De ansåg att det finns risk för att hon kunde försvåra utredningen/undanröja bevis om hon frihetsberövats eller fått lättade restriktioner. Det framkom inte varför JJ tillåts tillgång till nyheter men som många i tråden tidigare påpekat kan det vara strategiskt för att sätta press på MGM. Enligt tidigare beslut är det åklagare tillika förundersökningsledare som begärt vilka restriktioner som ska finnas.
Enligt advokat Johan Eriksson, som uttalade sig om just de lättade restriktionerna i Efterlyst, så kallade han det för "mördarrestriktioner". Det används för att försöka mjuka upp MG att tala.
Ok, svarar på nytt på ditt inlägg, men nu utifrån rubriceringen människorov kontra olaga frihetsberövande, allt för att klargöra skillnaden mellan dessa, främst för min egen skull, men även för att diskussionen förts i tråden.
Från BB:
Om människorov:
"4 kap. Om brott mot frihet och frid
1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid."
Om olaga frihetsberövande:
"2 § Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år."
"Människorov innebär därmed att gärningsmannen har ett särskilt syfte med sitt agerande. Det krävs uppsåt att skada hen till liv eller hälsa, tvinga hen till tjänst eller att öva utpressning."
//
"Samtliga rekvisit i 1 § måste vara uppfyllda för att det ska vara fråga om människorov. I annat fall är det olaga frihetsberövande."
Här trycker alltså juristen på att skillnaden mellan de båda brotten är att människorov allstå är grövre, mer genomtänkt och långtgående brott.
- bemäktiga och föra bort/spärra in någon
- uppsåt att skada till liv/hälsa
- eller tvinga någon till tjänst/öva utpressning
Synonymer till bemäktiga:
" intaga, erövra, lägga beslag på, ta i besittning, tillskansa sig, tillägna sig, försäkra sig om, lägga embargo på, ockupera, annektera, besätta, uppbringa fartyg, uppbringa, kasta sig över, rycka till sig
gripa, få makt med, överväldiga, behärska" https://www.synonymer.se/sv-syn/bem%C3%A4ktiga-sig
Så utifrån detta, så borde utredningen ha något som tyder på uppsåt att skada till liv eller hälsa, och bevis/indicier på att tjejerna har på något sätt fört bort/spärrat in Tove.
Uppsåtet alltså.
Ja, för mig betyder det planering.
Planering att skada Tove eller döda henne.
Detta är ett på något sätt planerat mord då?
Eller minst ett planerat borförande för att skada Tove?
Bra redogörelse.
Anledningen till rov kanske beror på att man inte är säker på var mordet skedde.
Och att det kanske inte kan vara bortförande efter att jj och mh greps för att man misstänkte inga medhjälpare och tt inte hittats?
Isåfall kan det betyda att innan tt funnits så misstänkte man att avsikten med att tt försvunnit var att skada men eftersom man inte visste (som det står i sammanfattningen hoppades polis hitta tt vid liv inledningsvis) så blir det rov och inte frihetsberövande?
Lite snurrigt men det kanske är så det juridiskt funkar?
Bägge MGM motsätter sig häktningen och förnekar brott.
Men ingenstans har jag läst eller hört att dom överklagat beslutet.
Eller har någon annan fått till sig att dom överklagat?
Jag har då inte sett eller hört att de skulle ha överklagat häktningsbeslut, vilket ju kan tyckas lite märkligt om de nu anser sig vara oskyldiga. Klart som fan man hade överklagat om man vet att man är oskyldig.
I cellerna i häktet menar du? Eller menar du i fängelset i cellerna? Om JJ och MH har TV i sina celler får de fri tillgång till alla kanaler eller är det statliga kanalerna de får titta på?
Jag talar om häket.
Nu var det många år sedan jag satt häktad med jag vill minnas att det var lite olika kanalutbud på dom olika häktena.
Men det var en del premiumkanaler ibland,jag tittade mycket på Discovery channel när jag satt på Österåker t ex.
Jag har då inte sett eller hört att de skulle ha överklagat häktningsbeslut, vilket ju kan tyckas lite märkligt om de nu anser sig vara oskyldiga. Klart som fan man hade överklagat om man vet att man är oskyldig.
Först måste man väl bli häktad innan man kan överklaga, bara JJ är ju häktad ännu, Negressens förhandling är ju kl 15.