2022-11-13, 15:20
Medlem
Men är inte själva Thunder run en slags drive by shooting?
Citera
2022-11-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Folk med låg IQ förstår inte att det finns flera sätt att angripa ett problem. Jag anser inte att det är värt att offra vår demokrati för att "krossa" ryssen. Enligt mig är det ryska hotet starkt överdrivet. Du anser att det är bäst för Sverige att jag tystas.

Skillnaden på mig och dig är att jag anklagar inte dig för att vara amerikansk kollaboratör. Jag håller inte med dig men ifrågasätter inte din patriotism vilket du gör.

Jag kan faktiskt uppfattas på annat sätt men det kanske är svårt för en idiot.

För det första bor i vi i sverige, och det är i väst senast jag kollade det, så svårt att vara en USA kollaboratör då kanske? De är på vår sida, kommer du ihåg?

Men att du använder det som ett motargument bekräftar ju precis hur jag bekriver dig. En fiende mot vår livstil och samhälle med en rubbad patriotisk anda som innbär ett svagare väst istället för ett enat mot VÅRT direkta hot. Ryssland.

Det är inte läge att vara proryss i dessa tider, har inte och kommer inte vara det heller.
Citera
2022-11-13, 15:28
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Folk med låg IQ förstår inte att det finns flera sätt att angripa ett problem. Jag anser inte att det är värt att offra vår demokrati för att "krossa" ryssen. Enligt mig är det ryska hotet starkt överdrivet.
Det här är lite förvirrande att förstå. Du har tidigare i tråden skrivit att du är ryss med en rysk son. När du pratar om ”vår demokrati”, menar du då Rysslands demokrati? Ryssland är en diktatur.
Citera
2022-11-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Himars var det ja. Och folk här påstår att konflikten inte alls är något proxykrig . Vidriga USA tar varenda tillfälle de kan.

Proxy-krig för att Ukraina har fått några pjäser med GMLRS

Ryssland har själva 10ggr fler 9A52-4 Tornado system i sin arsenal och används redan i kriget.

Är du ledsen för det blev orättvist att Ryssland inte får våldta och mörda ostört? Stackars Ryssland för att de inte har kapacitet att slå ut 16st HIMARS system… världens andra armé eller hur det nu var…
Citera
2022-11-13, 15:32
Medlem
Citat:
Folk med låg IQ förstår inte att det finns flera sätt att angripa ett problem. Jag anser inte att det är värt att offra vår demokrati för att "krossa" ryssen. Enligt mig är det ryska hotet starkt överdrivet. Du anser att det är bäst för Sverige att jag tystas.

Skillnaden på mig och dig är att jag anklagar inte dig för att vara amerikansk kollaboratör. Jag håller inte med dig men ifrågasätter inte din patriotism vilket du gör.

Jag kan faktiskt uppfattas på annat sätt men det kanske är svårt för en idiot.

Du anser alltså att du är smartare en de flesta samtidigt som du går propagandan som kommer från Kreml?
Du verkar ha missat den kommunikation och hot som Ryssland skickat ut sen Putin kommit till makten?
Känner ett flertal " Ryssar" bl.a i baltstaterna, Ukraina och har ganska nära vänner i forna östblocksländer.
De de flesta är rädda för är att Ryssland skall få för sig att befria dem. Att du går på propagandan om att Ryssland vill befria och skydda delar av befolkningen i Ukraina och att de militär ledda omröstningarna har nåt värde visar bara på hur korkad och lättlurad du är.
Men det är klart som den idiot du är så uppfattar du det annorlunda.
Citera
2022-11-13, 15:52
Medlem
Duerfs avatar
Kul att se hur ur gängorna rysstrollen är för tillfället. Fullständigt spyr ur sig inlägg som är rent svammel. Vissa har 30-40 inlägg i tråden per dag.

Spar er energi till Ukrainas våroffensiv. Ni kommer behöva den då.
Citera
2022-11-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Syftet är att terrorisera befolkningen och första landets struktur som du själv skriver. Man fokuserar inte på att direkt slå motståndarens militära förmåga. Man försöker kuva landet och kan du påvisa en konflikt mellan två jämlika parter där ena landets folk har gett upp pga att landets infrastruktur förstörts?

Hur omfattande är dessa bombningar att jämföra mot bombningarna av London, Dresden, Hamburg, Berlin osv? Ingen av nämnda bombningar fick landet att direkt kapitulera.

Tror det blir relativt kort ändå. Ryssland har inte att lyckats stoppa Ukrainas framfart än så länge och vad talar för att de får stopp på framryckningen? Vad händer politiskt med ett svagt Ryssland? Historiskt sätt tar inte Ryssland/Sovjet lätt på militära nederlag.

Delvis, självklart är bombningen av infrastruktur ett kort att dra upp på förhanlingsbordet. Men det hämmar även Ukrainas militära förmåga. Sen är det inte bara transformatorer och värmekraftverk som bombats, även tågstationer, broar, järnvägar etc som försvårat logistik för Ukraina.
Trupper kan kriga med Dieselgeneratorer men inte förevigt. Civilbefolkningen klarar sig inte alls på dieselgeneratorer, inte ett helt land.

Så Ukrainas militär hämmas också av bombningen av infrastruktur.

1. Kiev återerövringen. Ryssland drog sig tillbaka. Hastigt och dåligt genomfört och lämnade utrustning bakom sig. Ryssland försökte alltså inte "stoppa" Ukraina att ta dessa områden.

