2022-11-14, 21:18
Medlem
Tvonds avatar
Tungt att var Rysk mobiliserar soldat Kreminna-Svatove fronten

https://twitter.com/i/status/1592238637458006016

Citat:
Mobilised of the 2nd Commandant Company of 362nd Motorised Rifle Regiment from Lipetsk were abandoned by the command on the frontline at Svatove. This call with one of the survivors describes how from the regiment, 2500 have already perished.
Citera
2022-11-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det kan mycket väl vara så att Ryssland drar sig ned hela vägen till 24 feb linjen.

Det man dock ska ha i åtanke är att de orter som idag påståtts blivit befriade är relativt stora orter.
Olesjky, och Hola Prystan är riktiga orter och inga byar med tre hus och en gård. Det innebär att ju längre tiden går utan bilder = Ju mer osäkert är det om det stämmer.

Finns det inga bilder på firande Ukrainare, och flaggor på stadshus innan i morgon vid lunch så kan man skriva av detta som rykten som hade låg sanningshalt.
Om man tar Olesjky och Hola Prystan och dessutom lyckas ordna överfart från Kherson så ser jag inte hur ryssarna kan göra något annat än att falla tillbaks till försvarslinjerna de jobbat på vid krim.

Men så klantiga kan väl inte ryssarna ha varit? Min förhoppning var att man skulle lyckas hålla Kinburn Spit och därmed hindra ryssarna från att flytta trupp österut mot Zaporizhzhia. Faller man tillbaks till Krim direkt och Ukraina kan nå Azovska sjön så är Kerch bron historia...
Senast redigerad av gorbag 2022-11-14 kl. 21:24.
Citera
2022-11-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/nyheter/putin-utlandska-medborgare--far-strida-pa-rysslands-sida/

Lille Putte allt mer desperat.

Nu ska det även börja med militärutbildning för skolungar.

Så desperat är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Om Ryssland använder taktiska kärnvapen krävs specialutbildat trupp som följer upp insatsen för att den skall ha någon verkan. Och det är ytterst tveksamt om Ryssland har dessa resurser med den kompetensen i närtid.

Klart man har det, annars finns ju ingen anledning att ha vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det sas att ryssarna tog med sig alla djuren från ett zoo i Kherson. Detta skulle vara för att skydda de stackars djuren från de ukrainska soldaterna.

Så här såg det ut:
https://www.newsweek.com/russia-soldiers-steal-zoo-animals-kherson-1759303

Rena djurplågeriet. Det är nog ingen vild gissning att dessa djur har plågats till döds och sedan ätits upp av de ryska soldaterna.

Vilket skämt att dom skulle skydda djuren.

Dom skulle ha färdkost till grillen dom asen.
Citera
2022-11-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Du gör bort dig direkt på 1.
Man kan se det som terrrorbombning absolut.
Men det har ett syfte och det är att göra Ukraina till ett land som inte går att leva i.

Landet förvandlas till ett evakuerat slagfält i vinter.
Båda sidor kan fortsätta pumpa in mannskap och utrustning.

Ryssland har också problem det sa jag inte att dom inte hade.
Att de inte kan handla av väst är ett problem för dom.

Men dom om är precis som USA en self sustaining krigsmakt. Inte optimalt i detta läge men fullgott.

Men ovanstående fakta står vi inför ett långt krig som ingen kan vinna rakt ut.
Endast förlora.
Och de stora förlora blir Ukraina då landet inte kommer vara beboeligt under vintern.

Europa och Ryssland tar båda stora olika sorters smällar.

Det kommer vara i allas intresse att avsluta skitet.
Kruxet är att då ger sig Ryssland på nästa land och gör det obeboeligt och så fortsätter det. Avslutar man inte det nu och kapar incitamenten för ryssen att fortsätta så skapar vi oss en obeboelig värld
Senast redigerad av chamdar 2022-11-14 kl. 21:32.
Citera
2022-11-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det leder mest trolig till tre saker. Länder som USA invaderat och förstört kommer att kräva skadestånd i framtiden då FN blivit mer oberoende. Frysta och stulna pengar kommer att underminera västs ekonomiska system, "den fria marknadsekonomin" och BRICS reservaluta blir ännu mer viktig att snabba på med för länder utanför väst. Ryssland kan komma att känna sig tvungen att ta över hela Ukraina för då finns inget dessa stulna pengar kan ges till, men väst festar väl på pengarna ändå. För vi tror väl inte att man hjälper det ukrainska folket om Ryssland ockuperar landet lika länge som USA brukar ockupera länder?

Ja krigsskadestånd kan i framtiden göra det än mer omöjligt att starta krig även för USA. Det är ju egentligen självklart att om ett land invaderar ett annat och förstör så skall man stå för återuppbyggnaden. Men jag tror i stort sett att USA har gjort det i Irak och Afghanistan.

