2022-11-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Finns ingen anledning. Har gått igenom de utsagor som finns, och bildat mig uppfattningen om att vittnesmålet både är tydligt och logiskt.

Jag instämmer.

Vi är nog flera härinne som läst hundratals-tusentals vittnesförhör i olika FUP:ar genom åren. Grannarnas vittnesmål i podden är så tydliga och logiska som vittnesmål brukar vara.
Citera
2022-11-13, 11:55
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
Du har rätt, men varför skulle JJ gå över och prata med dessa? Var det kanske bara för att försöka skapa något slags "alibi"?
Ja jag vet inte. Verkar lite off. Uppehålla grannchauffören för att dra ut på tiden, ngn form av utbyte, alibi möjligen. Eller också bara uppe i varv och ogenomtänkt. Vore intressant att veta vad som sades. Antingen har det betydelse för nattens gärningar på något sätt, eller också är det helt enkelt bara ett stickspår.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-13 kl. 12:00.
Citera
2022-11-13, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gjoyf
Läste i Aftonbladet att tidpunkten för människorov är 02.30. Är inte det ungefär samma tid som tidpunkten för det sista samtalet till pojkvännen?

Jo. Man kan alltså anta att någonting i det samtalet är fel och udda. Vad vet vi inte.
Citera
2022-11-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Zoomade in Henne och klippte bort allt annat och jag tror faktiskt att det kan vara hon

Hon ser ut att vara 150 cm lång dock. Ser inga likheter om det är samma tjej vi tittar på. Svart hår, längst ner i bilden och gapar.
Citera
2022-11-13, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Avtrycken borde dom finnas kvar efter hyfsad lång tid nu? sen kan det ju ha vart vad som helst, en bil som backat in kanske när dom renoverade huset, någon skylift för att få upp tunga saker till vindsvåningarna, eller som ibland byggarna gör när dom renoverar och ska ut med skräpet hivar ut det genom fönstrena tex, eller en container som dom slängt skräp i, tro absolut inte JJ och MH har något med det att göra speciellt inte att kasta ut TT låter för jäkla långsökt, skulle va intressant att få veta när stegen blev böjd och vad som kan ha orsakat det? stegen bak är väl gjord av järn är väl inget man börjer till hur lätt som helst?

Poddaren tog kort på dom, om någon orkar går det att maila och fråga, adress finns i slutet på del 4.

Jo, men ibland har det långsökta visat sig vara helt korrekt, med resultat att utredare ibland fått plocka upp sin tappade haka, polisen saknar fortfarande några pussebitar, och det kan handla om hur man fått ut kroppen, skulle det vara en 3:e inblandad, en man, så är genast fallet inte så förbryllande unikt längre.

Självklart har du rätt i det du säger, och har troligen rätt, och som jag skrev, bara en reflektion som är värd att notera. Make of it what you will.
Citera
2022-11-13, 12:01
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Det är lite imponerande/förvånande att ingen Vetlandabo skvallrat om detta i tråden...
Man undrar varför. Nåt ingen vill ska komma upp?

Svaret kanske ligger i att inte alla ser Flashback som universums mittpunkt.
Citera
2022-11-13, 12:02
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll-liv
Det här fallet har fått mig att fundera väldigt mycket. Jag kan bara inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur min dotter o kompis i samma ålder skulle kunna hamna i samma situation. Jag tycker inte hon är vek men jag tror aldrig hon skulle klara ett endaste polisförhör utan att dom hade lurat ur henne allt.

Och jag då, som förälder? Jag tror nog att jag hade hjälpt till om hon ringde i panik. Om hon sa att hon/dom hade mördat sin vän.. Jag hade ju fått panik själv och kickat in förälder-som-skyddar-sitt-barn-instinkten. Sen hade jag nog återfått sansen och ångrat mig. Men just då?

Säger hon att det är en olycka, i det fallet skulle jag övertala henne att göra det rätta för det bevisas ju. Oftast iaf.

