2022-11-13, 05:40
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Håll dig till vad vi diskuterar.

Noselake skrev att polisen fortfarande söker han/dem i den röda bilen.

Jag bad om källa för det påståendet, i och med att han presenterar det som fakta. Samtidigt som jag själv var tydlig med att min åsikt/övertygelse är att polisen vet vilka männen är samt att de är hörda.

Om Noselake inte har belägg för att polisen fortfarande söker efter männen i bilen får han vara så god att skriva att han tror att det är så. På samma sätt som när jag skrev att jag tror att polisen visst har koll på vilka dessa män är.

Noselake har släppt flera kontroversiella uttalanden som ren fakta. Det är då fullt rimligt att vi andra begär källor för dessa påstådda fakta.

Du är en hal djävel och ändrar dig vad andra skrivit som passar dig bäst.

NEJ. Noselake skrev inte att polisen söker/letar efter någon.

Noselake skrev : Däremot mannen i den röda bilen som var JJs bästa vän har inte ringt in . De söker fortfarande efter honom / dem

Om nu Noselake pratat med JJs bästa vän eller en kompis till JJs vän eller vem som helst.,som berättar att de söker efter honom.
Hur i helvete ska han kunna lämna en källa på det??? Och att det är polisen som söker.
Du tolkar in sånt som inte står i texten.
Det kan mycket väl vara en privatperson uppgifterna kommer från.
Eller som du själv framhärdar, dina åsikter o din övertygelse går ju bra utan källa. Då borde det även gälla för honom/ henne. Eller hur?
Senast redigerad av PlanBoksBok 2022-11-13 kl. 05:56.
Citera
2022-11-13, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok

Noselake skrev : Däremot mannen i den röda bilen som var JJs bästa vän har inte ringt in . De söker fortfarande efter honom / dem

Om nu Noselake pratat med JJs bästa vän ,som berättar att de söker efter honom.
Hur i helvete ska han kunna lämna en källa på det??? Och att det är polisen som söker.
Eller som du själv framhärdar, hans egna åsikt,övertygelse eller att han är säker på. Det måste väl gillas ?

Du komplicerar saker å det grövsta, tyvärr.

Noselake skrev:
Däremot mannen i den röda bilen som var JJs bästa vän har inte ringt in . De söker fortfarande efter honom / dem

och
Nej inte dem två killarna i den lilla röda bilen. De har inte trätt fram .
Detta i en diskussion som handlade om huruvida männen var kända och hörda av polis. Jag tror att alla i tråden då gör tolkningen att Noselake påstår att männen inte trätt fram samt att polisen fortfarande söker honom/dem. Vilka skulle annars söka dem menar du?

Du skriver att Noselake kan ha pratat med JJ:s bästa vän. Javisst! Men det står inte skrivet av honom någonstans. Och det är heller inget jag tror.

Noselake skrev som att allt var konstaterad fakta. Jag bad om källa. Oavsett om källan är en kompis, media eller polis. Så att var och en får avgöra hur tillförlitlig man tycker att infon är.

I detta fallet är jag övertygad om att det inte finns någon källa; utan att allt är Noselakes spekulationer.

Presentera fakta som fakta och spekulation som spekulation. Tråden förlorar mycket när spekulation presenteras som fakta.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-11-13 kl. 06:32.
Citera
2022-11-13, 06:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Du komplicerar saker å det grövsta, tyvärr.

Noselake skrev:
Däremot mannen i den röda bilen som var JJs bästa vän har inte ringt in . De söker fortfarande efter honom / dem

och
Nej inte dem två killarna i den lilla röda bilen. De har inte trätt fram .
Detta i en diskussion som handlade om huruvida männen var kända och hörda av polis. Jag tror att alla i tråden då gör tolkningen att Noselake påstår att männen inte trätt fram samt att polisen fortfarande söker honom/dem. Vilka skulle annars söka dem menar du?

Du skriver att Noselake kan ha pratat med JJ:s bästa vän. Javisst! Men det står inte skrivet av honom någonstans. Och det är heller inget jag tror.

Noselake skrev som att allt var konstaterad fakta. Jag bad om källa. Oavsett om källan är en kompis, media eller polis. Så att var och en kan avgöra hur tillförlitlig man tycker att infon är.

