2022-11-14, 12:21
Medlem
I denna långa tråd finns mycket information som verkar ha minimerats. Jag har inte kollat allt men jag ska försöka analysera tre situationer från det jag har läst. Mycket i tråden är desinformation, men om man läser på och mellan raderna får jag fram följande:
.
Analys av Lägenhetsbråket
.
Det var 3 personer i lägenheten.(sannolikt)
.
TT(ca60Kg) var gäst och ovän med JJ.(sannolikt)
JJ(80+Kg) var värd och ovän med TT.(sannolikt)
MH(ca60Kg) var gäst och vän med både TT och JJ.(sannolikt)
.
Varför följde TT med JJ upp i lägenheten?
TT var vän med MH och kände sig säker tillsammans med henne.(skäligen troligt)
.
Bråket varade länge.(skäligen troligt)
MH var medlare i bråket.(sannolikt)
Om MH varit med hela tiden hade bråket inte urartat.(skäligen troligt)
MH var antingen mevetslös eller sov när bråket urartade.(skäligen troligt)
.
Var befann sig de andra när JJ åkte till McD?
TT var inlåst på toaletten.(skäligen troligt)
MH var antingen mevetslös eller sov.(skäligen troligt)
.
.
Analys av vem som hjälpte JJ att flytta TT.
.
MH såg aldrig TT avliden.(osäkert)
MH skulle aldrig röra TT om hon avlidit.(sannolikt)
JJ tog hjälp av IL.(sannolikt)
.
.
Analys av diskussionen i bilen vid Illharjen
.
Närvarande JJ och MH.(skäligen troligt).
Diskussionen varade länge.(skäligen troligt)
JJ behövde övertyga MH att hålla tyst.(sannolikt)
.
Hur övertalade JJ MH att vara tyst.
JJ hade hållhakar på MH.(skäligen troligt)
JJ skrämde MH.(skäligen troligt)
JJ vädjade till MH att vara en lojal vän.(skäligen troligt)
.
.
Observera att mina slutsatser kommer från de inlägg som är skrivna i denna tråden, men en del inlägg har större tyngd då de verkar ha kommit från person(er) med kunskap om TT, JJ och MH.
.
Vi sörjer att Toves liv blev så kort, och hoppas att Rickard Finndahl & Co skrämmer alla framtida gökar som tror att de kan komma undan.

.
Senast redigerad av slut-kant 2022-11-14 kl. 12:43.
Citera
2022-11-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Blod och blodspår i sig behöver inte betyda att den försvunne personen är avliden.

Det kan ta ett tag att hitta, insamla och analysera blodprover.

När man vet vems blodet är kan man titta på blodbesudlingarna i detalj, bland annat om blodet har stänkt, droppat, runnit eller kommit på plats på annat vis. Storlek, riktning, höjd, bredd, längd, mängd osv.

På så sätt kan man bilda sig en uppfattning om vad som har hänt, hur det har gått till, vem som befann sig var i förhållande till varandra.

Innan man har analyserat färdigt och har anledning att misstänka att den försvunne är avliden förutsätts att vederbörande kan vara i livet.

Mkt intressant och tackar för svaret!
Citera
2022-11-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Var exakt är märkena? Vid framsidan av huset, under JJs fönster? Kan någon rita på en google maps karta?

Baksidan av huset under stegen och lite till sidan från grannen balkong under.

https://www.google.com/maps/@57.4317632,15.0715706,3a,15y,62.25h,89.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1se9GD2v7c2ishdjhFVnPi5A!2e0!7i1 6384!8i8192
Citera
2022-11-14, 12:23
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Du vet absolut ingenting om deras utredningsåtgärder. OM det ens är fotspår kan det lika gärna vara polisens. Men mest troligt är det inget särskilt alls. Tror du kan glömma fönstervägen nu.

Kanske inte fönstervägen. Kanske från källaren när man eventuellt dumpar en kropp in i en bil.

Det hade ju regnat rätt bra den natten.

Väderkarta:
https://imgur.com/a/mfGLLCx
Citera
2022-11-14, 12:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja vi är inne på samma spår. Kvävning är vanligare än strypning när det kommer till kvinnor, just för att det vid strypning kräver ett större styrkeförhållande mellan offer och gm. Men nu var dom troligen två. En kan ha strypt/kvävt medans den andre höll fast.

Otäckt att grannen troligen stod några meter ifrån på andra sidan dörren!

Hemsk tanke är att om Tove hörde grannen ringa på, kanske hon försökte göra honom uppmärksam genom att sparka på väggen.

Mest tror jag dock att det var slutet för Tove som hördes. De var för "upptagna" för att öppna, och var mitt upp i det. De behövde avsluta det som påbörjats.

Måste kännas hemskt för grannen idag, med det vi vet.
Jag tror att de nöjde sig med att JJ kom ut och sa att allt var ok, iaf tillräckligt för att inte ringar polisen. I första hand tänker man väl troligen att det är JJ som kan vara utsatt för något, inte att hon är den som misshandlar någon, och särskilt inte till döds?
Citera
2022-11-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ok, det är än längre att cykla och parkera på Lasarettsgatan.
Toves cykel återfanns på Gränsgatan. Låst. Var är nycklarna nu? Hur vanligt är det att GM dumpar BO och dess personliga tillhörigheter på en och samma plats?
hoppas polisen sökt i brunnen på gården, med magnet "pappans gård" nu menar jag brunnen där den "Älskade" grepen stod lutad mot. men det antar man nästan att det gjort, innan man tömde dammen.
Citera
2022-11-14, 12:29
Medlem
Scires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
En badkarsfront, ett badkar, en fristående duschkabin är sånt som är tungt och ofta sitter löst. Alltså sånt som kan välta i ett badrum. Eller en tvättmaskin? Jävlar vad det hade låtit i mitt lila badrum ifall jag blev överfallen där och fick slåss på liv och död.

