2022-11-16, 14:34
Medlem
Kelthors avatar
Vet inte om den här frågan hör hemma här. Men jag mönstrade i alla fall på 90-talet. Fystesterna var ju enkla och man fick svar med en gång. Men det skulle vara intressant att veta vad de där psykiska testerna var, och varför somliga fick göra olika? Minns att de hade de där tärningarna som man skulle lista ut följden på vilket jag uppfattar var ett intelligenstest. Men sen då? Vissa fick sitta och lyssna på morsekoder eller vad fan det var, och andra fick hålla på med muttrar och sådant. Vad var urvalsprocessen där egentligen?
Citera
2022-11-16, 14:43
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelthor
Vet inte om den här frågan hör hemma här. Men jag mönstrade i alla fall på 90-talet. Fystesterna var ju enkla och man fick svar med en gång. Men det skulle vara intressant att veta vad de där psykiska testerna var, och varför somliga fick göra olika? Minns att de hade de där tärningarna som man skulle lista ut följden på vilket jag uppfattar var ett intelligenstest. Men sen då? Vissa fick sitta och lyssna på morsekoder eller vad fan det var, och andra fick hålla på med muttrar och sådant. Vad var urvalsprocessen där egentligen?

Det var liksom hos Polisen en skala på 1-9 där dom som scorat 6 och över fick göra morsetestet för att man trodde dessa skulle kunna bli bra signalister.
Citera
2022-11-16, 15:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Det var liksom hos Polisen en skala på 1-9 där dom som scorat 6 och över fick göra morsetestet för att man trodde dessa skulle kunna bli bra signalister.

Nu finns det väl inte ens någon radio i försvarsmakten där man kan signalera med morse..

Annat var det förr där man fick lära sig att på mcgyver-sätt tillverka en provisorisk envägsradio med gnistgap att sända morse över.
Citera
2022-11-16, 15:05
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu finns det väl inte ens någon radio i försvarsmakten där man kan signalera med morse..

Annat var det förr där man fick lära sig att på mcgyver-sätt tillverka en provisorisk envägsradio med gnistgap att sända morse över.

Jag utgår ifrån att man planerade för ett möjligt scenario där morse var det enda alternativet man hade kvar efter att allt annat slagits ut. Det var i varje fall ett morsetest jag gjorde.
Citera
2022-11-16, 15:06
Medlem
Citat:

För vissa befattningar använder man olika former av begåvningstest för att avgöra lämpligheten. Flera olika finns/fanns och var nog också i vissa fall ganska ad-hoc. T.ex hade pilottesten mer eller mindre intressanta testupplägg för i tiden, men det vet jag inte om man gör fortfarande.
Citera
2022-11-16, 15:22
Avslutad
Det var ganska många IQ-tester minns jag, mycket sådant där med att se logik, tärningar och annat. Jag fick lyssna jättemycket på morsekoder så jag var väl på väg att bli signalist, men så föll jag väl på något annat. Det höll ju på i två dagar så det var mycket.
Citera
2022-11-16, 15:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Jag utgår ifrån att man planerade för ett möjligt scenario där morse var det enda alternativet man hade kvar efter att allt annat slagits ut. Det var i varje fall ett morsetest jag gjorde.

Inga problem. Morsesignalering förekom in på 80-talet (då var de signalisterna en bristvara), men trafikformen är långsam och lättpejlad, så det ville man slippa. Men di-di-da går igenom där DART inte gör det, för att inte tala om tal - så det fanns ett syfte.

Även jag fick testa morsesignalering, med uselt resultat. Det andra gick däremot bra.
Citera
2022-11-16, 18:06
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Scorade man i den typ 25 percentilen på "IQ"-testet dvs 7 eller högre på skalan 1-9 så fick man göra det s.k telegrafitestet, gjorde man ett godkänt resultat där (det var tre delar, och man måste progressivt ta sig genom alla tre) så öppnades vägar till exempelvis signalist/sambandstjänster med krigsplacering vid staber i högre förband.

Jag gjorde bra ifrån mig på det testet och erbjöds en PB-placering som troppchef signalpluton på dåvarande S3 (vilket inte alls var vad jag ville ha) men efter lite dealande med mönstringförrättaren så fick jag till sist den placering jag siktade på. Men det var i alla fall hur mönstringsprocessen gick till då.
Citera
2022-11-16, 19:51
Medlem
Morsesignalering praktiseras forfarande inom flottan/marinen medels signallampa. Fortfarande ett effektivt sätt att kommunicera mellan fartygen utan att emittera massa signaler i etern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in