Jag tror att många föräldrar skulle reagera instinktivt med att i panik rädda sitt barn och själv göra något dumt. Men om nu pappan här i fallet varit militär, borde han inte fixat det här liiite bättre? Inte ens jag skulle åka "hemåt" jag med liket och lagt lite kvistar över.

Håller med dig om föräldrainstinkten men det skulle ju rent teknisk kunna vara så att T är flyttad i efterhand till en plats där de letat typ 3ggr...

Grep ?
Telefoner ?
McDonalds?
Röd bil ?
Illhagen ?
Cykel ?
Sms, samtal ?
Grannar ?
Lägenhet ?
Torp ?
Hus, källare m.m .
Släktingar ?
Kameror ?
Vittnen ?
Kompisar ?
Klantiga ev förövare ?
Relativt liten jävla håla där alla känner alla ?

Nä det måste (jag tror) finnas en jäklar massa bevis av olika slag som polisen har !!!

Frågan tror jag är om det är berått mord eller ett slag med tex ett olyckligt fall som tog för illa!!!

Vad skulle det krävas för bevis I Sverige för att som i detta fall , kanske uttrycker mig fel men omhäktar höjer misstänkanken mot mgm ?
Citera
2022-11-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jo. Man kan alltså anta att någonting i det samtalet är fel och udda. Vad vet vi inte.
Är det inte lite konstigt då att pojkvännen inte kontaktade polisen mycket tidigare?

Om jag hade hört något i samtalet som lät misstänkt hade jag inte väntat många timmar om flickvännen sa att hon var på väg.
Senast redigerad av Nordbaggis 2022-11-13 kl. 12:07.
Citera
2022-11-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Du skrev:

Däremot mannen i den röda bilen som var JJs bästa vän har inte ringt in . De söker fortfarande efter honom / dem

och
Nej inte dem två killarna i den lilla röda bilen. De har inte trätt fram .

Vill du förtydliga?

Vilka är det som söker mannen/killarna i bilen?
Till vem har mannen inte ringt in?
För vilka har de två killarna inte trätt fram?

Och vem är källan till dessa uppgifter? Var har du fått dem ifrån?

Har du fått uppgifterna genom media? Vänner? Eller är det teorier från ditt håll?

I podden säger han flera gånger ”vem är personerna i den lilla röda bilen, två män i 20 årsåldern”
Personerna i den svarta kombin hörde av sig direkt när videon kom ut i tidningen och avskrevs , varpå videon togs bort.
Jag undrar bara när du skriver att dem avskrivits och haft förhör hos polisen var du kan hitta källa på det? För vad har hört och läst så har det inte framkommit vilka dessa män var som Johanna pratade med i 1- 1,5 min?
Och jag tror att dessa män är viktiga i situationen.
Så greven du kan gärna ta fram tydliga källor som du uppenbarligen har att dem är avskrivna och förhörda. För att inte gå på mig som ifrågasätter om dom vet vilka det var.
Citera
2022-11-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
Du har rätt, men varför skulle JJ gå över och prata med dessa? Var det kanske bara för att försöka skapa något slags "alibi"?

Det är ju en trådsanning att han är son till en polis . Vill gärna veta fakta och se att källan på att han kontaktat polisen.
Citera
2022-11-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon ser ut att vara 150 cm lång dock. Ser inga likheter om det är samma tjej vi tittar på. Svart hår, längst ner i bilden och gapar.

Nej inte hon med svart hår . Hon med rakt hår brunt i högra hörnet .
Citera
2022-11-13, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Har skickat meddelande till den som är ansvarig för podden försvunnen och frågat om bilderna och om man kan se dom någonstans eftersom dom skulle väl fota dom om jag inte hörde fel i sista avsnitten av podden? får se om man får något svar

Bra jobbat, har ingen mail som inte outar mig själv tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in