Citat:
Ursprungligen postat av
Kelthor
Vet inte om den här frågan hör hemma här. Men jag mönstrade i alla fall på 90-talet. Fystesterna var ju enkla och man fick svar med en gång. Men det skulle vara intressant att veta vad de där psykiska testerna var, och varför somliga fick göra olika? Minns att de hade de där tärningarna som man skulle lista ut följden på vilket jag uppfattar var ett intelligenstest. Men sen då? Vissa fick sitta och lyssna på morsekoder eller vad fan det var, och andra fick hålla på med muttrar och sådant. Vad var urvalsprocessen där egentligen?
Scorade man i den typ 25 percentilen på "IQ"-testet dvs 7 eller högre på skalan 1-9 så fick man göra det s.k telegrafitestet, gjorde man ett godkänt resultat där (det var tre delar, och man måste progressivt ta sig genom alla tre) så öppnades vägar till exempelvis signalist/sambandstjänster med krigsplacering vid staber i högre förband.
Jag gjorde bra ifrån mig på det testet och erbjöds en PB-placering som troppchef signalpluton på dåvarande S3 (vilket inte alls var vad jag ville ha) men efter lite dealande med mönstringförrättaren så fick jag till sist den placering jag siktade på. Men det var i alla fall hur mönstringsprocessen gick till då.