2022-11-13, 08:25
Medlem
evhaj7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celledoii
Ja betala av lånen innan buffert. Ränta på sparkonton är mycket lägre än de du har på lånen...

Många säger man ska ha en buffert på 3 månadslöner, för att kunna ha om man blir arbetslös. Men jag gillar att ha en buffert på att fixa de dyraste som kan behöva fixas, för oss är det en ny bergvärmepump..
Jag bor i en hyreslägenhet så jag har i princip inga bostadskostnader förutom hyra, el och vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Har du verkligen dubblat din nettolön genom att jobba som egen med vanliga 40 timmar ? Du kanske ska sätta dig in i alla kostnader per arbetad timme.

Men som någon sagt. De med högst ränta ska du fokusera på först.
22 och 25%, lägg 5-6.000 var på bara dessa varje månad? Resten fixar du en villig avbetalningsplan på

Min nuvarande nettolön ligger på 34 000. Jag räknar på att jobba 1 920 timmar (48*40) per år.
1 920*950 = 1 824 000 kr per år, eller 152 000 kr per månad. Maximal nettolön blir 59 500 kr / månad enligt https://www.nystartad.se/lonekalkylatorn/. Jag har inga kostnader i princip då jag är programmerare och bara behöver en laptop + eventuellt en eller två datorskärmar.
Senast redigerad av evhaj7 2022-11-13 kl. 08:28.
Citera
2022-11-13, 08:37
Avstängd
Amortera mera.
Citera
2022-11-13, 08:44
Medlem
Låter intressant och hoppas det går bra för dig men ett par saker att tänka på:
• vad är sannolikheten att du är fullbelagd 100%?
• om du har längre uppdrag till en och samma arbetsgivare kommer de sannolikt inte vilja betala dig fullpris för detta, där kanske du behöver förhandla ner timpriset.
• ta höjd för sjukdom och inkomstbortfall pga detta alt lösa det med att jobba mer och på obekväma tider för att få ut samma mängd pengar.
• omkostnader tex bokföring, det kan vara klokt att lägga ut det till en som kan - min var självbetalande eftersom hen kände till avdrag som gjordes.
• sociala avgifter ska betalas
• pensionsavsättning, även om du har viktigare mål här och nu kan det vara klokt att avsätta redan nu pga ränra på ränta effekt äver tid
• utbildningsbehov, kan vara kring flummiga saker som tex processer el programvara som behövs för specifika uppdrag.

Som flera skrivit tidgare - kötta och amortera så mycket som möjligt på de med högst ränta. Och håll dig från kakburken aka spelande eller andra pengaslukande ”intressen”.
Good luck mate 🙂
Citera
2022-11-13, 09:03
Medlem
evhaj7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retarded-dick88
• vad är sannolikheten att du är fullbelagd 100%?
Jag har varit anställd hos samma arbetsgivare i flera år och kommer att skriva kontrakt på ett år framåt.
Citat:
• om du har längre uppdrag till en och samma arbetsgivare kommer de sannolikt inte vilja betala dig fullpris för detta, där kanske du behöver förhandla ner timpriset.
Jag känner andra konsulter på bolaget som har jobbat där som konsult i 4-5 år och de tycks bara ha ökat i omsättning när jag tittar på deras resultat (Allabolag.se).
Citat:
• ta höjd för sjukdom och inkomstbortfall pga detta alt lösa det med att jobba mer och på obekväma tider för att få ut samma mängd pengar.
Det är det här jag undrar om jag verkligen ska amortera det första jag gör eller bygga upp en buffert först?
Citat:
• omkostnader tex bokföring, det kan vara klokt att lägga ut det till en som kan - min var självbetalande eftersom hen kände till avdrag som gjordes.
• sociala avgifter ska betalas
• pensionsavsättning, även om du har viktigare mål här och nu kan det vara klokt att avsätta redan nu pga ränra på ränta effekt äver tid
• utbildningsbehov, kan vara kring flummiga saker som tex processer el programvara som behövs för specifika uppdrag.
Som flera skrivit tidgare - kötta och amortera så mycket som möjligt på de med högst ränta. Och håll dig från kakburken aka spelande eller andra pengaslukande ”intressen”.
Good luck mate 🙂

Bra tips och tack för ryggdunkningen!
Citera
2022-11-13, 09:22
Medlem
Betala så mycket du kan, försök att leva så snålt du bara kan. 25% ränta är fan maffia metoder alltså.
Citera
2022-11-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evhaj7
Hej!
Jag är en fd. spelmissbrukare och har dragit på mig privata lån på följande:

Brocc 208 303:- 9,44%
CSN 293 736:- 0,14%
Facit Bank 39 470:- 22%
ICABanken 44 850:- 11,40%
Thorn 48 000:- 25%
Wasa 307 220:- 6,8%
Totalt: 941 579:-

Jag betalar ca 11000:- i månaden för dessa lån. Totalt betalar jag ca 25000:- i månaden för lån och räkningar. Jag har för närvarande inte möjlighet att samla dessa lån på grund av betalningsanmärkningar.

