2022-11-15, 14:26
Medlem
Hydrangeas avatar
Kan inte minnas att det är vanligt förekommande mord och människorov i samma rubricering. Rätta mig gärna om jag har fel.
Vill undvika utsvävande teorier.

Men det som väcker mina funderingar är att TT INTE bragts om livet i lägenheten, i och med att människorov kvarstår.
Alternativt att det finns bevis för att hon inte ville följa med hem till JJ frivilligt.

I annat fall borde ju nödvändigtvis rubriceringen människorov ändrats i sin helhet till mord och gravfridsbrott vid finnandet. Förstår inte varför människorov kvarstår ifall det var ett mord som skedde lite oplanerat i samband med gräl på fyllan på en slags efterfest.
Citera
2022-11-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seaside0099
Intressant med nya uppgifter från åklagaren, tråkigt att media verkar helt snurriga och skriver fel överallt. Vad säger det oss att åklagaren väljer att använda mord och inte dråp?

En annan sak: jag tror verkligen inte att mobilen är hittad. MP har sökt efter den, och andra tillhörigheter, denna infon får dom av polisen. Att fortfarande simma runt i dammar tyder på att det måste vara något viktigt som saknas, det ända rimliga i min värld är då mobilen (eller ev mordvapen/tillhygge).
Fast nu är det ju inte MP som är och dyker i dammarna. MPs uppdrag är slutfört sen den dagen hon anträffades. Det sa dom ju själva på pressträffen.
Det är sjöpolisen från sthlm som är och hjälper grova brott med utredningen.
Citera
2022-11-15, 14:27
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Vadå gick inte över 1 mil? Kvarndammen ligger 300 meter från JJs lägenhet.

Menar där Tove hittades såklart.
Citera
2022-11-15, 14:28
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Tja, det har de ju. Annars är det ju inte första gången som åklagare får justera sina handlingar. Ofta är det domstolen som uppmärksammar och ringer och frågar om det verkligen menas så, Rulle är säkert inte sämre än andra åklagare men vi alla kan göra fel.

Har du något exempel på där Rulle skickat ut fel info tidigare?
Vilka mål har Rulle lyckats ro i hamn? Någon skrev om ett annat fall, men finns det fler? Intressant att veta hur vass han är. Men, jag håller med dig, alla människor gör misstag och förhoppningsvis lär de sig något på dem.
Senast redigerad av Pythia_88 2022-11-15 kl. 14:31.
Citera
2022-11-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Kan inte minnas att det är vanligt förekommande mord och människorov i samma rubricering. Rätta mig gärna om jag har fel.

Men det som väcker mina funderingar är att TT INTE bragts om livet i lägenheten, i och med att människorov kvarstår.
Alternativt att det finns bevis för att hon inte ville följa med hem till JJ frivilligt.

I annat fall borde ju nödvändigtvis rubriceringen människorov ändrats i sin helhet till mord och gravfridsbrott vid finnandet. Förstår inte varför människorov kvarstår ifall det var ett mord som skedde lite oplanerat i samband med gräl på fyllan på en slags efterfest.

Det är två av tre olika rubriceringar, alltså vid åtal (om inget ändras) så blir det tre åtalspunkter, en rubricering för varje.
Citera
2022-11-15, 14:29
Medlem
Citat:

Räcker med att TT inte kunde lämna lgh trots att hon ville, för att det skall räknas som människorov
Citera
2022-11-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Ja precis.
Dock är det sjukt svårt för en ensam 18 årig tjej att klara av att få ut en 21 årig död tjej utan att bli upptäckt.
Inte omöjligt, men jäkligt imponerande om hon löste det.
Kan det vara så att ett fys-moment i hennes handbollsträningar innebär att lyfta en kamrat på axlarna och gå/springa? Sådant gör man ju åtminstone i militären. Det hade ju kunnat förklara hur hon isåfall hade vanan och tekniken, menar jag.
Citera
2022-11-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Har du något exempel på där Rulle skickat ut fel info tidigare?

Nej, säger bara att sånt händer relativt ofta.
Citera
2022-11-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Fast nu är det ju inte MP som är och dyker i dammarna. MPs uppdrag är slutfört sen den dagen hon anträffades. Det sa dom ju själva på pressträffen.
Det är sjöpolisen från sthlm som är och hjälper grova brott med utredningen.

Det vet jag. Syftade mer på att MP har sökt efter mobilen när man även sökte efter Tove, ville med det säga att då var mobilen alltså inte hittad. Menar att eftersom man kallar in sjöpolis måste det verkligen vara något viktigt man saknar
Citera
2022-11-15, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Rubriceringen människorov, det låter lite som att man har något som tyder på:

1. viss planering (behöver inte vara inför ett planerat mord, men med ett mål att få med Tove till lägenheten

2. att man lurat Tove, under falska förepeglingar fått med henne till lägenheten
Citera
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariocart2022
Räcker med att TT inte kunde lämna lgh trots att hon ville, för att det skall räknas som människorov

Då tolkar jag det som att de endast utreder det i nuläget men att de inte kommer fällas om det inte finns bevis för det. Gick det snabbt och inga andra tecken på att hon var dittvingad eller fast så kan de väl inte fällas för det?

Tycker det är sällan man utreder människorov i samband med mord efter fynd. Alternativt framkommer det sällan.
Citera
Medlem
Oerhört " vattentät" utredning. Inget verkar läcka ut ifrån polishuset. Brukar alltid finna någon journalist med kontakter inom poliskåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in