2022-11-15, 11:03
Medlem
Mitt inlägg belastades med felskrivningar på grund av krigsstress men jag har kunnat inhämta att motståndsrörelsen i Melitopol arbetat med sprängmedel och ett hus där ockupanter håller till har ramponerats. Enligt flera twitteruppgifter.
Ambulanser skall ha varit i området och det är nog ett rejält slag mot ockupationen.

Ryssland förstärker ockupationsstyrkorna i det området så jag antar att Ukrainas kommande offensiv kommer att slå i någon annan riktning men ändå underminera för Ryssland i Zaphoritzija. Någon gång kommer jag att stava rätt.
Citera
2022-11-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
100 000 närmar sig med stormsteg! Vi ser framemot den julklappen.

Ja du har rätt. Jag har sett att företrädare för Ukraina säger att Ryssland inte skall få någon paus utan man kommer att trycka på.

Det är rätt strategi.
Citera
2022-11-15, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
100 000 närmar sig med stormsteg! Vi ser framemot den julklappen.

Nästan så att man ska köpa sig en flaska champagne att ha redo när den dagen är här.
Citera
2022-11-15, 11:05
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Läser man om rysk krigsmaterial på diverse försvarssidor och presentationer på försvarsmässor så är många av dem, på papperet i varje fall väldigt avancerade. Det har inte funnits något skäl att ifrågasätta dem då, historiskt sett, Ryssland har varit väldigt bra på att skapa krigsmaterial. Deras flygplan och tanks från slutet 1900-tal var bra på sin tid. Mig-29, exempelvis, är en bra maskin.

Tjetjenien håller jag med om var en fuck-up men det var ändå 25-30 år sen. Strax efter sovjetunionens fall. Att rysk militärmakt inte hade samma kapacitet som Sovjets kanske man kunnat lista ut. Men de har haft 20 år på sig att korrigera misstaget. Krim och Donbass har vi inte sett rysk militär i full skala. Inget ryskt flygvapen alls.

Så att man trott att rysk krigsmakt utvecklats är inte så konstigt.

Jag tycker det har funnits goda skäl att ifrågasätta vad ryssarna själv säger, de är ju ett folk som lever på lögnen.

Tjetjenien var 20 år sen, och deras uppträdande där var ju chockerande.
Syrien, likadant, bara bomba allt dom såg, det var bara 7 år sen.
Där hade de inget motstånd öht .

Jag är gammal nog att komma ihåg Sovjet och deras liknande propaganda, filmer med 100 tals stridsvagnar svepande fram över slätten, det satte skräck i en hel del men det var lika korkad propaganda redan då.
Citera
2022-11-15, 11:06
Medlem
Jag fattar att förstörd hårdvara är lätt att beräkna och stämmer nog rätt bra. Speciellt som man kan verifiera det mot satellitbilder över ryssarnas lager som krymper i otrolig takt nu.
Om inget oväntat händer har ryssarna helt slut på pansar innan 2024.
Och skadade är bara en schablonmultipel som utgår från dödstalet (tror de räknar döda *3 i dagsläget).
Krigsfångar är väldigt lätträknat och troligen den mest exakta siffran.
Men hur mäter man antalet döda på motståndarsidan? Tänker det borde vara en relativt hög felmarginal på det. Eller har Ukraina konstant drönarövervakning av ryssarna när de anfaller?
Citera
2022-11-15, 11:12
Medlem
D3adknights avatar
“Once again: radiation and nuclear safety; food security; energy security; release of all prisoners and deported persons; implementation of the UN Charter and restoration of Ukraine’s territorial integrity and the world order; withdrawal of Russian troops and cessation of hostilities; restoration of justice; countering ecocide; preventing escalation; and finally – confirmation of the end of the war.
[…]
I have outlined specific, practical solutions. They can be implemented. Quickly. They are effective.
And if Russia opposes our peace formula, you will see that it only wants war.
Ukraine is grateful to everyone in the world who helps us to protect freedom and to restore peace.”

President Zelensky till G19

(https://cornucopia.se/2022/11/uppdateras-skyhoga-ryska-forluster-uppgifter-om-ukrainska-anfall-oster-om-dniprofloden-zelensky-holl -tal-for-g19-landerna-och-avfardar-nya-minskavtal/)

Precis som vi var inne på. Väldigt realistiska förslag från Zelensky och Ukrainska regeringen.

