2022-11-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Åklagare Rullman säger att de preliminära undersökningarna från rättsmedicinalverket tyder på att det är ett brott som ligger bakom.

Så när de hittade henne kunde de säkert inte se utifrån kroppens utsida vilket sorts våld hon utsatts för?

Jag tolkar det som att de inte kan säga definitivt vad hon dog av när de fann henne. Nu spekulerar jag: Kan de ha funnit uppenbara spår av våld ändå? Jag menar en person kan ha skador, blåmärken osv men dessa i sig behöver inte vara det som dödade henne.
Citera
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Fan vad märkligt att hon tog med grannen till McDonalds.
Jag vet inte riktigt hur det ser ut med boende, men kan det vara så att det är en granne som kanske snokar lite eller är uppe sent (grannsonen, alltså yngre kille?) och hon vill se till att grannen inte är på plats så att killarna från bilen alt den andra tjejen kan flytta kroppen ostört och därför beställer lite mat eftersom det egentligen behövs inte.

När det hördes dunsar från JJs lägenhet gick en av grannarna dit och ringde på men de öppnade inte, sen hörde grannarna när JJ gick ut i trappen, då gick de med ut för att fråga vad som hänt typ.
Hon skulle nog inte åka till mcdonalds alls utan kanske forsla bort cykeln(teori) men när grannarna kom ut var hon tvungen hitta på nått.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förövarna är omhäktade även för människorov. Det tolkar jag som, att T måste ha levt fortfarande när de förde bort henne från lägenheten?
Hon var död innan hon lämnade lägenheten, dock är människorovet nog när de hindrade henne från att lämna levande
Citera
2022-11-16, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Båda omhäktade ytterligare under en månads tid.

Nu är både JJ och MH omhäktade och då för mord, människorov och gravfridsbrott fram till torsdagen den 15 december.

Kommer att förlängas ytterligare och kommer inte att vara klart att gå till åtal förrän under 2023. Kanske runt mars? Så båda kommer troligtvis att få "fira" både jul och nyår i Jönköping. Åklagare Rullman måste redan nu ha ordentligt på fötterna och han kommer troligtvis att få in ytterligare viktig bevisning mot de båda häktade.

Lisa Holm-tråden hade 139 821 svar då den blev låst. Antalet besök är hela 52 272 809. Även om det är långt dit så har den här tråden alla förutsättningar att gå om denna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-11-16 kl. 16:21.
Citera
2022-11-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Hon var död innan hon lämnade lägenheten, dock är människorovet nog när de hindrade henne från att lämna levande
Lite nyfiken blir jag på om du vet eller tror att hon var död när hon lämnade lägenheten
Citera
2022-11-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukLuxLars
Jag tolkar det som att de inte kan säga definitivt vad hon dog av när de fann henne. Nu spekulerar jag: Kan de ha funnit uppenbara spår av våld ändå? Jag menar en person kan ha skador, blåmärken osv men dessa i sig behöver inte vara det som dödade henne.

Häng inte upp dig på det. Det är standard. Så länge han inte har det slutgiltiga protokollet kan han heller inte med 100% säkerhet slå fast något som inte ens rättsläkaren slår fast.

Åklagaren har nu fått det preliminära utlåtandet från rättsläkaren. Åklagaren vill i ett sådant höra om rättsläkaren finner det sannolikt att personen bragts om livet. Det räcker. Sedan får han det slutliga obduktionsprotokollet om ett par veckor tidigast.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-11-16 kl. 16:24.
Citera
2022-11-16, 16:18
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förövarna är omhäktade även för människorov. Det tolkar jag som, att T måste ha levt fortfarande när de förde bort henne från lägenheten?
Det går nog inte att tolka något ur detta mer än att åklagaren anser att det fortfarande kan vara aktuellt.

Om hon frivilligt åkte upp till lägenheten och där blir ihjälslagen så är det ju inte något rov.
Citera
Medlem
Mailmanss avatar
Någon som vet vem det är som leder utredningen hos polisen?

Intressant att se vad för fall han/hon haft förut. Med tanke på hur jävla katastrof de måste skött förhören.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Vad du vet ja, precis, det är du som inte hänger med, du tar den ena uppgiften och blandar med den andra sedan spelar du Stockholm med alltihop! Jag har järnkoll på uppgifterna, det har inte du! Den nya uppgiften är att mobilen tagit raka vägen från McD till dammen¡
- Innan dess ska polisen ha kunnat spåra mobilen, från den ena misstänkta kvinnans lägenhet till McDonalds och tillbaka, samtidigt som JJ och
Citera
2022-11-16, 16:19
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BennyLevito
Har en ljudinspelning från rätten när MH omhäktas, den innehåller dock personuppgifter dvs fullständigt namn. Är det något som kan/bör laddas upp här eller är det bättre att jag citerar exakt vad som sades? Sägs inget nytt att egentligen.

Är namnet i början eller slutet så du kan klippa bort det?
Citera
2022-11-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Det går nog inte att tolka något ur detta mer än att åklagaren anser att det fortfarande kan vara aktuellt.

Om hon frivilligt åkte upp till lägenheten och där blir ihjälslagen så är det ju inte något rov.

https://www.sadvokat.se/brott-mot-frihet-och-frid/

"För människorov döms den, som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada denne till liv eller hälsa eller att tvinga denne till tjänst eller att öva utpressning."

Tove kan ha följt med frivilligt. Men höll de sedan kvar henne mot hennes vilja i lgh för att skada henne är det människorov. Tänk; MGM vägrar låta Tove gå hem. "Nej, du går ingenstans, du stannar här!"
Citera
2022-11-16, 16:21
Medlem
[Strange Days]s avatar
Stort tack GrevenFB för ditt idoga arbete med att hålla sammanfattningarna uppdaterade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in