Citat:
Ursprungligen postat av
retarded-dick88
• vad är sannolikheten att du är fullbelagd 100%?
Jag har varit anställd hos samma arbetsgivare i flera år och kommer att skriva kontrakt på ett år framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
retarded-dick88
• om du har längre uppdrag till en och samma arbetsgivare kommer de sannolikt inte vilja betala dig fullpris för detta, där kanske du behöver förhandla ner timpriset.
Jag känner andra konsulter på bolaget som har jobbat där som konsult i 4-5 år och de tycks bara ha ökat i omsättning när jag tittar på deras resultat (Allabolag.se).
Citat:
Ursprungligen postat av
retarded-dick88
• ta höjd för sjukdom och inkomstbortfall pga detta alt lösa det med att jobba mer och på obekväma tider för att få ut samma mängd pengar.
Det är det här jag undrar om jag verkligen ska amortera det första jag gör eller bygga upp en buffert först?
Citat:
Ursprungligen postat av
retarded-dick88
• omkostnader tex bokföring, det kan vara klokt att lägga ut det till en som kan - min var självbetalande eftersom hen kände till avdrag som gjordes.
• sociala avgifter ska betalas
• pensionsavsättning, även om du har viktigare mål här och nu kan det vara klokt att avsätta redan nu pga ränra på ränta effekt äver tid
• utbildningsbehov, kan vara kring flummiga saker som tex processer el programvara som behövs för specifika uppdrag.
Som flera skrivit tidgare - kötta och amortera så mycket som möjligt på de med högst ränta. Och håll dig från kakburken aka spelande eller andra pengaslukande ”intressen”.
Good luck mate 🙂
Bra tips och tack för ryggdunkningen!