2022-11-14, 14:58
Medlem
PeterNosters avatar
Dra kabel från routern på övervåningen till undervåningen.

På undervåningen sätter du en router som du använder som accesspunkt, AP.

Anledningen till kabeln är att routrar, accesspunkter, mesh och extenders skickar mest signal runt omkring sig. Inte uppåt/neråt. Tillåten signalstyrka på WiFi är 100 mW i Sverige.

En del routrar går att ställa om till AP men man kan även konfigurera och koppla in andra som inte är omställbara.

Stäng då av DHCP i den routern som ska vara AP och anslut kabeln från LAN-port på router 1 till LAN-port på router 2.
Citera
2022-11-14, 15:24
Medlem
attackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hur kopplar man dessa om de ska sitta på taket?

Du får med en POE (Power over Ethernet) injektor, dvs en batterieliminator med två nätverksuttag. Den ena är nätverk till ditt lan, den adra är nätverk samt POE.

Där kan du sen sätta en 10m kabel och dra de ut till önskat tak.
Med i settet får du en väggmonteringsring som du sruvar fast i tak/vägg, sen klickar du på accesspunkten på fästet.

Men när du säger tak så vill jag bara tillägga att det är osannolikt att den är fukt/väta tålig. Så montera den under ett tak, inte på.
Citera
2022-11-14, 16:16
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Dra kabel från routern på övervåningen till undervåningen.

På undervåningen sätter du en router som du använder som accesspunkt, AP.

Anledningen till kabeln är att routrar, accesspunkter, mesh och extenders skickar mest signal runt omkring sig. Inte uppåt/neråt. Tillåten signalstyrka på WiFi är 100 mW i Sverige.

En del routrar går att ställa om till AP men man kan även konfigurera och koppla in andra som inte är omställbara.

Stäng då av DHCP i den routern som ska vara AP och anslut kabeln från LAN-port på router 1 till LAN-port på router 2.

Blir för bökigt med kabeldragning, så de inget alternativ.

Du menar alltså ett mesh nätverk inte hade gjort någon större nytta då det är våningarna som är problemet och inte ytan?
Citera
2022-11-14, 16:17
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Du får med en POE (Power over Ethernet) injektor, dvs en batterieliminator med två nätverksuttag. Den ena är nätverk till ditt lan, den adra är nätverk samt POE.

Där kan du sen sätta en 10m kabel och dra de ut till önskat tak.
Med i settet får du en väggmonteringsring som du sruvar fast i tak/vägg, sen klickar du på accesspunkten på fästet.

Men när du säger tak så vill jag bara tillägga att det är osannolikt att den är fukt/väta tålig. Så montera den under ett tak, inte på.

Ok, ska se över detta alternativ med.
Det ser snyggt och professionellt ut, ser att många är nöja med detta system också.
Citera
2022-11-14, 16:31
Medlem
attackes avatar
Citat:
Ok, ska se över detta alternativ med.
Det ser snyggt och professionellt ut, ser att många är nöja med detta system också.

Ja, de är väldigt smidiga.
Perfekt för att sätta upp på ett litet kontor eller i ett hem.

Skulle tippa att de klarar ett 20-tal anslutningar innan man märker av att det blir stökigt.
Möjligheten finns att du börjar med att köpa en och kompletterar med flera allt eftersom.
Citera
2022-11-14, 16:48
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
För det första, dra åtminstone en nätverkskabel till varje våning, det finns inga ursäkter att inte göra det.

Sen sätter du en switch på varje våning om du behöver mer än en nätverksport per våning.
https://www.webhallen.com/se/product/167933-TP-Link-TL-SG105-5-Port-Gigabit-Switch-Unmanaged

När det gäller accesspunter, ta några Unifi UAP - de blir "samma" nätverk och telefon/dator byter automatiskt när det blir för dålig mottagning och det finns en annan med bättre. De kan konfigureras från en mobiltelefon.
https://www.webhallen.com/se/product/233075-Ubiquiti-UniFi-UAP-AC-LITE-AC1200-802-3af-PoE-24V-Passive-PoE

Jag skulle också rekommendera Unifi AP's.
Dom är snygga och bra.

Men börjar man köra Unifi AP's, då tycker jag att man även ska ha deras switchar + router.
Då får du ett riktigt trevligt hemmanät med Unifi-produkter, där du enkelt kan uppgradera allt via din Unifi-controller. Du kan enkelts sätta upp VLAN om man vill ha det osv.. osv...
Det finns väldigt mycket funktionalitet i dera produkter.

