Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-10, 18:30
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Japp, även om han med diverse utspel nu blir mer poppis bland republikaner på landsbygden så kommer de inte köpa Teslor istället för Ford-truckar. Vidare så har det länge talats om usla arbetsförhållanden på Tesla (och SpaceX) och i med twitter-uppsägningarna så sprids det snacket till en bredare publik. Lägger själv inte några värderingar i detta - håller med honom i vissa frågor, inte i andra - utan mitt bett byggde enbart på att glorian skulle falla.
Jäpp, samma här och stödjer kampen att draina twitterträsket men jag gillar fortfarande olja.

Bissinss är bissnis, inget personligt. Jag saknade dock bollar att shorta sekten. Hatten av till dig.
Citera
2022-11-11, 22:31
Medlem
Lagerkommandants avatar
Nytt bidrag till tråden...

ASTS - AST SpaceMobile
Affärsidéen är att skjuta upp hundratals sateliter som erbjuder alla med dagens mobiltelefoner bredband i 4G/5G via rymden.
Aktien pumpas just nu inför något test i närtid.
Tesen tycks vara "om vi bara får upp antennerna i rymden så löser sig resten automagiskt - trust me bro".

Saken är den, det finns en anledning till att mobilmasterna/basstationerna sitter där de sitter idag.
Det har att göra med tidsluckor, signalstyrka, radiovågors utbredning mm.
Med dagens mobiler så gör bara avståndet till rymden det omöjlig för signalen att hinna fram/tillbaka för att tekniken ska fungera.
Dessutom är mobilens sändare förmodligen så svag att signalen inte ens når fram till Low-Earth Orbit.
Jag skulle kunna fortsätta med de fysiska begränsningarna tekniken möter idag men nöjer mig med att säga det luktar skitsnack.

Är bredband via rymden en grej? Javisst. För den breda allmänhetens mobiltelefoner?
Kanske i framtiden, SpaceX och Apple tycks jobba på något men då kommer det inte vara dagens 4G/5G.

Det här rymdmobilsbolaget, ASTS, säger att de tänker skicka upp (300? stycken) antennparker stora som 2-3 parkeringsplatser och serva stora delar av jorden med mobilt bredband.

300 stycken 4G-master sitter det väl minst i bara Stockholm skulle jag tro om man vill göra en jämförelse.

Det här känns som en värdig kandidat till Bajsis Shitlist.
Aktuell kurs $8.80. Market cap $1,6B
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-11-11 kl. 22:52.
Citera
2022-11-13, 16:13
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Nytt bidrag till tråden...

ASTS - AST SpaceMobile

Det här känns som en värdig kandidat till Bajsis Shitlist.
Aktuell kurs $8.80. Market cap $1,6B

Bonus, det är kvartalsrapport imorgon måndag på kvällen efter att USA-börsen stängt.

Bolag som blöder pengar med fantasiprodukt pumpas dagarna innan kvartalsrapport, det kan bara betyda en sak.
Citera
2022-11-14, 15:02
Medlem
Lagerkommandants avatar
ASTS
Perfekt, bolaget lyckades veckla ut sin antennpark på första sateliten.
Aktien upp 16% pre-market.

Vore ju guld om aktien vill fortsätta pumpa hela dagen så entry på korta blir så långt från $5 som möjligt.
Citera
2022-11-14, 22:06
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
ASTS
Perfekt, bolaget lyckades veckla ut sin antennpark på första sateliten.
Aktien upp 16% pre-market.

Vore ju guld om aktien vill fortsätta pumpa hela dagen så entry på korta blir så långt från $5 som möjligt.

Är kort sedan runt $9.30 via derivat. Aktien stängde på $7,99. -9,5% från igår.
Om inte aktien orkade pumpa på dagens händelser så är det nog källaren nästa så snart kvartalsrapporten presenterats.
Citera
2022-11-17, 23:25
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Är kort sedan runt $9.30 via derivat. Aktien stängde på $7,99. -9,5% från igår.
Om inte aktien orkade pumpa på dagens händelser så är det nog källaren nästa så snart kvartalsrapporten presenterats.

Nettat ut mig runt $6.65, en rörelse på +28,5% blev +57% på possen.
Inte illa för 3 handelsdagar.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-11-17 kl. 23:27.
Citera
2022-11-18, 15:34
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Nettat ut mig runt $6.65, en rörelse på +28,5% blev +57% på possen.
Inte illa för 3 handelsdagar.
Snyggt, verkar vara en de-spac om man kollar grafen. Easy money!
Citera
2022-11-21, 20:19
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Snyggt, verkar vara en de-spac om man kollar grafen. Easy money!

Tack. Garanterat!
Citera
2022-11-22, 15:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Förstår inte riktigt hur du och andra tänker angående NIBE?
Att det skall komma in blankare i ett av kanske Sveriges mest stabila företag och leka när det just nu går som aldrig förr i fabriken i Markaryd verkar ju ganska korkat. Framför allt när vi är så nära en ny kvartalsrapport.