2. Kharkiv återerövringen. Det gick 10 Ukrainare på en Ryss när Ukraina satsade allt på att erövra här. Återigen dåligt gjort av Ryssland då man blev av med utrusnting. Uppenbarligen ingen region man prioriterat, samt den är inte en del av de 4 regioner man annekterat. Ovanpå det var det en massa åkermark Ukraina återtog, meningslöst för Ryssland att stå och hålla icke fördelaktiga positioner.

3. Kherson återerövringen. Nu gjorde man det på ett bättre sätt, insåg direkt nackdelen att hålla en liten bit mark och stad ovanför floden Dniepr med dåliga supply lines. Nu gick reträtten bättre.

Helt enkelt, har inte varit några slag där Ukraina stegat återerövrat. Ryssland gav upp idiottaktiken att gå in i Kiev och försöka "avsätta Zelensky". Man hade inte avsikt att hålla åkermark i Kharkiv, och framförallt inte det totalidiotiska i att försöka hålla Kherson. Bara kolla på en karta så förstår du varför Kherson inte kan hållas, se även min tråd från någon månad tillbaka där jag föreslog det.

Så vi får se i Vinter. Jag förutsåg reträtten av Kherson. Jag är ingen expert. Men som jag ser det nu så bör/kan inte Ryssland släppa mer terretorium nu. Finns inga fördelaktiga anledningar.

Så om Ukraina fortsätter ta mark kan du räkna med att det krigats hårt om det och Ukraina då vunnit på riktigt militärt.

Angående vintern, där får vi också se.
Senast redigerad av jorban 2022-11-13 kl. 15:54.
Citera
2022-11-13, 15:54
Medlem
Lawlines avatar
Kvinnor åker till fronten för att få hem sina män. Allt går som planerat.

Citat:
Vill få hem sina män: "Skicka hem dem nu"
Bilder som lagts ut på ett flertal sajter sägs visa hur ryska kvinnor nu tar sig till krigsfronten för att försöka få hem sina stridande män. Ett klipp ska visa hur kvinnorna konfronterar officerarna som vägrar låta soldaterna lämna krigszonen. Se klippet i spelaren ovanför.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/70-ryska-kvinnor-marscherade-mot-fronten/
Citera
2022-11-13, 15:54
Medlem
Perun kommer med en ny video.

Där han förklarar varför ryssarna förlorar

Fyra orsaker

Korruptionen

Splittring i fraktioner.

Militärkultur som bygger på lögner - alla ljuger

Den ryska militärdoktrinen

https://www.youtube.com/watch?v=Fz59GWeTIik
Citera
2022-11-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Delvis, självklart är bombningen av infrastruktur ett kort att dra upp på förhanlingsbordet. Men det hämmar även Ukrainas militära förmåga. Sen är det inte bara transformatorer och värmekraftverk som bombats, även tågstationer, broar, järnvägar etc som försvårat logistik för Ukraina.
Trupper kan kriga med Dieselgeneratorer men inte förevigt. Civilbefolkningen klarar sig inte alls på dieselgeneratorer, inte ett helt land.

1. Kiev återerövringen. Ryssland drog sig tillbaka. Hastigt och dåligt genomfört och lämnade utrustning bakom sig. Ryssland försökte alltså inte "stoppa" Ukraina att ta dessa områden.

2. Kharkiv återerövringen. Det gick 10 Ukrainare på en Ryss när Ukraina satsade allt på att erövra här. Återigen dåligt gjort av Ryssland då man blev av med utrusnting. Uppenbarligen ingen region man prioriterat, samt den är inte en del av de 4 regioner man annekterat. Ovanpå det var det en massa åkermark Ukraina återtog, meningslöst för Ryssland att stå och hålla icke fördelaktiga positioner.

3. Kherson återerövringen. Nu gjorde man det på ett bättre sätt, insåg direkt nackdelen att hålla en liten bit mark och stad ovanför floden Dniepr med dåliga supply lines. Nu gick reträtten bättre.

Helt enkelt, har inte varit några slag där Ukraina stegat återerövrat. Ryssland gav upp idiottaktiken att gå in i Kiev och försöka "avsätta Zelensky". Man hade inte avsikt att hålla åkermark i Kharkiv, och framförallt inte det totalidiotiska i att försöka hålla Kherson. Bara kolla på en karta så förstår du varför Kherson inte kan hållas, se även min tråd från någon månad tillbaka där jag föreslog det.

Så vi får se i Vinter. Jag förutsåg reträtten av Kherson. Jag är ingen expert. Men som jag ser det nu så bör/kan inte Ryssland släppa mer terretorium nu. Finns inga fördelaktiga anledningar.

Så om Ukraina fortsätter ta mark kan du räkna med att det krigats hårt om det och Ukraina då vunnit på riktigt militärt.

Berätta mer om de militära framgångarna Ryssland haft.
Citera
2022-11-13, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Frågan är väl snarare den omvända?
Vad talar för att Ryssland ska kunna hindra Ukraina från att återta Krim?
I dagsläget ingenting.

Tyvärr har du fel.

Om rysk Mark hotas kommer kärnvapen användas.

Det är farligt att ta ut nåt i förskott. Chilla.
Citera
2022-11-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban

Är det inte konstigt att Ryssarna gråter på TV och andra forum om det går så bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in