Undrar om hon fick en ny tvättmaskin installerad i sitt nya fina badrum?

Då grannen under själv gissade att ljuden kom från badrummet så har jag också tänkt i dessa banor. Finns mycket i ett badrum som kan göra höga ljud om det är där de anfaller henne.
Citera
2022-11-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hemsk tanke är att om Tove hörde grannen ringa på, kanske hon försökte göra honom uppmärksam genom att sparka på väggen.

Mest tror jag dock att det var slutet för Tove som hördes. De var för "upptagna" för att öppna, och var mitt upp i det. De behövde avsluta det som påbörjats.

Måste kännas hemskt för grannen idag, med det vi vet.
Jag tror att de nöjde sig med att JJ kom ut och sa att allt var ok, iaf tillräckligt för att inte ringar polisen. I första hand tänker man väl troligen att det är JJ som kan vara utsatt för något, inte att hon är den som misshandlar någon, och särskilt inte till döds?

När grannen knackade på tror jag J och M ställdes inför ett svårt beslut. Avbryta det dom höll på med eller fullfölja. Dom båda verkar beslutsamma eftersom dom i enighet var tysta och fullföljde mordet.

Ingen hade kunnat föreställa sig vad som skulle hända i lägenheten. Inte ens T kunde ana något eftersom hon följde med. Grannen ska ha kred för det han gjorde. Han knackade trots allt på mitt i natten vilket inte alla hade gjort. Han pressade J med frågor. Och han har vittnat om det han hörde och upplevde.
Citera
2022-11-14, 12:32
Medlem
Scires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Hon har en liten 1:a, det är väl knappt att duschen får plats, än mindre badkar eller tvättmaskin.

Det fanns någon tidigare i tråden som sa att den hade varit i lägenheten innan JJ flyttade in. Kanske den personen vet hur badrummet ser ut.
Citera
2022-11-14, 12:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Du vet absolut ingenting om deras utredningsåtgärder. OM det ens är fotspår kan det lika gärna vara polisens. Men mest troligt är det inget särskilt alls. Tror du kan glömma fönstervägen nu.

Jag skulle tro att polisen har gjort mycket vad gäller olika avtryck, men jag känner skpsis runt de här skoavtrycken.

Dels platsen, men sedan blir en gräsmatta inte helt plötsligt jordig och bar på en fläck av en sko.

På hösten blir gräsmattan ofta lerig och kala fläckar uppstår, blir typ lite leriga. Om man trampar på gräset upprepade gånger blir den lättare skadad, då återväxten av gräset minskar. Det växer mycket långsammare.

Ett skoavtryck visar sig mest genom att gräset viker sig platt, t o m kan fastna i leran, och det kan uppstå ett avtryck från en sula förstås i den leriga delen.

Jag tänker att man kollar avtryck från bilens däck på fyndplats, och där kan ju också avtryck finnas från en sko om det är lerigt.

Att däcken kan ha varit på plats, kan ju förklaras av att JJ är där då och då på besök, men har hon vägarna förbi där, vid fyndplatsen med bilen? Så däckspår är ju väldigt intressant.

Vägen är ju inte en riktig väg i den bemärkelsen att den är asfalterad, utan om jag har fattat det rätt är det en blandning av en grusväg och skogväg, typ inget underhåll från kommunen regelbundet, utan det växer gräs mellan hjulspåren?

På däcken kan det finnas lera, växtdelar som överensstämmer med det som finns där, och mest intressant är kanske om tjejernas skor har lera/växtdelar av samma kvalitet/art som finns på brottsplatsen.
Citera
2022-11-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag hittade inte fler sådana avtryck.
Kan iofs vara fotografens avtryck dennes sko syns längst till vänster i den stora bilden.
https://imgur.com/a/QRwhWWp

Kanske är det JJs avtryck, vem vet?

Jag kollade en bild på JJs sko när hon sitter på en häst, men den bilden är för mörk.
https://imgur.com/a/HyU6Edf

Jag har för mig att jag såg en annan bild på JJ där hon har vita skor men den hittar jag inte nu.

Om man kan se vad det är för skor, typ model, tillverkare osv så kanske man kan se vilka avtryck de ger.

OM det nu är avtryck från JJ förstås..

Det får bli ett jobb för polisen.

OM det är ett skoavtryck och OM det är JJs så tror jag knappast det går att jämföra med hästbilderna eftersom det är ridskor och såna brukar man inte klampa runt i om man inte rider/är i stallet. Men jag tror inte ens att det är skoavtryck.
Citera
2022-11-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Fick bilderna från han med podden nu. Han tyckte det va konstiga märken precis under JJ fönster nedanför stegen, jag kan inte avgöra något på dom men här har ni dom i alla fall. Vad är det för speciellt med dom där märkena i gräsmattan under stegen?

https://imgur.com/a/QRwhWWp
Snyggt jobbat! Men jag vet inte om jag ger så mycket för de märkena, jag får känslan att de märkena skulle kunna vara precis vad som helst. Och det är verkligen inte lätt att skrapa upp en gräsmatta och exponera jorden. Om vi nu leker med tanken att Tove skall ha skickats ut från fönstret och landat där så menar jag att det ändå inte borde ha blivit sådana märken.

Om jag måste spåna, så hade det kunnat vara någon som tränat/stretchat vid stegen vid upprepade tillfällen, därav de gräsfattiga fläckarna. Jag själv brukade använda brandstegen till att stretcha övre ryggen påväg från gymmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in