Om Ukraina nu får alla dessa pengar så kommer det att finnas stora pengar att tjäna på återuppbyggnad av landet. Att hjälpa Ukraina militärt kan nu även ses som en ekonomisk investering.
Citera
2022-11-14, 21:30
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
530 gissar jag på

Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Kontrar med 460. Och graderar neråt. 👍
Du frågade tidigare om skillnaden i synen på Sovjet/Ryssland nu och för 30 år sedan. Största skillnaden är nog att under Sovjettiden fanns det få om några underrättelser därifrån. De var jävligt duktiga på att hålla locket stängt. Man visste inte riktigt, hade väldigt lite att gå på.
Det var disciplinerat på ett helt annat sätt än nu och det fanns väl knappt någon som kom i kontakt med ryssar annat än på idrottsevenemang och utövarna där höll käften.
Det var ganska typiskt för en bolsjevik, total tystnad om man frågade om någonting annat än det rent sportsliga. När glasnost kom lärde jag känna några ryssar, firade nyår i st petersburgh 91-92 tror jag det var. Helt jävla galet och urspårat.

Tidrn gick, Gorbatjov och Jeltsin verkade vara rena mysgubbarna jämfört med det kalla mörker som jag tidigare uppfattat Sovjet som. Men tystnaden var likadan. Ryssar blev som musslor så fort man försökte föra in samtalet på politik eller deras levnadsvillkor.

Maffian började breda ut sig, hade trådar i hela Europa även Sverige. Så kom Putin och jag tänkte att det kanske var vad som krävdes, en stenhård KGB:are som kunde bringa ordning i det kaos som landet var på väg in i.
Det gjorde han till stor del, men jag är rätt säker på att han drabbats av diktatorsjukan.

Paranoid, omger sig med ja-sägare, fullständigt tappat kontakten med verkligheten. Vill bara höra goda nyheter eller inga alls. Många länder har åtta år som gräns för hur länge du skall sitta i toppen och det finns det goda anledningar till.
Dessutom är han till åren, när han invaderade Ukraina dömde jag honom som minst, om inte mer, lika senil som Bidem.
Sug på den du, två av världens mäktigaste ledare är senildementa.
Vad säger det om mänskligheten i stort.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Oj det låter högt men glädjande om du har rätt. Då har vi flera bud nu, 450 bögar, 470 bögar och 530 st ospecificerat. Bra!!!

Det som är svårt i den här gissningsleken är att emedan Ukraina tar logiska och dessutom jävligt smarta beslut så överraskar Ryssland med att göra precis tvärtom. Man tänker att det rör sig om någon form av avancerad och ondskefull krigslist innan man sakta men säkert börjar inse att de faktiskt på riktigt är så inkompetenta.
Nu har ju dagens skeenden i huvudsak handlat om operationer bakom och i flanken på fiendens linjer.
Och i sådana operationer stannar man knappast upp och börjar räkna lik. Det är inte ens poängen att ha ihjäl så många som möjligt. Snabba förflyttningar, sabotage, nålstick, sondera motståndet, få fienden att omgruppera, hålla reträttvägar öppna.
Syftet är att skapa oreda och osäkerhet.
Men jag fortsätter hålla optimismen uppe och klämmer till med 500 jämnt.
Citera
2022-11-14, 21:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu ska det även börja med militärutbildning för skolungar.

Så desperat är det.

Klart man har det, annars finns ju ingen anledning att ha vapen.

Vilket skämt att dom skulle skydda djuren.

Dom skulle ha färdkost till grillen dom asen.

Jag är definitivt inte sakkunnig i frågan men byggde mitt uttalande på militärhistoriapodden med Martin Hårdstedt. De har ett ganska aktuellt avsnitt om Ukrainakriget. Tips
Citera
2022-11-14, 21:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Nämen - var det inte 96 % som röstade för att Kherson skulle tillhöra Ryssland??
Varför firar de nu i så fall?