Sen finns det säkert ett och annat förslag som tas i stängda rum.
Citera
2022-11-15, 11:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Jag fattar att förstörd hårdvara är lätt att beräkna och stämmer nog rätt bra. Speciellt som man kan verifiera det mot satellitbilder över ryssarnas lager som krymper i otrolig takt nu.
Om inget oväntat händer har ryssarna helt slut på pansar innan 2024.
Och skadade är bara en schablonmultipel som utgår från dödstalet (tror de räknar döda *3 i dagsläget).
Krigsfångar är väldigt lätträknat och troligen den mest exakta siffran.
Men hur mäter man antalet döda på motståndarsidan? Tänker det borde vara en relativt hög felmarginal på det. Eller har Ukraina konstant drönarövervakning av ryssarna när de anfaller?
Man gör uppskattningar. Siffrorna är aldrig exakta. Men de gånger man tar ett område, kan man räkna liken på marken.

Det man har att jämföra med är ryssarnas uppskattning av 150 000 döda Ukrainare och 9000 egna. Det säger sig självt att de siffrorna är helt bisarra. Men totalt är de de siffror man har att gå efter. Sanningen kanske kommer fram efter kriget. Däremot anser jag att Ukrainas siffror ändå speglar vad som händer. Även om de inte är exakta.
Citera
2022-11-15, 11:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Såg faktiskt en på youtube som hade köpt satellitbilder och räknat. (Dock inte alla) Utan syftet var att visa att det gått åt en jäkla massa och att förråden börjar sina.

Läst något om att med tanke på hur dåligt skick många tanks är i så kan man väl räkna med 4 tanks blir 1 fungerande. (Cirka).
Det finns en artikel här som säger ca 3330 tanks i operativ tjänst och att de kanske kan få ut 2000st från förråd.

https://kyivindependent.com/national/how-many-tanks-does-russia-really-have

Hur många är förstörda och hur många är nu i aktiv tjänst i Ukraina?
Citera
2022-11-15, 11:16
Medlem
raskenss avatar
Wow 710 döda kackerlackor och enorma mängder ryskt pansar förstört.

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1592427682830376962?t=gDE5zTbtCxdXjAMreftRuA&s=19
Citera
2022-11-15, 11:17
Moderator
farbror_barbros avatar
För den som undrar varför den befängda idén om ”denazifiering” fortfarande kommer då och då från Kremls megafoner, så är följande klipp från rysk stats-tv upplysande:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1592338570467233793?s=46&t=p65TkQc0fQH_Cy1IGB4yRQ
Man diskuterar varför det inte finns ”partisaner” för den ryska sidan, och den sansade analytikern Viktor Olevich påpekar då det uppenbara:
det fungerar inte att säga till Ukrianarna att de inte existerar och att deras språk är ett påhitt av Österrike-Ungern (!). Han får då direkt mothugg av en annan gäst som säger att ”denazifiering” är den enda ideologin man behöver, och att det bara handlar om hur man ”paketerar informationen i sociala medier” (!).

Hur är det memet går? ”We’re lucky they are so f-ing stupid”.
Citera
2022-11-15, 11:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag tycker det har funnits goda skäl att ifrågasätta vad ryssarna själv säger, de är ju ett folk som lever på lögnen.
Nu vet vi det.

Citat:
Tjetjenien var 20 år sen, och deras uppträdande där var ju chockerande.
Syrien, likadant, bara bomba allt dom såg, det var bara 7 år sen.
Där hade de inget motstånd öht .
Jo, men Syrien sade egentligen inget om rysk marktrupp.

Citat:
Jag är gammal nog att komma ihåg Sovjet och deras liknande propaganda, filmer med 100 tals stridsvagnar svepande fram över slätten, det satte skräck i en hel del men det var lika korkad propaganda redan då.
Det är jag med men jag tror inte att Sovjet var riktigt lika kleptokratiskt som Ryssland är nu. De fick ändå upp flera människor i rymden och deras raketprogram är nog mer imponerande än amerikanernas. Så jag ifrågasätter inte Sovjets kapacitet faktiskt. Jag tror de hade en bättre krigsmakt än vad vi vet Ryssland har nu.
Citera
2022-11-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man gör uppskattningar. Siffrorna är aldrig exakta. Men de gånger man tar ett område, kan man räkna liken på marken.

Det man har att jämföra med är ryssarnas uppskattning av 150 000 döda Ukrainare och 9000 egna. Det säger sig självt att de siffrorna är helt bisarra. Men totalt är de de siffror man har att gå efter. Sanningen kanske kommer fram efter kriget. Däremot anser jag att Ukrainas siffror ändå speglar vad som händer. Även om de inte är exakta.

Av de 150000 som ryssarna hävdar är väl hälften civila. Då man ju notoriskt skjutit mot civila mål hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in