2022-11-15, 10:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jo en FN styrka vore bra för själva övervakningen av en fredsuppgörelse .
Men jag tror inte Ukraina nöjer sig med enbart det troligtvis kommer hela gränsen mot Ryssland
mer eller mindre tapetseras med försvarsanläggningar och luftförsvars system.
Man vill nog inte lita på att Ryssen håller avtal en gång till.
Man fortsätter väl också med staketet man sätter upp mot Vitryssland längs ryska gränsen och ned till Azovska sjön.
Men idag går det inte att göra osynliga, större truppförflyttningar. Men en del artilleridueller som det varit i Korea, kan det nog bli.
Citera
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det enda jag ifrågasätter är hur vet vi att Ryssland har 10000st strv varav 7000st T-72. Har någon oberoende källa räknat dem eller är det endast ryska uppgifter som säger detta?

Ser man skicket på de T-72 som använts i kriget så är det rent ut sagt miserabla. De är rostiga och många av systemen ombord ser ut att saknas eller vara utbytta. Tar de de bästa de har först så funderar man på hur resten ser ut.

Såg faktiskt en på youtube som hade köpt satellitbilder och räknat. (Dock inte alla) Utan syftet var att visa att det gått åt en jäkla massa och att förråden börjar sina.

Läst något om att med tanke på hur dåligt skick många tanks är i så kan man väl räkna med 4 tanks blir 1 fungerande. (Cirka).
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jag håller med om att det är ett väldigt underligt tänk.

Samtidigt som Ryssland vill vara ett modernt land med modern utrustning utåt sett så krigar och beter de sig som om det vore vk2. Men jag kan ärligt säga att jag blev lurad. Jag trodde att Ryssland hade blivit en modern krigsmakt och jag trodde att Ukraina skulle falla på ett par veckor. Jag trodde ryska soldater skulle bete sig professionellt. Men jag hade fel.

Varför bygger de moderna vapen där man tänker på besättningens välfärd när man fortfarande slår ihjäl varandra med släggor. Det är ett mysterium som heter duga.

Varför trodde du/ni det?
Tydligen många som trodde så, jag är genuint intresserad av varför, vad grundade ni det på?
Vi såg ju hur de betedde sig i Tjetjenien exempelvis, och de klumpiga annekteringarna av Krim och Donbass...
Ibland har ju Putin trätt fram och hållit tal om att modernisera krigsmakten, det är väl ändå lite tunt att ta han på orden.
Citera
Medlem
Citat:
Det enda jag ifrågasätter är hur vet vi att Ryssland har 10000st strv varav 7000st T-72. Har någon oberoende källa räknat dem eller är det endast ryska uppgifter som säger detta?

Ser man skicket på de T-72 som använts i kriget så är det rent ut sagt miserabla. De är rostiga och många av systemen ombord ser ut att saknas eller vara utbytta. Tar de de bästa de har först så funderar man på hur resten ser ut.

Detta är väl siffror som ryssarna har uppgett. Men det verkliga antalet är väsentligt lägre. Det är väldigt dyrt att underhålla stridsvagnar, i synnerhet om de står utomhus.
Det finns en del sådana uppställningsplatser som kan ses på maps, men många vagnar verkar mest användas som reservdelar innan de rostar sönder.
Nyproduktionen är också ganska låg, bland annat beroende på sanktionerna. Armata och Terminator produceras nog inte alls då de är extremt dyra och innehåller många avancerade delar.
Citera
2022-11-15, 10:54
Medlem
Ingen rast ingen ro för ryzzarna i Ukraina. UAF har fått upp tempot! Når Krim till eftermiddagen?

Från cornucopia.se:
Skyhöga ryska förluster – uppgifter om ukrainska anfall öster om Dniprofloden – Zelensky höll tal för G19-länderna och avfärdar nya Minskavtal

https://cornucopia.se/2022/11/uppdateras-skyhoga-ryska-forluster-uppgifter-om-ukrainska-anfall-oster-om-dniprofloden-zelensky-holl -tal-for-g19-landerna-och-avfardar-nya-minskavtal/
Citera
2022-11-15, 10:55
Medlem
Det var överraskande stora bögförluster senaste dygnet för Storbögfederationen. Och våga gissningar slog fel.

Den som lyckades bäst i gissningarna var denna gång El Strutso som angas 530 eliminerade stridsbögar.

Hur bra man är att beräkna så

är ju den osäkra faktorn eftersläpningar i inrapporteringen.

Vi har alltså 710 eliminerade bögar... och denna gång redovisade mycket stora materiella förluster med 13 utslagna tanks och 25 bepansrade striidsfordon. Även siffrorna för artillerisystem 11 st och övriga fordon och tankbilar, hela 35 st, tyder på mycket lyckad krigföring från den Ukrainska sidan... ...

