2022-11-15, 20:20
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag tror att Nato nu överväger att etablera en 'flygförbudzon' över västra Ukraina. Retoriken kommer vara 'för skydd av Natos gränser' att det också innebär ett skydd för Ukrainas västra sfär blir väl oundvikligt.

Det kan bli svårt för fortsatta ryska missilangrepp om denna flygförbudszon kommer som en följd av den ryska felbedömningen. Här finns en bra chans för Nato att på riktigt ge skydd till det civila samhället.
Bra tanke, vi får hoppas på att det blir så!
Citera
2022-11-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det kommer inte att stanna vid bara protester. Minimum ett hot om en flygförbuds/attackzon i västra Ukraina. Stöttat av alla NATO-länder eller, i alla fall, de mest betydelsefulla. Då gör RySSland klokast att införa en egen pålagd sådan zon, för att undvika ett storkrig emot NATO.

Oavsett hur man väljer att svara så kan detta knappast vara en överraskning för polackerna. Det har bara varit en tidsfråga innan klantryssarna skulle missa och att en robot landar i Polen. De har 100 % diskuterat det här tidigare i sitt säkerhetsråd och har en plan redo för hur de ska svara.

Även Ungern sammankallar sitt säkerhetsråd för att diskutera händelseutvecklingen:

https://twitter.com/Faytuks/status/1592593288196149249

Har till och med Ungern tröttnat på Ryssland och bestämt sig för att stödja Ukraina aktivt?
Citera
2022-11-15, 20:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Nu bombas det på rejält eller vad händer? Är det bara under den här veckan som det har eskalerat?

Ryssland hämnas för att de förlorade Kherson. De har terrorbombat varje gång de fått en motgång i kriget.
Citera
2022-11-15, 20:22
Medlem
Snapcounts avatar
Estland ställer sig bakom Polen :

Estlands udenrigsministerium skriver på Twitter, at de seneste nyheder er »særdeles bekymrende«.

»Vi er i tæt dialog med Polen og andre allierede. Estland er klar til at forsvare hver eneste tomme af NATOs territorium. Vi er i fuld solidaritet med vores nære allierede Polen,« lyder det.

https://www.berlingske.dk/www.berlingske.dk/estland-klar-til-at-forsvare-hver-en-tomme-af-nato?referrer=RSS
Citera
2022-11-15, 20:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så nu har ryzzen bombat Polen... vad blir svaret?

TT-FLASH: Två döda av ryska robotar i Polen
Två har dött efter att ryska robotar slagit ned i Polen nära ukrainska gränsen, uppger en amerikansk underrättelsekälla för AP.

Jag tror det absolut minsta som kommer ske är att Polen kommer placera massa luftförsvarsenheter inne i Ukraina.
Citera
2022-11-15, 20:24
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Nej men de kanske kan hävda att de måste skydda sin gräns mot missilattacker.
Polackerna har för övrigt redan många frivilliga där.
Det vore inte alls oväntat.

Men snälla, invadera är helt fel ord. Däremot kanske Polen frågar Ukraina om dom kan hjälpa till och ställa ut deras system längst gränsen, och eventuellt inne på Ukrainas territorium.

Att Polen skulle invadera Ukraina... Jag tar mig för pannan...
Citera
2022-11-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Invadera Ukraina för att försvara sina gränser mot ryska robotangrepp avfyrade från ryskt territorium? Jag är inte förvånade, men vad är logiken?

Eller så säger Polen till Ukraina. Vi kan skicka soldater och utrustning för att hjälpa er.
Ingen invassion. Det är bara ryssland som invaderar.
Citera
2022-11-15, 20:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
“Firefighters are on the spot, it’s not clear what has happened,” said Lukasz Kucy, officer on duty at a nearby firefighters’ post.
Och Polen invaderar sedan Lviv provinsen för att försvara sina gränser.
Min gissning.

Så Polen invaderar Ukraina för att Ryssland skjuter missiler? För fan Mary. Du blir bara värre för varje dag.
Citera
2022-11-15, 20:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Eller så säger Polen till Ukraina. Vi kan skicka soldater och utrustning för att hjälpa er.

Ja. Jag tror Ukraina skulle klara av Ryssland även om USA slutade skicka vapen, om bara Polen gav sitt fulla stöd.
Citera
2022-11-15, 20:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
jo såklart så går det till
frivillig intervention i Lvivprovinsen
det har legat i paketet från början
men nu kanske de har en anledning
Citera
2022-11-15, 20:27
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror det absolut minsta som kommer ske är att Polen kommer placera massa luftförsvarsenheter inne i Ukraina.

Ja, och trupper och förband för att skydda dessa. Samt ammunition, skydd för det. Osv osv... Inte bara och ställa ut dom och lämna dom...
Citera
2022-11-15, 20:28
Medlem
Taggads avatar
Nu får det fan vara slut med daltandet för ryssen. 🤬
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in