2022-11-13, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Snacka om att ni har fått storhetsvansinne, ni tror ni ska styra klimatet som gudar och förgöra världens största land, Ryssland. Jag vill påminna om att Sveriges försvar har reducerats under lång tid. Det är inte läge att som svenskbanan kaxa upp sig mot världens största kärnvapenmakt. Helt i onödan dessutom.

Vill påminna om att Sverige på intet sätt är inblandad i rysspackets specialoperation. (förutom att att ryska spioner grips i Sverige)
Den får ni krångla er ur själva helt enkelt...
Världens största och samtidigt ett av världens mest misslyckade land, Ryssland, har bara sina rostiga kärnvapen kvar att hota med.
Citera
2022-11-13, 20:19
Medlem
ChrisOhoys avatar
Verkar som om Ukraina fick feeling och har nu etablerat sig söder om Kherson och tagit byn Herois'ke:

https://twitter.com/NOELreports/status/1591853699407958016?t=9eYVkuwVMFXPhpoHFETgKg&s=19

Väldigt vågad amfibisk attack med start igår, men det verkar som om det gett resultat snabbt. Som det ser ut så har Ukraina kontroll på halvön med hjälp av artilleri från norra sidan av Dnipr. Detta kan bli avgörande för om Ryssarna kan bibehålla sina ställningar i regionen.

Det händer saker nu och det går fort, frågan är om ryssarna kan ställa om sina försvarslinjer med så kort varsel?
Citera
2022-11-13, 20:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske de här killarna: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1591833571785859076
Hmm, det där såg ju riktigt intressant ut. Och sen tidigare har det ju släppts filmer på större båtar som UAF har fått som man kan lasta pansarfordon på. Och skulle UAF lyckas inta ett större brohuvud söder om floden så kan man nog också göra en pontonbro som ryssen gjorde. Eller så räcker det med pontonfärjor över Dnipro så länge kriget pågår? Men intressant framöver nu helt klart om ryssen drar sig tillbaka längre ner mot Krym?
Citera
2022-11-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Håller med dig. Funderar över vad som hänt om Ukraina inte bjudit motstånd och Ryssland ockuperade hela landet. Hade Putin i så fall fortsatt sitt återställande av gränserna 1991?

Spekulerar fritt här:

Tuppkammen hade växt på Putin, givetvis. Tillslut (2-3 år) hade man börjat dra tillbaka vissa sanktioner eftersom länderna i EU börjat dra åt olika håll. Det hade definitivt destabiliserat Europa ordentligt. Sedan hade Putin tagit Moldavien inom 3-5 år och Europa hade räddhågset tittat på. Jag tror att konsekvenserna hade kunnat bli katastrofala för Europas sammanhållning…och det leder förr eller senare till krig, vilket den europeiska historien visar. Kanske att Ungern skulle kastat in handduken och joinat Putin på sikt. Turkarna hade definitivt nyttjat situationen till max på olika lömska sätt mot Europa.

Nu blev det tvärtom och Europa svetsades samman. Det är den absolut allvarligaste konsekvensen för Putin och regimen i Ryssland i och med kriget. Nu är läget helt jävla hopplöst för Putin gällande relationerna och handeln med Europa. Allt hängde på att ukrainarna gick man ur huse och smög fram genom skogarna och slog ut ryskt pansar på nära håll. Helt jävla episkt är vad det är.

Slava Ukraini
Citera
2022-11-13, 20:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Snacka om att ni har fått storhetsvansinne, ni tror ni ska styra klimatet som gudar och förgöra världens största land, Ryssland. Jag vill påminna om att Sveriges försvar har reducerats under lång tid. Det är inte läge att som svenskbanan kaxa upp sig mot världens största kärnvapenmakt. Helt i onödan dessutom.

Just nu så förstör svenska vapen ryska pansarvagnar och dödar ryska krigsbrottslingar i Ukraina. Det är bra. Ni under tiden snackar skit om Sverige på FB, det är allt ni kan göra mot oss.
Citera
2022-11-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vilka då?

Ukrainarna såklart.

Vakna.
Citera
2022-11-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Så då blir det legetimt menar du?

Nej, men man kan ju tycka att dom åtminstone kunde avlossa något skott typ.

Man gav sig helt utan strid.
Citera
2022-11-13, 20:35
Medlem
Reimers avatar
Kvällsuppdatering av Kenneth Gregg.

