2022-11-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kan du utveckla detta, vad är det mera konkret som krånglat och varför har man vägrat goodwill? På en ny bil brukar alla biltillverkare vara rätt generösa med detta, speciellt om det förekommer flera fel. Jag vet en som köpte en ny VAG-bil runt 2015 och nu är han inne på sin 7:e(!) omlackering av vissa delar. Kostnadsfritt visserligen men det är ändå en massa strul med sånt.

Att sen biltillverkare har fabriker runt om i världen är inget nytt och det är främst av skatteskäl och detta gäller f ö inte bara bilar. Många Toyota som säljs i Europa tillverkas även i UK. Men huvudsaken är väl att fabriken följer Toyotas kvalitetskrav på montering, sluttestning och avsyning, då spelar det ingen roll om det är en turk, japan, engelsman eller afrikan som skruvar ihop den?
Jag glömde goodwill. Jag ifrågasatte varför Toyota inte har någon som helst goodwill och fick det här fantastiska svaret: "Det är väl ditt problem" Jag bytte då till en annan Toyota verkstad som låg ett par mil bort men det var samma skit.
Citera
2022-11-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Toyota, eller kanske någon fransk bil.
Toyota !
Har aldrig ägt någon Toyota men väl 5 Citttror köpta för mellan 5-14 tkr. Sköna att köra och bränslesnåla men mycket reparationer och ganska dyra att laga.
Toyota har tjänat ihop sitt goda rykte genom hög kvalitet. Inte 'made in Japan' längre, ja en mindre nackdel av globaliseringen.
Citera
2022-11-13, 14:25
Medlem
Får man fråga vad Herr Slemhog har för "finbil" som han inte vill slita på när han åker på sina 500 mils resor tur och retur ?

Minst 500 mil kanske ska tilläggas, och då pratar jag utresa från "nedre delen" av södra Sverige till att precis köra över den franska gränsen !

Mitt förslag - Kör din finbil till närmsta flygplatsparkering, ta flyget till Spanien, köp en billigare bil DÄR som du använder när du är i Spanien.

Vinster med detta, slipp sitta i en törstig 20 år gammal skitbil som kan gå sönder när som helst och slipp betala 10000 kr i bara soppa (flyget kostar max 3000 T/R). Spara ett dygn av ditt liv och kom fram utvilad. Använd de 7000 kr som blir över till god mat.

Det är inte OT för ämnet att föreslå en lösning som är ljusår bättre än en tunnelseende frågeställning.
Senast redigerad av Revolutions 2022-11-13 kl. 14:32.
Citera
2022-11-13, 14:41
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Får man fråga vad Herr Slemhog har för "finbil" som han inte vill slita på när han åker på sina 500 mils resor tur och retur ?

Minst 500 mil kanske ska tilläggas, och då pratar jag utresa från "nedre delen" av södra Sverige till att precis köra över den franska gränsen !

Mitt förslag - Kör din finbil till närmsta flygplatsparkering, ta flyget till Spanien, köp en billigare bil DÄR som du använder när du är i Spanien.

Vinster med detta, slipp sitta i en törstig 20 år gammal skitbil som kan gå sönder när som helst och slipp betala 10000 kr i bara soppa (flyget kostar max 3000 T/R). Spara ett dygn av ditt liv och kom fram utvilad. Använd de 7000 kr som blir över till god mat.

Det är inte OT för ämnet att föreslå en lösning som är ljusår bättre än en tunnelseende frågeställning.

Sportbil. Porsche.
Slemhog gillar att bila och uppleva europa och se kulturella sevärdheter och naturlandskap. Så vackert.
Flygtransport/charterresa och sitta packad som en sill i ett trångt säte är för pöbeln. Slemhog glider nedanför i ett soligt toscana landskap och provar gårdsviner och roliga ostar i lugn och ro och njuter av lugnet från betande får. Hittar sen någon mäktig borg och tittar på sen drar upp i Alperna och tittar på utsikter och forvandrar lite under bilresan ner. Business class blir dyrare än bilresan och ingen möjlighet ta med sig massa tysk öl
Senast redigerad av slemhog 2022-11-13 kl. 14:49.
Citera
2022-11-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sportbil. Porsche.
Slemhog gillar att bila och uppleva europa och se kulturella sevärdheter och naturlandskap. Så vackert.