Förra rapporten steg aktien 10 procent och de sade även att de trodde detta kvartalet skulle bli minst lika bra. Folk behöver pumparna och det råder redan väntetider på minst 6 månader för att kunna få en installerad.

Jag högg i vart fall till när jag läste om deras eventuella blankning och köpte på mig och tänker ligga kvar till efter rapporten.
Deras prissättning på 35 kr det är ju liksom hämtat från ..ja typ vad?

Den andra banken som satte priset på 70 kr medans flest antal banker räknar fortfarande runt 120-130 kr.
Känns ju som bankerna skrämmer upp småfolket för att sedan kunna köpa in sig. Sedan när "blankar varningen" dök upp så fattade jag i vart fall direkt att det absolut var en bekräftelse på att mina misstankar var rätt.

NIBE är ju inte en aktie jag skullesätta på en "shit-list" och det säger jag inte bara för jag har innehav i aktien utan för det är ett ordentligt stabilt företag.

Dock så får ju alla göra sina bedömningar själv om de vill äga aktien eller ej. Men jag ligger dock kvar i vart fall.
Nejdå Nibe är inte shit.

Men värderingen är hög. PE 50. Försäljningen ökar visserligen men inte så fort tycker jag och är försäljningsökningen en valutaeffekt eller säljer man fler produkter?
Citera
2022-11-22, 17:38
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nejdå Nibe är inte shit.

Men värderingen är hög. PE 50. Försäljningen ökar visserligen men inte så fort tycker jag och är försäljningsökningen en valutaeffekt eller säljer man fler produkter?

Ja man säljer fler produkter och tryggat upp leverans kedjan för nya eventuella störningar i kedjan (kompenentbrist). Samt påbörjat starta upp på fler ställen.

Nu börjar värderingen bli hög men räknat medframtida kvartal och hur vintern ser ut så skulle jag tro vi kommer ha fortfarande fina rapporter att se fram emot.

Fabriken i Markaryd arbetas det i som aldrig förr och efterfrågan enorm. Samt senaste nyheten idag är att de kommer eventuellt ta plats i OMX30 nästa år.

Så ja jag säger nog fortfarande att korta denna aktien det var det dummaste jag läst på väldigt länge.

Tillägger att jag dock sålt av mitt innehav idag så ingen får för sig att jag sprider reklam här inne.

Men sedan mitt ursprungliga inlägg i denna tråden har ag sålt och köpt (trejdat) detta företag ett antal gånger med väldigt fint resultat.

Så jag får anse dig ha rätt. NIBE är ett ovanligt fint företag- Långt från "aka bajsis shitlist).
Citera
2022-11-22, 20:37
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Jag funderar på Paradox Interactive.

- P/e: 32,39
- Senaste spelet Victoria 3 är trist, får ljumna recessioner och jag ser inte hur det kan räddas.
- De har smugit in en massa onödigt woke. Ingenting man stör sig på när man spelar, men det finns ändå där.

Jag får vibbarna av att de tappat viktiga anställda och ersatt dem med talanglöst folk. Kan vara värt att gräva vidare i.
Citera
2022-11-23, 07:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Ja man säljer fler produkter och tryggat upp leverans kedjan för nya eventuella störningar i kedjan (kompenentbrist). Samt påbörjat starta upp på fler ställen.

Nu börjar värderingen bli hög men räknat medframtida kvartal och hur vintern ser ut så skulle jag tro vi kommer ha fortfarande fina rapporter att se fram emot.

Fabriken i Markaryd arbetas det i som aldrig förr och efterfrågan enorm. Samt senaste nyheten idag är att de kommer eventuellt ta plats i OMX30 nästa år.

Så ja jag säger nog fortfarande att korta denna aktien det var det dummaste jag läst på väldigt länge.

Tillägger att jag dock sålt av mitt innehav idag så ingen får för sig att jag sprider reklam här inne.

Men sedan mitt ursprungliga inlägg i denna tråden har ag sålt och köpt (trejdat) detta företag ett antal gånger med väldigt fint resultat.

Så jag får anse dig ha rätt. NIBE är ett ovanligt fint företag- Långt från "aka bajsis shitlist).
Ah jag trodde det var säkert att Nibe skulle ta plats i OMXS30. Tydligen står det mellan dem och Orrön.

Om/när Nibe tar plats där kommer de ha högst PE av alla (förutom AZ som av någon anledning haft förlustkvartal under året). Men det är ju rimligt att det nyaste bolaget på listan har störst möjlighet till vinsttillväxt.

Nibe är högt värderade men var ännu högre värderade för ett år sedan - PE var åtminstone över 70 enl BörsData.

Jag avvaktar lite innan jag blankar Nibe. Och för all del, jag tror jag avvaktar innan jag köper in mig. Köpråd: Neutral :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in