Citat:
Ursprungligen postat av
El-Strutso
530 gissar jag på
Citat:
Ursprungligen postat av
D3adknight
Kontrar med 460. Och graderar neråt. 👍
Du frågade tidigare om skillnaden i synen på Sovjet/Ryssland nu och för 30 år sedan. Största skillnaden är nog att under Sovjettiden fanns det få om några underrättelser därifrån. De var jävligt duktiga på att hålla locket stängt. Man visste inte riktigt, hade väldigt lite att gå på.
Det var disciplinerat på ett helt annat sätt än nu och det fanns väl knappt någon som kom i kontakt med ryssar annat än på idrottsevenemang och utövarna där höll käften.
Det var ganska typiskt för en bolsjevik, total tystnad om man frågade om någonting annat än det rent sportsliga. När glasnost kom lärde jag känna några ryssar, firade nyår i st petersburgh 91-92 tror jag det var. Helt jävla galet och urspårat.
Tidrn gick, Gorbatjov och Jeltsin verkade vara rena mysgubbarna jämfört med det kalla mörker som jag tidigare uppfattat Sovjet som. Men tystnaden var likadan. Ryssar blev som musslor så fort man försökte föra in samtalet på politik eller deras levnadsvillkor.
Maffian började breda ut sig, hade trådar i hela Europa även Sverige. Så kom Putin och jag tänkte att det kanske var vad som krävdes, en stenhård KGB:are som kunde bringa ordning i det kaos som landet var på väg in i.
Det gjorde han till stor del, men jag är rätt säker på att han drabbats av diktatorsjukan.
Paranoid, omger sig med ja-sägare, fullständigt tappat kontakten med verkligheten. Vill bara höra goda nyheter eller inga alls. Många länder har åtta år som gräns för hur länge du skall sitta i toppen och det finns det goda anledningar till.
Dessutom är han till åren, när han invaderade Ukraina dömde jag honom som minst, om inte mer, lika senil som Bidem.
Sug på den du, två av världens mäktigaste ledare är senildementa.
Vad säger det om mänskligheten i stort.
Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Oj det låter högt men glädjande om du har rätt. Då har vi flera bud nu, 450 bögar, 470 bögar och 530 st ospecificerat. Bra!!!
Det som är svårt i den här gissningsleken är att emedan Ukraina tar logiska och dessutom jävligt smarta beslut så överraskar Ryssland med att göra precis tvärtom. Man tänker att det rör sig om någon form av avancerad och ondskefull krigslist innan man sakta men säkert börjar inse att de faktiskt på riktigt är så inkompetenta.
Nu har ju dagens skeenden i huvudsak handlat om operationer bakom och i flanken på fiendens linjer.
Och i sådana operationer stannar man knappast upp och börjar räkna lik. Det är inte ens poängen att ha ihjäl så många som möjligt. Snabba förflyttningar, sabotage, nålstick, sondera motståndet, få fienden att omgruppera, hålla reträttvägar öppna.
Syftet är att skapa oreda och osäkerhet.
Men jag fortsätter hålla optimismen uppe och klämmer till med 500 jämnt.