Vänligt av dig att låta grannarna njuta av din fina Porsche på garageuppfarten när du tar din nyinköpta 5000 kronorsbil ner till Spanien

Man får många nya (kanske trevliga) bekantskaper i en gammal bil som man inte får i en ny. Typ bilbärgare och reparatörer i avlägsna utkanter av byar som du aldrig hade träffat annars. Så kör hårt, what can possible go wrong ?

Sedan att jag inte fattar hur du får uppleva Toscana på din bilresa ner till Spanien det är ju mitt problem, Det kanske är idé att köra en omväg på 150 mil för detta...Vad vet jag ?
Senast redigerad av Revolutions 2022-11-13 kl. 14:58.
Citera
2022-11-13, 15:02
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2022-11-13, 16:00
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Vänligt av dig att låta grannarna njuta av din fina Porsche på garageuppfarten när du tar din nyinköpta 5000 kronorsbil ner till Spanien

Man får många nya (kanske trevliga) bekantskaper i en gammal bil som man inte får i en ny. Typ bilbärgare och reparatörer i avlägsna utkanter av byar som du aldrig hade träffat annars. Så kör hårt, what can possible go wrong ?

Sedan att jag inte fattar hur du får uppleva Toscana på din bilresa ner till Spanien det är ju mitt problem, Det kanske är idé att köra en omväg på 150 mil för detta...Vad vet jag ?

Skönt att bara glida runt i europa, behöver inte gå i en rak linje. tar ju 14-15 mån ledigt snart, 12 mån tjänstledighet med 80% av lön sen 3 mån semester.
Ca 70 mil omväg, 150? 5000 kr bil? det stod upp till 15000 kr. Whats your problem? =)

Lutar åt en ford focus/mondeo 08-09 med 18000 mil som man kan få för 13.500-15000, ser rätt modern ut också.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-13 kl. 16:04.
Citera
2022-11-13, 16:33
Medlem
Citat:
Skönt att bara glida runt i europa, behöver inte gå i en rak linje. tar ju 14-15 mån ledigt snart, 12 mån tjänstledighet med 80% av lön sen 3 mån semester.
Ca 70 mil omväg, 150? 5000 kr bil? det stod upp till 15000 kr. Whats your problem? =)

Lutar åt en ford focus/mondeo 08-09 med 18000 mil som man kan få för 13.500-15000, ser rätt modern ut också.

150 mil extra blev min T/R resa. Men visst jag ger dig rätt i att du såklart inte behöver köra den omvägen hem också, då tar du kanske närmsta vägen.

Men bra input av dig själv ändå... jag gillar ideń med Focusen, hyfsat modern, ganska snygg som kombi, rätt pris och inga (mig veterligen) kända typfel på modellen - så Focus får du kolla vidare på

Vi får ingen info i tråden var din bostad ligger så jag har räknat södra Sverige typ "Göteborg-Toscana->Köra över gränsen från Frankrike så jag når Spanskt territorium". Vi andra vet inte var du bor och inte heller var ditt spanska boende är placerat. Du kanske kör från Piteå ner till Malaga...hur ska vi veta detta ?

My problem is...att du krånglar till det som fan med att åka till ditt hus någonstans i Spanien genom att välja en väg som kostar dig minst 280 mil enkel resa i bil...när ditt mål är din egen fastighet !?

Detta när du på ett enkelt sätt kan följa mitt ursprungliga råd och ta flyget och sedan köpa Focusen DÄR och använda denna till att cruisa omkring där. Finns ostar, vin och gamla borgruiner i Spanien också.

Disclaimer - Att ta omvägen om Italien kräver kanske en högre form av Slemhogifik-logik som vi vanliga inte kan ta till oss.

Det vanligaste (tråkiga) upplägget är annars - Mitt eget hus är mitt primära mål, jag vill komma dit så SNABBT som möjligt, med MINSTA möjliga bekymmer på vägen = Jag tar flyget ! (speciellt när du skriver att du gör denna resa flera gånger varenda år).
Senast redigerad av Revolutions 2022-11-13 kl. 16:38.
Citera
2022-11-13, 16:39
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
150 mil extra blev min T/R resa. Men visst jag ger dig rätt i att du såklart inte behöver köra den omvägen hem också, då tar du kanske närmsta vägen.