Citat:
Kvällsuppdatering 13.11.2022. Vi är nu samlade för morgonens resa till Gammalsvenskby, det kommer att bli ett rörande ögonblick och gå in i byn.
Frontnytt; i morse hade vi en nålsticksattack på ryssarnas nya bivack i Dnipriany. 500 ryzka soldater var i byggnaden. Enligt ögonvittnen fylldes två lastbilar med döda och sårade. Det är idioti av orcerna att sätta sina posteringar där de satt dom, vilket jag påpekade i gårdagens uppdatering. Denna attack kommer att följas av flera.
I finsk media går man ut med att det kommer att bli ett vinteruppehåll nu, men det kan jag garantera att det INTE blir. Vi omgrupperar just nu med blixtens fart. Ett par veckor och nästa offensiv startar.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-11-13, 20:36
Medlem
Citat:
Dom har fartyg som dom inte vågar använda. När dom gjort det så har det slutat illa för dom.
Så du tycker inte det är värt att försvara sitt hemland då. Då vet vi det.

Jovisst, men dom gjorde ju inte ett nada när ryssarna rullade in på Krim 2014.

Inte ett skott. Inget. Ingenting.

Det var inte mycket till försvar.
Citera
2022-11-13, 20:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det finns även obekräftad info om att Ryssland inte bara evakuerade över Dneper utan även fortsatte söderut/österut. I så fall är det rimligt att Ukrainska SOF inte slösar tid utan i stället genomför underrättelseoperationer för att ta reda på hur det ligger till med detta.

Så stämmer det så är det nog ingen operation där man tog sig över vattnet i syfte att attackera för att vinna mark utan snarare att man tog sig över vattnet för att spana. En by ska vara befriad (Herois’ke) men med det så menas nog att ryssen drog. Ukraina kom dit och gjorde en notis om att Ryssen inte var kvar.

I förlängningen är det mer klurigt. Börjar Ukraina skeppa över materiel och manskap för en mer permanent närvaro så uppstår samma läge för dem som för Ryssen tidigare på Dnepers västra sida.
Sjukt svårt med försörjningsled om det skulle braka loss på riktigt.

Bara för att Ryssland drar sig tillbaka 2 mil från Dnepers vattenlinje så innebär det inte att det är en lätt och riskfri sak för Ukraina att börja installera sig på östra sidan.

Jag tror att nästa stora fas/slag i det här kriget kommer ske på annan plats.
Jag tror nog att UAF kommer att etablera ett större brohuvud söder om Dnipro där man kan föra över lite lättare fordon. Sen tidigare har UAF fått MRAP (Maxxpro, Mastiff, Bushmaster etc) och nu ryktas det att UAF ska få 250 Guardian av Pentagon. Guardian är ju ett något tyngre fordon än MRAP och har lättare beväpning iaf. Ser ut som en fransk Vab ungefär. Det är fortfarande sjukt lerigt i södra Ukraina så det är svårt att attackera på Zaporishzhzia fronten just nu iaf. Men sen, som du säger, hamnar UAF i samma svårigheter som Röda Armén med försörjningen över floden så är det ju.

https://youtu.be/8vuGvF6f2k0
Citera
2022-11-13, 20:38
Medlem
Citat:
inte ännu? Så du hoppas att dom använder kärnvapen?

Klart det kostar att anfalla, men det kostar ryssland bra mkt mer att försvara sig och retirera

Haha nu får ni faktiskt sluta.
Klart jag inte hoppas dom ska använda dom.
Det skrev jag inte heller att jag hoppades.
Citera
2022-11-13, 20:39
Medlem
eternussermos avatar
Ugh, rekommenderar INTE att se avrättningen på twitter eller annan media. Då kommer ni att hata ryssarna för evigt!

https://www.expressen.se/nyheter/legosoldat-bytte-sida-avrattad-med-slagga/

Enligt Reuters sprids också ett uttalande från Wagnergruppens grundare, Jevgenij Prigozjin, kopplat till händelsen. Han uppger att han ”hellre hade sett denna historia på bio”.

– Vad gäller den avrättade är det tydligt från denna video att han inte hittade lycka i Ukraina, men att han möttes av onda men rättvisa personer. Jag tycker att denna film borde kallas ”hundens död”. Utmärkt regissörsarbete, du kan se den i ett svep. Jag hoppas att inga djur skadades under filmandet, säger Jevgenij Prigozjin enligt Pravda.
Senast redigerad av eternussermo 2022-11-13 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in