2022-11-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Varför är Ryssland ett hot mot Polen?
Polacker hatar visserligen ryssar sedan urminnes tider men jag tror knappast det räcker som anledning.
Har du missat att Ryssland precis har dödat 2 polacker inne i Polen?
Ett land som angriper ett annat med kryssningsrobotar är väl ändå ett hot?
Citera
Medlem
DayNites avatar
shit just got real

ryska robotar kan ha dödat 2 bönder i polen
https://abcnews.go.com/International/wireStory/zelenskyy-battle-kherson-day-watershed-93318926

Ryssarna har om detta är sant precis attackerat ett NATO land
Polska parlamentet sitter nu i krismöte

vad tror ni detta kommer resultera i?
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Inte första gången rySSland angriper andra länder oprovocerat. Frågan är om detta var en medveten handling eller ett sätt för ett desperat rySSland att markera till Polen att lägg er inte i.

Citat:
Den 22 februari 1944 faller sovjetiska bomber över Stockholm och Strängnäs. Än i denna dag vet man inte om det var ett misstag eller en varning.

Citat:
Misstag eller varning?

Det finns olika teorier kring bombningarna. En teori lyder att de sovjetiska flygplanen helt enkelt felnavigerade i mörkret, på väg till Åbo och eventuellt Mariehamn på Åland. En annan teori är att det var en avsiktlig varning mot Sverige att inte ge sig in i kriget på Finlands sida.
Citera
2022-11-15, 20:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Polacker hatar visserligen ryssar sedan urminnes tider men jag tror knappast det räcker som anledning.
Ryssland med sin nya aggressiva politik är ett hot mot alla. Alla f.d. sovjetländer i Europa hatar förstås Ryssland, som styrde sovjetimperiet.
Citera
2022-11-15, 20:13
Medlem
raskenss avatar
Mitt stalltips är att Responsen blir att USA ger Ukraina obegränsad tillgång till ATACM nu och dom kommer välla in med luftvärn. Tror dom kommer passa på och ryssarna kommer inte kunna pipa ens.
Citera
2022-11-15, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det kommer inte att stanna vid bara protester. Minimum ett hot om en flygförbuds/attackzon i västra Ukraina. Stöttat av alla NATO-länder eller, i alla fall, de mest betydelsefulla. Då gör RySSland klokast att införa en egen pålagd sådan zon, för att undvika ett storkrig emot NATO.
Ja, Nato med Biden och Stoltenberg och EU verkar hålla en bestämd hård linje och det retar nog den lille mannen i Kreml. Det är nog risk för att det här kan eskalera.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
För att dom har skickat missiler emot Polen ditt våp. Nu ska vi mobilisera och krossa ryssvinen.
Citera
Medlem
Citat:

Nej. Men att skicka missiler in i polska tätorter och döda polska medborgare kan absolut tända gnistan. Liksom skotten i Sarajevo.

Jag antar att det var ett misstag från ryskt håll, men ryssarna bör nog snabbt uppsöka närmaste polska ambassad och falla på knä och be om ursäkt för klantigheten. Och kanske erbjuda de drabbade familjerna några miljoner Zloty i ersättning. Vore kanske heller ingen dum idé att utlämna till skyldige militären så att han kan dömas för dubbelmord i en polsk domstol.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja det är klart den ökar.

Och ja detta var ett misstag av Ryssland som inte kommer dra in Nato i kriget.

Men helvete vad dålig precision de ha på sina missiler.

Spontant håller jag nog med dig.., men två missiler ?

En missil är illa nog. Syns att det går förbi vårdslöshet..
Citera
2022-11-15, 20:15
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Man får väl 'tappa' bort en missil likt dom urusla ryssarna gör...'råka' hamna lite fel helt enkelt.
Jag tror att Nato nu överväger att etablera en 'flygförbudzon' över västra Ukraina. Retoriken kommer vara 'för skydd av Natos gränser' att det också innebär ett skydd för Ukrainas västra sfär blir väl oundvikligt.

Det kan bli svårt för fortsatta ryska missilangrepp om denna flygförbudszon kommer som en följd av den ryska felbedömningen. Här finns en bra chans för Nato att på riktigt ge skydd till det civila samhället.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Så hände det, inte konstigt med tanke på rysslands ulands-grejer de har ju träffat hyreshus i Ukraina i 8 månader nu,
de är genomusla både med vilje och för att de använder skitgrejer.
Archer vore ju ett lämpligt svar från vår sida!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mitt stalltips är att Responsen blir att USA ger Ukraina obegränsad tillgång till ATACM nu och dom kommer välla in med luftvärn. Tror dom kommer passa på och ryssarna kommer inte kunna pipa ens.
Jag gissar att Polen kommer att insistera på någon form av flygförbudszon närmast gränsen. Deras mål borde vara att detta inte upprepas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in