint för en ensamstående med 2 barn. Jag hade gått runt på det och fått pengar över. Men då är jag ju bra på matte 😐 och insatt i privatekonomi.

Nädu, Anna, det finns mycket du kan göra för att få en bättre ekonomi. Mitt tips är att börja med en budget där du skriver upp alla utgifter. Sen börjar du kapa allt onödigt. Sen börjar du jämföra mellan bolag, t.ex. försäkringar, el o.s.v.

Jag klarar inte av en 3a på 10k med 30k netto.

Men sen har jag också en fru som kostar en massa pengar och de flesta månader inte bidrar någonting till hyra eller andra räkningar.

Men vi ska skiljas så det kommer bli mycket billigare efter det.
Citera
2022-09-09, 21:15
Moderator
Fear2bes avatar
Jag klarar mig rätt bra med att spendera 10-13 tusen per månad på hyra, mat, el, internet och kläder. Visst så kostar hennes barn säkert en del men sett till att hon tar saker på avbetalning och därmed förmodligen betalar dubbla priset på allt det så är det nog inte pengarna som är det största problemet för henne.
Citera
2022-09-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
"bostadsföretag".
Socialtjänsten hyr ingenting, de ger bidrag så du kan betala hyran. Är du oförmögen att betala hyran på egen hand så betalar socialtjänsten fakturan.
Fakturan som kommer från ett bostadsföretag inte från kommunen.
Familjebostäder, svenska bostäder mm som är allmännyttiga ägs av privatpersoner. De får skattepengar och tanken är att för bättra området då bostäderna främst är i förorter.
Privat "samarbetar" med kommun. Det är allmänt känt att allmännyttan är lite finare sen det infördes jämfört med privatvärdar. Men fortfarande det är en ruskigt tät direktör som tjänar på det i slutändan. Inte fattiga Anna.

Sök på "sociala kontrakt" vilket är kontrakt där folk hyr bostäder i andra hand av socialen som är de som i dessa fall hyr bostaden. Är inte standard men de förekommer.

Familjebostäder ägs av Stockholm stad.
"Vi ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad."
https://familjebostader.com/om-oss/om-foretaget1/fakta_och_ekonomi/

Svenska bostäder ägs av Stockholm stad.
"Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad."
https://www.svenskabostader.se/om-oss/foretagsfakta/
Citera
2022-11-17, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast nu hade hon ju bett FK räkna ut rätt bidrag, men de hade sagt att man var tvungen att räkna själv. Då är det ju bäddat för att sådant här händer. Alla kan inte vara mattesnillen.

Nej, men det är ju för fan inte någon komplicerad matematik? Det är minus och möjligtvis x.
Hon Jan uppenbarligen räkna i alla fall. Tragisk när människor inte tar något som helst ansvar.
Citera
2022-11-17, 06:36
Medlem
Bara att börja betala tillbaka och se glad ut.

God Jul, Anna!

P.S. Blir så less på alla dessa snyftartiklar om kvinnliga bidragsparasiter.
Citera
2022-11-17, 06:39
Medlem
Min sambo fick en gång förändring i sin inkomst och då var vi mycket yngre och tänkte inte alls på att sånt ska meddelas till försäkringskassan. Den inkomsten varade i ca ett år, kanske 1.5år. Men året därpå eller två så kom det ett återkrav från försäkringskassan, jag minns inte exakt vad det låg på men det var runt en 15 000kr, inte så värst roligt när man får det brevet men vi ringde till dom och det gick bra att avbetala den. Vill minnas att dom var tillmötesgående och kom med en rimlig summa. 600kr betalade vi då varje månad.

Så man blir liksom inte totalt överkörd och bankrutt på återbetalningskraven. Sen så om man skulle bidragsfuska med hundratusentals eller miljonbelopp så kanske det blir en lite svårare situation.

Edit: läste nu artikeln. Hon verkar ha fått samma avbetalning då hon lever ensam dvs 300kr. I vårat fall betalade vi 300kr per skalle men det hade gått bra med att bara en betalar 300kr då det betalades solidariskt.

2 barn, ensamstående och 20.000kr in. Känns som att dom 300kr inte borde svida så mycket som det påstås. Vad gör folk med sina pengar?
Senast redigerad av Tanakh 2022-11-17 kl. 06:45.
Citera
2022-11-17, 06:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det låter som att det hade varit på sin plats att erbjuda en hemsida där man kan få hjälp att räkna (där man får upp relevanta fält som förklaras enkelt och fylls i för att få en bra översikt te.x), vad man bör tänka på, hur det lättast blir lägsta möjliga summa i återbetalning osv. Om det nu inte redan finns? Uppenbarligen hoppas man inte på att slippa betala då det pågått i flera år..

Då slipper man lägga över ansvaret på myndigheter men samtidigt ger hjälp till dom som har det svårt matematiskt.
Finns inte det redan? Är säker på att det redan existerar...

Anna har väl överdrivit sin hyra och trott att ingen kollar upp det.
Citera
2022-11-17, 07:30
Medlem
Tropexs avatar
FK bör omgående tillsätta en komission som reder ut reglerna. De som får pengar utbetalt är ofta redan minus, vips dyker det upp ett brev på flera tusen (en månadslön/bidrag). Jag har hört att FK's sekreterare kan få löneökning om de avvisar ansökningar (jag var tillsammans med en persons vara nära familjemedlem jobbade som det). Reglera är som TS nämner svårbegripliga och vanligt folk sätts i konkurs, jag blev själv drabbad. Som tur är backade socialen upp, annars hade jag blivit hemlös eller kriminell. Sverige i tiden...
Citera
2022-11-17, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Bostadsbidraget är för övrigt ett av de värre bidragen. Från politiskt håll så verkar man resonera "det spelar ingen roll om du drar in mindre pengar än snittet, vi skall se till att du har lika mycket pengar som alla andra ändå".
Bostadsbidrag har de infört för sina mellanhänder som plockar höga månadslöner på att vara just mellanhänder. Sen har dessa mellanhänder inte ens orken att kolla folk som söker bostadsbidrag.

Det ska löna sig att jobba och då ska man sänka skatterna så att folk slipper tigga (tillbaka sina egna) pengar för att betala sitt boende.

SÄNK SKATTERNA, SLÖDDER!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in