Citat:
Detta krig är inte nyttigt för vår själsliga hälsa jag brinner av lust att trycka till ryssen. Det är svårt att följa detta. Jag gillar inte underhandsförhandlingar mellan USA och Ryssland, Ukraina får aldrig påtvingas en fred som innebär att landets suveränitet KRÄNKS!
Men jag är inte emot en BÖGANALYS före den slutliga segern över BÖGIMPERIET.
Återkommer när jag är mer samlad.
Men jag är inte emot en BÖGANALYS före den slutliga segern över BÖGIMPERIET.
Återkommer när jag är mer samlad.
Andas.
Jag var för optimistisk igår med en uppskattning på 610 expedierade korvryttare så det finns en viss sorg och besvikelse här med.
Men kanske jag kan muntra upp dig lite. När jag gjorde värnplikten hade vi en i plutonen som tog rollen som clown, hade alltid en dräpande kommentar och massa hyss för sig. Ställde till det ibland gjorde han. Inte olik Emil i Lönneberga.
Men han hade också en poetisk ådra så han hade till uppgift att knåpa ihop marschsånger.
Nu minns jag bara ett fåtal rader, och upplever någon dem stötande vill jag påpeka att jag gjorde värnplilkt slutet 80-tal så både språkbruk och beteenden var av sin tid. Det var hora, bög, och grova svordomar i alla meningar.
Nå, här är raderna jag minns, lägger inte in refräng, det var det vanliga vänst-vänst-vänst--höger-vänst ibland inblandat med lite slå först, slå hårt samt lite grovt improviserat material. Tänk full metall jacket som melodi.
Vi skall åka till Moskva
Döda ryssar och må bra
Vi skall krossa allt det ryska
Utom kvinnor dom skall vi kyssa
Moskva skall brinna ner till grunden
Ryssen har kommit till sista stunden
För ryssen finns det inget hopp
Hans liv har kommit till ett stopp
Ryssen kommer tigga för livet
Över gränsen vi ska ta klivet
När vi dödat allihop
Skall de ner i samma grop
Denna grop skall vi sedan gömma
Alla mår bäst av att ryssen glömma
På den tiden var försvaret totalt fokuserat på Ryssland. Alla övningar innefattade en fiende ifrån öst. Officerarna såg ryska spioner överallt och vi underbefäl fick lära oss att det aldrig går att lita på en ryss.
De är lömska, fula, opålitliga, sadistiska och knappt värda att betraktas som en del av människosläktet. Och både vi och dem mår bäst av att man utan dröjsmål avslutar deras miserabla liv så fort man får syn på en.
Senare tänkte man att det där var väl lite överdrivet av vissa officerare, gammaldags hårdingar som förmodligen ritade annfallskartor mot Ryssland på sin fritid.
Men de visade sig ju ha rätt. Det går fan inte att lita på någonting som ryssen säger.