I detta fallet är jag övertygad om att det inte finns någon källa; utan att allt är Noselakes spekulationer.

En oviktig parentes. Noselake tycks vara kvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Nej . Men jag är själv en mamma. Skulle aldrig oavsett hur jävla mycket jag älskar mina barn gå med på att städa bort eller bli inblandad i ett mördande. Aldrig i livet.
Hjälper man sina barn med det, så hjälper man dem direkt inte i rätt riktning i livet.

Har hört att JJs pappa och JJ ska vara störda . Men Inte att hennes mamma skulle det.

Kan nästan svära på min hand att ingen normal funtad förälder skulle gå med på att städa bort ett mord som sitt barn gjort. Eller vara inblandad.
Då är det något som är allvarligt fel.
Citera
2022-11-13, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok

Om nu Noselake pratat med JJs bästa vän eller en kompis till JJs vän eller vem som helst.,som berättar att de söker efter honom.
Eller som du själv framhärdar, dina åsikter o din övertygelse går ju bra utan källa. Då borde det även gälla för honom/ henne. Eller hur?

Fast här säger ju Noselake visst att de letar efter honom/dem, och källan är då JJ's bästa vän (alltså osäker källa hittills) eller en kompis till JJ's bästa vän (ännu mer osäker källa).
Vet inte riktigt varför du krånglar till det?

Här är det viktigt att man är tydlig med att man TROR, ANAR, eller att det BÖR vara si eller så.
För uteblir de detaljerna i en text att man inte har en säker/trovärdig källa som går att visa upp blir det en trådsanning vilket tyvärr är sånt vi ska undvika då många här inne gör sina spekulationer på ALLT som skrivs här.
Men vet man då att påståendet inte bygger på en säker källa tar man det med en nypa salt.

Blir ju fel om jag skulle påstå att tex "Jag hörde från min mosters kusin som är bästa vän med JJ att de hittat mordvapnet" när det kanske i själva verket var att "min mosters kusin som känner JJ spekulerade i att de bör hittat mordvapnet nu".
Det krävs så lite att det ska bli fel så därför är just källorna viktiga att man kan visa upp.
Citera
2022-11-13, 07:54
Medlem
argusmaximuss avatar
Några saker.
- Trådsanningen verkar ha blivit att JJ och MH hållit ut så länge i förhör och inte erkänt eller ens sagt något. Hur vet vi det? Det kan mycket väl vara så att en av dessa pratat, men den andra inte sagt samma sak - eller varit tyst. Hursomhelst, vi vet inte hur dessa förhör gjorts och vad som sagts. Så känns märkligt att vara övertygad om att de varit tysta.

- Bråket på Nöjet. Det måste vara någon som vet vad detta bråket handlade om. Har nämnts att det inte bara var de tre huvudpersonerna som var på Nöjet tillsammans, åtminstone JJ och MH hade väl andra vänner där förutom A som inte verkar sagt så mycket. Förmodligen vet polisen mer, men oerhört märkligt att ingen från Nöjet pratat med media mer än den där vakten och A - som både är diffusa. Åtminstone JJ hade väl flera i sin bekantskapskrets där?

- Ja, jag vet, det finns en film från Gulf-mack. men det borde finnas betydligt fler filmer. Samhällen är överfulla med övervakningskameror 2022. Inte minst borde det finnas från Nöjet och resten av centrala Vetlanda, därifrån de befann sig. JJ bodde ju nära city. Detta är en del jag hoppas, och tror, polisen lagt stora resurser på. Men inget av detta har heller kommit ut i media. Märkligt.

- Varför följer man någon frivilligt hem, som man bråkat med på krogen, precis innan? Går emot all logik, efter bråk vill man bara avlägsna sig. Det var lördag, fanns roligare saker att göra än att hänga med någon man bråkat med hem.

Men den verkligt stora, och vidriga, saken som hänger över detta case är om man inte kan bevisa VEM av de två MGM var den som dödat. Kan man inte bevisa det faller påföljden dramatiskt. Vore hjärtskärande.
Senast redigerad av argusmaximus 2022-11-13 kl. 08:02.
Citera
2022-11-13, 08:13
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
De åker nog dit på detta. Polisen tog in dem så snabbt så det finns nog bra bevis, så även om de håller tyst så finns nog bra tekniska bevis. Polisen lär ha mer än vi vet.

