2022-11-14, 11:04
Medlem
Fummys avatar
Hej jag har Elvanse 70 mg och jag har tidigare haft högre.

Den nuvarande läkaren säger att det inte går att höja då jag ligger på maxdosen.
Men det är konstigt för en vän berättade att dennes vän får alltså hela 560mg (8x70) om dagen, såklart är detta inte normalt.
Jag känner ingen direkt effekt som förr om jag inte tar extra och då är det ganska mycket extra.

Ifrån början räckte det bra med 30mg men nu har jag haft detta läkemedel i 6-7 år.
Känns ganska meningslöst numera med detta läkemedel, mår dock dåligt utan det men funktionsmässigt är jag på en nivå som innan jag började medicinera.
Finns det hopp om att få fungerande medicin?

Jag hör om att andra får attentin osv som tillägg.
Känns som att det egentligen bara är en onödig och tillfällig lösning kring adhd medicin ifall det stannar vid 70 mg.
På något vis känns det som jag borde få en höjning, jag har väl stått på 70 mg minst 5 år.

Jag säger inte till läkaren att jag tar pulver från kapslar och doserar ut större mängder vissa dagar jag verkligen behöver få saker gjorda och sen har dagar där de kryper i kroppen och mår dåligt.

Lite info som kanske spelar roll men jag tillhör ett affektivt team och ska väl överflyttas till neuropsykiatrin, men det har gått över ett halvår och inget händer.
Kommer jag få bra hjälp då tror ni?
Jag har detta året haft riktigt dåligt med energi och kan sova 12-14 timmar , jag trodde det skulle bli bättre om jag aktiverade mig genom att gymma och sysselsätta mig men det fungerar inte de har bara blivit värre.

Är just nu sjukskriven och jag vill ha energi så jag kan börja komma in i arbetslivet igen.
Jag har också haft flera månaders paus för att se om effekten kommer tillbaka men det gör den inte.

Tacksam för svar ifall ni kan säga vad som gäller kring maxdoser.

Vad har ni för styrka på medicinen och hur har det sett ut med upptrappningen?
Kan jag trycka på detta på något sätt eller bara finna mig i att de kommer förbli såhär?
Citera
2022-11-14, 12:01
Medlem
BananShans avatar
Elvanse som jag förstått ger en snabbare effekt men kort halveringstid. Sådant är ofta inte bra för missbrukare utan du vill ha någon form av depå och med längre halveringstid. Har du testat Concerta?
Citera
2022-11-14, 14:54
Medlem
jag hade 70 mg innan min läkare ville sänka den till 50 mg. Och nu får jag inte tillbaka min gamla dos. Men 70mg / dag är maxdosen.
Citera
2022-11-14, 15:33
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Elvanse som jag förstått ger en snabbare effekt men kort halveringstid. Sådant är ofta inte bra för missbrukare utan du vill ha någon form av depå och med längre halveringstid. Har du testat Concerta?

Fast det är ju tvärtom?
Citera
2022-11-14, 16:17
Medlem
Autismpowers avatar
När jag sökte hjälp för jag missbrukade och smällt i mig en hel burk på fyra dagar då bjussade min läkare på en hel burk till för min förra burk var slut, den smällde jag i mig lika fort

Har numera slutat helt dock
Citera
2022-11-18, 08:05
Medlem
Som mest har jag stått på 100 mg/dag. 40 + 40 + 20.
Citera
2023-01-02, 13:44
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Låg som mest på 110 (70+40), hade alla möjliga varningstecken, fitbiten sade att min vilopuls låg på 52 och kunde gå upp till 160 bara jag reste mig och tog en kopp kaffe.

För att inte nämna alla psykiska biverkningar, hörde och såg extra saker bl.a

Fungerade inte utan elvansen då jag stått på den varje dag i typ tre år och fungerade inte med den.
Citera
2023-01-02, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Hej jag har Elvanse 70 mg och jag har tidigare haft högre.

Den nuvarande läkaren säger att det inte går att höja då jag ligger på maxdosen.
Men det är konstigt för en vän berättade att dennes vän får alltså hela 560mg (8x70) om dagen, såklart är detta inte normalt.
560 om dagen? Whaat?? Aja, din vän lär ju vara totalsvängd dygnet runt.
Citera
2023-01-02, 19:36
Medlem
Det är nog nu du istället skall passa på att göra en reboot och sätta ut elvansen.
Annars kommer du att höja i all evighet och får stora krascher när den går ur.
Om man nu behöver stimulanter och vill gå den vägen bör man använda lägsta möjliga dos, ha drug holidays och välja sina dagar man använder det.

Och ja 70 är maxdos men många läkare går över den gränsen ändå.
Det börjar få neurotoxiska egenskaper i såna höga doser som din bekanta så det låter konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in