Jag har UDM Pro, fyra unifi-switchar och två AP's, deras mesh fungerar väldigt bra för mig.
Full speed i hela huset!
Citera
2022-11-14, 17:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Blir för bökigt med kabeldragning, så de inget alternativ.

Du menar alltså ett mesh nätverk inte hade gjort någon större nytta då det är våningarna som är problemet och inte ytan?

Alternativ 1 till kabeldragning är Homeplug:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet

Kabeldragning med kabelkanaler är inte bökigt. Du har 100 meter på dig att få fram kabeln utan signalförluster och man kan utnyttja golv- och taklister och dörrfoder.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/kabelkanaler

En bra router har riktiga externa antenner och det finns ju orsak till det. De mesh jag sett har inbyggd(a) antenn(er) så man vet ju inte hur de strålar.

Sen har det ju betydelse vad det är för material i golvet men rakt ovanför en antenn finns väldigt lite signal.

Om man vill slippa fundera så är kabel och AP det absolut säkraste för ett bra WiFi.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-11-14 kl. 17:40.
Citera
2022-11-14, 20:55
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Alternativ 1 till kabeldragning är Homeplug:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet

Kabeldragning med kabelkanaler är inte bökigt. Du har 100 meter på dig att få fram kabeln utan signalförluster och man kan utnyttja golv- och taklister och dörrfoder.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/kabelkanaler

En bra router har riktiga externa antenner och det finns ju orsak till det. De mesh jag sett har inbyggd(a) antenn(er) så man vet ju inte hur de strålar.

Sen har det ju betydelse vad det är för material i golvet men rakt ovanför en antenn finns väldigt lite signal.

Om man vill slippa fundera så är kabel och AP det absolut säkraste för ett bra WiFi.

Tackar för ett utförligt inlägg, det öppnade upp vyn.
Citera
2022-11-14, 21:16
Medlem
hashs avatar
Citat:
Tackar för ett utförligt inlägg, det öppnade upp vyn.

Homeplug strular ofta i äldre hus. Har med elnätet att göra, varför vet jag inte.
Jag provade själv för några år sen men det gick inte använda i mitt hus då jag för störningar i diverse ljudanläggningar.
Mitt hus är byggt på 70-talet.
Citera
2022-11-15, 08:46
Medlem
attackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Homeplug strular ofta i äldre hus. Har med elnätet att göra, varför vet jag inte.
Jag provade själv för några år sen men det gick inte använda i mitt hus då jag för störningar i diverse ljudanläggningar.
Mitt hus är byggt på 70-talet.

Homeplug är inge bra lösning, det är en nödlösning.
De konverterar nätverks trafiken från 4 par ledare (gigabit) eller 2 par (100mbit) ner till att gå över strömkablarna i hemmet.
De har ett krav på vilka proppskåp man har och båda punkterna måste vara sammankopplade. dvs mycket problem om de sitter på olika proppar/zoner i proppskåpet. Väldigt känsliga för störningar och det måste vara bra draget elnät sedan tidigare.

Att köra en homeplug via elnätet inför en massa "oljud" på elnätet, vilket inför störningar på ljudanläggningar så vidare de inte är väldigt bra isolerade från störningar på elnätet. (Det är därför man ska undvika switch mode regulatorer på ljudutrustninng.)
Citera
2022-11-15, 09:32
Medlem
attackes avatar
Citat:

Med "riktiga externa antenner" så antar jag att du menar vippantenner. Radio teckningen på dem är som en donut längst med antennen, det är därför dessa med 4+ antenner brukar ha de lite vinklade. Det är för att få större teckning.

Men egentligen så spelar inte det så stor roll då enheter (Datorer, telefon osv) oftast har inbyggd antenn på kretskortet.
Me det är klart, fördel om kommunikation från ena hållet är tydligare. Sen laddar man oftast ner och det sker inte så mycket upload.

Skillnaden är väl om man köper flera mindre accesspunkter (med inbyggd antenn) så kan man placera ut dem på strategiska platser för att få bättre helhets täckning än om man har en bomb med flera antenner på ett ställe.
Tror man måste konfigurera varje antenn med olika lutningar och styrka/täckningsmål.
Citera
2022-11-15, 10:56
Medlem
Använd iaf dedikerat meshnät som forcerar enheterna till rätt radiobas, inte bara två accesspunkter konfigurerade till samma nätverksnamn. Fortfarande 2022 är många enheter helt horribla på att välja den bästa radiobasen själva och stannar på den tidigare trots att fem kilobyte i sekunden går igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in