Jag återkommer ikväll med nya beräkningar, man vill ju vara seriös här.
Citera
2022-11-15, 10:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
710 eliminerade ryssar igår💪
13 tanks, 25 APV, 11 artilleri etc. Man är tillbaka på fina nivåer efter några dagars lite lugnare tag i rensningen av skräpet. Det är nog ohyran i Svatove som får sig en omgång just nu. Frihetskampen fortsätter...
Citera
2022-11-15, 10:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Varför trodde du/ni det?
Tydligen många som trodde så, jag är genuint intresserad av varför, vad grundade ni det på?
Vi såg ju hur de betedde sig i Tjetjenien exempelvis, och de klumpiga annekteringarna av Krim och Donbass...
Ibland har ju Putin trätt fram och hållit tal om att modernisera krigsmakten, det är väl ändå lite tunt att ta han på orden.
Läser man om rysk krigsmaterial på diverse försvarssidor och presentationer på försvarsmässor så är många av dem, på papperet i varje fall väldigt avancerade. Det har inte funnits något skäl att ifrågasätta dem då, historiskt sett, Ryssland har varit väldigt bra på att skapa krigsmaterial. Deras flygplan och tanks från slutet 1900-tal var bra på sin tid. Mig-29, exempelvis, är en bra maskin.

Tjetjenien håller jag med om var en fuck-up men det var ändå 25-30 år sen. Strax efter sovjetunionens fall. Att rysk militärmakt inte hade samma kapacitet som Sovjets kanske man kunnat lista ut. Men de har haft 20 år på sig att korrigera misstaget. Krim och Donbass har vi inte sett rysk militär i full skala. Inget ryskt flygvapen alls.

Så att man trott att rysk krigsmakt utvecklats är inte så konstigt.
Citera
2022-11-15, 10:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det var överraskande stora bögförluster senaste dygnet för Storbögfederationen. Och våga gissningar slog fel.

Den som lyckades bäst i gissningarna var denna gång El Strutso som angas 530 eliminerade stridsbögar.

Hur bra man är att beräkna så

är ju den osäkra faktorn eftersläpningar i inrapporteringen.

Vi har alltså 710 eliminerade bögar... och denna gång redovisade mycket stora materiella förluster med 13 utslagna tanks och 25 bepansrade striidsfordon. Även siffrorna för artillerisystem 11 st och övriga fordon och tankbilar, hela 35 st, tyder på mycket lyckad krigföring från den Ukrainska sidan... ...

Jag återkommer ikväll med nya beräkningar, man vill ju vara seriös här.
100 000 närmar sig med stormsteg! Vi ser framemot den julklappen.
Citera
2022-11-15, 11:00
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Helt rätt, vi förstår inteatt man värmer upp genom att död och lämnlästa 240 000 av sina egna.

Shhhh, allt går enligt plan. Detta är Putlers super-mega-duper-taktiska plan. Den är så avancerad att vi dödliga inte kan förstå den. (Ironi).

Nej, det känns verkligen som om *han gjort en sånt stort hål, att *han nu inte vet hur han skall ta sig ut. Skall *han fortsätta gräva? Eller be om en stege?

* = Putin
Citera
2022-11-15, 11:02
Medlem
goseigens avatar
Funderar över det här med Dnepr. Ryssarna har kanske inte stuckit fullt så långt som till Armjansk. De kan ligga någon mil ifrån floden och satsa på motattacker istället.

Närmast floden är det väldigt låglänt så man riskerar kanske bara att bli måltavla för ukrainskt artilleri om man gräver ned sig där.

Så länge Ukraina inte bygger broar skulle de då kunna acceptera ukrainska spaningsförband på vänstersidan.
Citera
2022-11-15, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi får se senare, det går inte att övertyga er då ni är höga på propaganda, hat och lögner. Ser man över saken logiskt vilket ni känslosamma stackare inte kan, så kommer Ryssland att genomföra sin avmilitarisering av "stormakten" Ukraina och det ser ut att drabba EU med. Ryssland mal på där nere i Donbass och Kiev är så vänliga att skicka ner soldaterna dit så ryssarna slipper vara så långt ifrån sin gräns. Det är så man vinner krig, man förstör fiendens hela armé. Mycket tragiskt för det ukrainska folket som mest troligt vill ha förhandlingar och fred men får ett skott i huvudet om dom råkar nämna det.

Det finns ingen vettig människa numera som skulle ge sig in i en förhandling eller ge sig in i en affärsuppgörelse med ryzzland på flera decennier. Fatta!
Det konstanta ljugandet, krigsbrotten och sveken har ett högt pris.
Att skriva avtal av någon sort med en ryzx är meningslöst eftersom det omedelbart bryts. Gång på gång på gång

Ukraina säger nu tvärnej till ett nytt Minskavtal som föreslagits eftersom det omedelbart bröts av ryzzland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in