Jag har dock precis blivit egenkonsult (med AB) mot ett företag och kommer att ta 950:-/timme exkl moms, 40 timmar i veckan, 48 timmar (eller mer) per år.

Vad är min bästa väg framåt här?
Om du amorterar ditt lån på Thorn, 48 000 så kommer du att minska dina räntekostnader med 12000 kr per år eller 1000 kr i månaden. Ju förr du blir av med detta lån desto bättre. När du amorterat bort det då har du en extra tusenlapp i månaden att lägga på Facit-lånet.

Prio måste vara att få bort dessa två lån med det snaraste. När du löst dessa två så har du nästan frigjort två tusen i månaden och resten kommer gå galant. Starkt att betala 25 000 kr i månaden. Det visar att du har brutit ditt destruktiva levene och är på väg åt rätt håll. Lycka till!
Citera
2022-11-13, 09:52
Medlem
Citat:
Jag har varit anställd hos samma arbetsgivare i flera år och kommer att skriva kontrakt på ett år framåt.

Jag känner andra konsulter på bolaget som har jobbat där som konsult i 4-5 år och de tycks bara ha ökat i omsättning när jag tittar på deras resultat (Allabolag.se).

Det är det här jag undrar om jag verkligen ska amortera det första jag gör eller bygga upp en buffert först?

Bra tips och tack för ryggdunkningen!
Nice! Tänk på att Skatteverket är glada för att undersöka ”dold anställning” på folk dvs har du bara en arbetsgivare så kan de ställa frågan ’varför du inte är anställd där istället’. Men känns som du har svaret på frågan att företaget kör konsultbas istället för anställning isåfall! 💪🏻 kör hårt, skriv gärna hur det går 🙂
Citera
2022-11-13, 10:05
Medlem
Ring runt till de bolagen du har lite lägre ränta i och försök få fryst de lånen några månader. Förklara dina nya förutsättningar och din vilja att komma på fötter igen.

När de två lånen med högst ränta är betalda betalar du minimum på alla lån förutom ica, den släcker du snabbt.

Skönt som fan att minska antalet inbetalningar. Lycka till!
Citera
2022-11-13, 10:21
Medlem
Jobba som en gnu och betala av lånet med högst ränta.
Skriv även ner delmål på ett papper så du ser resultaten på papper kam vara mer motiverande jag gör själv så med mitt sparande.
Citera
2022-11-13, 10:23
Medlem
Citat:
Hej!
Jag är en fd. spelmissbrukare och har dragit på mig privata lån på följande:

Brocc 208 303:- 9,44%
CSN 293 736:- 0,14%
Facit Bank 39 470:- 22%
ICABanken 44 850:- 11,40%
Thorn 48 000:- 25%
Wasa 307 220:- 6,8%
Totalt: 941 579:-

Jag betalar ca 11000:- i månaden för dessa lån. Totalt betalar jag ca 25000:- i månaden för lån och räkningar. Jag har för närvarande inte möjlighet att samla dessa lån på grund av betalningsanmärkningar.

Jag har dock precis blivit egenkonsult (med AB) mot ett företag och kommer att ta 950:-/timme exkl moms, 40 timmar i veckan, 48 timmar (eller mer) per år.

Vad är min bästa väg framåt här?

Bästa väg är att börja betala lånen. Oavsett inkomst.
Citera
2022-11-13, 10:53
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Bästa är dock om han kan hitta ett sätt att betala skulderna med bolagets pengar

Skulle säga at risken för förbjudet lån är vääääldigt nära där.
Citera
2022-11-13, 11:37
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Jag bor i en hyreslägenhet så jag har i princip inga bostadskostnader förutom hyra, el och vatten.

Min nuvarande nettolön ligger på 34 000. Jag räknar på att jobba 1 920 timmar (48*40) per år.
1 920*950 = 1 824 000 kr per år, eller 152 000 kr per månad. Maximal nettolön blir 59 500 kr / månad enligt https://www.nystartad.se/lonekalkylatorn/. Jag har inga kostnader i princip då jag är programmerare och bara behöver en laptop + eventuellt en eller två datorskärmar.

Du ska absolut inte ta ut mer lön än brytpunkten för statlig skatt. Övriga inkomster i bolaget får ligga (föreslår att du öppnar företagskonto på avanza med kapitalförsäkring och där köper räntefonder istället för att spara på konto, utöver sånt du behöver för löpande utgifter) så tar du utdelning när du kan.

Lev snålt i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in