Men bra input av dig själv ändå... jag gillar ideń med Focusen, hyfsat modern, ganska snygg som kombi, rätt pris och inga (mig veterligen) kända typfel på modellen - så Focus får du kolla vidare på

Vi får ingen info i tråden var din bostad ligger så jag har räknat södra Sverige typ "Göteborg-Toscana->Köra över gränsen från Frankrike så jag når Spanskt territorium". Vi andra vet inte var du bor och inte heller var ditt spanska boende är placerat. Du kanske kör från Piteå ner till Malaga...hur ska vi veta detta ?

My problem is...att du krånglar till det som fan med att åka till ditt hus någonstans i Spanien genom att välja en väg som kostar dig minst 280 mil enkel resa i bil...när ditt mål är din egen fastighet !?

Detta när du på ett enkelt sätt kan följa mitt ursprungliga råd och ta flyget och sedan köpa Focusen DÄR och använda denna till att cruisa omkring där. Finns ostar, vin och gamla borgruiner i Spanien också.

Disclaimer - Att ta omvägen om Italien kräver kanske en högre form av Slemhogifik-logik som vi vanliga inte kan ta till oss.

Det vanligaste (tråkiga) upplägget är annars - Mitt eget hus är mitt primära mål, jag vill komma dit så SNABBT som möjligt, med MINSTA möjliga bekymmer på vägen = Jag tar flyget !

jag tror också fokus kan vara bra, så länge motorn är stabil, skiter i om den rostar lite om den kostar 13500 kr.

Inget slår att se vädret bli varmare och varmare, se medelhavskusten för första gången vid franska rivieran och köra i alperna och pyreenerna På vägen kan man köpa massa roliga franska desserter, billig dijonsenap, kul godis, glida in på kvällen i en dimmig fransk liten spökstad med klassisk arkitektur som är en häftig upplevelse och det är kul besöka olika mackar på vägen och prova deras godis, snabbmat och höra språket och se hur människor beter sig. Det är intressant att köra fel och komma in ett ett tyskt, schweiziskt, italiensk eller fransk bostadsområde och se hur människor lever sin vardag istället för flyga direkt till en charterort. Så myclet man fått se genom bila i europa som jag aldrig sett förut. Utöver det massa sevärdheter (det finns 100-tals), franska vinlandskap, toscana och annat att se. Inget slår att bila i europa under en långsemester och den spontanitet en längre bilresa kan frambringa samt frihet.

Flyg du och betala 3 papp, för mig är livskvalité att se allt jag velat se i europa och åka bil.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-13 kl. 16:43.
Citera
2022-11-13, 16:42
Medlem
Citat:
Inget slår att se vädret bli varmare och varmare, se medelhavskusten för första gången vid franska rivieran och köra i alperna och pyreenerna På vägen kan man köpa franska desserter, senap, glida in på kvällen i en dimmig fransk liten spökstad med klassisk arkitektur som är en häftig upplevelse och det är kul besöka olika mackar på vägen och prova deras godis, snabbmat. Det är intressant att köra fel och komma in ett ett schweiziskt, italiensk eller fransk bostadsområde och se hur människor lever sin vardag och bara sätta sig på något fik. Utöver det massa sevärdheter (det finns 100-tals), franska vinlandskap, toscana och annat att se. Inget slår att bila och ha lång semester och ta det lugnt.

Jag håller med fullständigt, sugen som fasen på en sådan tripp du beskriver även jag

Du får definitivt starta en resetråd här på FB så vi får följa dina strapatser och äventyr. Jag blir lite avundsjuk på dig när du ska få ett års ledighet med 80% av lönen, du gör något bra av det och åker ut på äventyr, det gillar jag !
Citera
2022-11-13, 18:38
Medlem
IceEyess avatar
Du får nog sänka dina krav en aning för det du efterfrågar existerar nog inte.
Citera
2022-11-13, 20:20
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Du får nog sänka dina krav en aning för det du efterfrågar existerar nog inte.

Hela resonemanget samt föredraget är ju helt orealistiskt.

Som någon annan skrev, ta flyget och ha någon bil på plats att röra dig med, måste ju oneklingen bli mer kostandseffektivt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in