Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Alltså, mina kunskaper om droger och hur de kan analyseras har jag glömt just nu.
Däremot vet jag att så fort du dör, då upphör eliminationen av alkohol, och alkohol kan man analysera om inte kroppen blivit för illa åtgången. Om jag inte minns fel.
Däremot vet jag inte vad som händer med vissa droger, om de efter döden omvandlas till andra ämnen, bryts ner. Kanske även sådana resultat kan avslöja något?
Jag vet iaf att man kollar olika ämnen i blodet, för att spåra sådant, så helt omöjligt kan det inte vara.
Då skulle det ju vara möjligt att utföra ett perfekt mord om alla ämnen bara "pof" försvann.
Finns säkert något ämne som är dödligt, men svårspårat efter döden, men de borde vara mycket svåra at få tag på. För gemene man då.
Nästan alla droger och gifter går potentiellt att hitta i en död kropp. Men man måste ju göra en specifik analys där man letar efter just det ämnet. Vilket innebär att man kanske inte vet vad för prover man ska ta.
Undantag är kalium och insulinförgiftning. Både kalium och insulin är lätt att få tag på. Anledningen till att vi inte hittar dödsfall där man använt dessa vid förgiftning kan ju vara just att det inte upptäcks.
Däremot kan man ju se tecken av att man har dött genom förgiftning vilket leder till att man väljer att ta prover baserat på symptomen. Tex uppkastningar, konstig färg på huden, märklig lukt osv.
Alkoholhalten i kroppen ändras efter döden då bakterier som börjar bryta ner vävnader avger alkohol som restprodukt.
Tar man enbart blodprov så kan det bli falskt positivt för alkohol, eller betydligt högre än vad det var då döden inträffade. Dock tror jag man kan ta prover på vissa vävnader som ger mer tillförlitligt svar.