Ja konstigt när ryssarna kom så la de sig framför bilarna för att stoppa dem.
Citera
2022-11-14, 21:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det leder mest trolig till tre saker. Länder som USA invaderat och förstört kommer att kräva skadestånd i framtiden då FN blivit mer oberoende. Frysta och stulna pengar kommer att underminera västs ekonomiska system, "den fria marknadsekonomin" och BRICS reservaluta blir ännu mer viktig att snabba på med för länder utanför väst. Ryssland kan komma att känna sig tvungen att ta över hela Ukraina för då finns inget dessa stulna pengar kan ges till, men väst festar väl på pengarna ändå. För vi tror väl inte att man hjälper det ukrainska folket om Ryssland ockuperar landet lika länge som USA brukar ockupera länder?
Pengarna är inte stulna, de är konfiskerade på grund av brott mot folkrätten. Precis som vi frihetligt sinnade har hävdat länge i tråden, kommer Ukrainas återbyggnad att finanisieras av Ryska resurser. Detta har bara börjat. So don’t quit your day time job, Russia boy!
Citera
2022-11-14, 21:42
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du frågade tidigare om skillnaden i synen på Sovjet/Ryssland nu och för 30 år sedan. Största skillnaden är nog att under Sovjettiden fanns det få om några underrättelser därifrån. De var jävligt duktiga på att hålla locket stängt. Man visste inte riktigt, hade väldigt lite att gå på.
Det var disciplinerat på ett helt annat sätt än nu och det fanns väl knappt någon som kom i kontakt med ryssar annat än på idrottsevenemang och utövarna där höll käften.
Det var ganska typiskt för en bolsjevik, total tystnad om man frågade om någonting annat än det rent sportsliga. När glasnost kom lärde jag känna några ryssar, firade nyår i st petersburgh 91-92 tror jag det var. Helt jävla galet och urspårat.

Tidrn gick, Gorbatjov och Jeltsin verkade vara rena mysgubbarna jämfört med det kalla mörker som jag tidigare uppfattat Sovjet som. Men tystnaden var likadan. Ryssar blev som musslor så fort man försökte föra in samtalet på politik eller deras levnadsvillkor.

Maffian började breda ut sig, hade trådar i hela Europa även Sverige. Så kom Putin och jag tänkte att det kanske var vad som krävdes, en stenhård KGB:are som kunde bringa ordning i det kaos som landet var på väg in i.
Det gjorde han till stor del, men jag är rätt säker på att han drabbats av diktatorsjukan.

Paranoid, omger sig med ja-sägare, fullständigt tappat kontakten med verkligheten. Vill bara höra goda nyheter eller inga alls. Många länder har åtta år som gräns för hur länge du skall sitta i toppen och det finns det goda anledningar till.
Dessutom är han till åren, när han invaderade Ukraina dömde jag honom som minst, om inte mer, lika senil som Bidem.
Sug på den du, två av världens mäktigaste ledare är senildementa.
Vad säger det om mänskligheten i stort.

Det som är svårt i den här gissningsleken är att emedan Ukraina tar logiska och dessutom jävligt smarta beslut så överraskar Ryssland med att göra precis tvärtom. Man tänker att det rör sig om någon form av avancerad och ondskefull krigslist innan man sakta men säkert börjar inse att de faktiskt på riktigt är så inkompetenta.
Nu har ju dagens skeenden i huvudsak handlat om operationer bakom och i flanken på fiendens linjer.
Och i sådana operationer stannar man knappast upp och börjar räkna lik. Det är inte ens poängen att ha ihjäl så många som möjligt. Snabba förflyttningar, sabotage, nålstick, sondera motståndet, få fienden att omgruppera, hålla reträttvägar öppna.
Syftet är att skapa oreda och osäkerhet.
Men jag fortsätter hålla optimismen uppe och klämmer till med 500 jämnt.

Jäkligt intressant att läsa, har själv inte haft "nöjet" att besöka Ryssland. Har dock tillbringat mycket tid i Vitryssland under sena tonåren. Har fortfarande viss kontakt därifrån, men den är försiktig från deras sida. Totalitärt styre, och på allvar vågar dom varken över nätet eller i telefon säga något negativt alls om makthavarna. Inget. Så delar ju din syn där helhjärtat. Men jag fick det förklarat att dom vågar helt enkelt inte säga något. Rädslan att åka fast är stor.

Men något som chockar mig är hur dom hatade korruptionen, styret, politiken och ville bara studera klart och dra till väst.

Så den nationalistiska andan som pumpas från Ryssland gör mig chockad.

Är det verkligen så stor skillnad i mentaliteten hos Ryssland mot Vitryssland? 🙃 Talar absolut inte för alla, lärde bara känna 60-70 ungdomar som man umgicks med. Och alla var kritiska mot makten, politiken och korruptionen.
Citera
2022-11-14, 21:47
Medlem
Citat:

Komplett nonsens. "Känna sig tvungen" . Vilket jävla trams.
Jodå, snart tar de fram alla sina resurser. De finns, det är sant
Citera
2022-11-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Ja terroriserar Krims befolkning. Är ju ingen hemlighet gällande vem som stryper vattenförsörjningen.
Ryssland har ju kontroll över vattentillförseln till Krim nu så borde ju vara de som stryper den. Visste bara inte att de strypt den, man lär sig något nytt varje dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in