Ja det får vi verkligen hoppas , för vi vet i princip ingenting. Bara gissningar och spekulationer , påhitt och trams !
Citera
2022-11-13, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Några saker.
- Trådsanningen verkar ha blivit att JJ och MH hållit ut så länge i förhör och inte erkänt eller ens sagt något. Hur vet vi det? Det kan mycket väl vara så att en av dessa pratat, men den andra inte sagt samma sak - eller varit tyst. Hursomhelst, vi vet inte hur dessa förhör gjorts och vad som sagts. Så känns märkligt att vara övertygad om att de varit tysta.

- Bråket på Nöjet. Det måste vara någon som vet vad detta bråket handlade om. Har nämnts att det inte bara var de tre huvudpersonerna som var på Nöjet tillsammans, åtminstone JJ och MH hade väl andra vänner där förutom A som inte verkar sagt så mycket. Förmodligen vet polisen mer, men oerhört märkligt att ingen från Nöjet pratat med media mer än den där vakten och A - som både är diffusa. Åtminstone JJ hade väl flera i sin bekantskapskrets där?

- Ja, jag vet, det finns en film från Gulf-mack. men det borde finnas betydligt fler filmer. Samhällen är överfulla med övervakningskameror 2022. Inte minst borde det finnas från Nöjet och resten av centrala Vetlanda, därifrån de befann sig. JJ bodde ju nära city. Detta är en del jag hoppas, och tror, polisen lagt stora resurser på. Men inget av detta har heller kommit ut i media. Märkligt.

- Varför följer man någon frivilligt hem, som man bråkat med på krogen, precis innan? Går emot all logik, efter bråk vill man bara avlägsna sig. Det var lördag, fanns roligare saker att göra än att hänga med någon man bråkat med hem.

Men den verkligt stora, och vidriga, saken som hänger över detta case är om man inte kan bevisa VEM av de två MGM var den som dödat. Kan man inte bevisa det faller påföljden dramatiskt. Vore hjärtskärande.

Stämmer inte. Kolla halloweenmordet i Piteå på Andreas Ylipää. Två misstpnkta gärningsmän. Båda nekade häktade 1 år typ, sen dömdes båda för mord då rätten omöjligt kunde bevisa vem som höll i kniven.
Citera
2022-11-13, 08:36
Medlem
Fb
Jag måste kommentera att det är en väldigt dryg tråd att läsa när alla skriver samma sak varje gång. Man har gjort kontinuerliga sammanfattningar. Läs dom.

Enligt mina egna spekulationer :
Grepen kan vi släppa. Släpp den bara
Likaså cykeln - släpp den också.
Jag tror dessa två är helt oväsentliga.

Jag tror att TT har blivit drogad till en början. Där av låter hon ”konstig” i telefonsamtalet till pojkvännen. Därefter tuppar hon av. Då man väljer att strypa henne eller alt dödligt våld mot huvudet.

Tveksam om jag tror detta är planerat. De misstänka verkar vara impulsiva. Agerar först, tänker sen.

När JJ blir ”påkommen” i trappen av grannen ska hon egentligen möta upp bilen hon bett någon att komma med för att hon akut behöver den. Var på hon får skjuts av grannen så lämnar personen som kommer med bilen en påse med något innehåll i? Samt bilnycklarna i cykel korgen.
Grannen går in till sig. JJ går upp till MH och avlidna TT. Där MH har försökt städa upp i den mån hon kan.

De avvaktar tills de tror grannarna har somnat. Samt planerar vad de gör härnäst. Jag har svårt att tro att man komplicerar det genom att bära TT till någon källare eller vind. Man har bärt henne i trapphuset rakt ut i bilen och tro mig de klarar två kvinnor oavsett adrenalin påslag eller inte.

TTs Telefonen stänger man av, där av sista uppkopplingen precis innan de åker för att dumpa kroppen. När det är färdigt sitter man i chock och undrar vad man gör härnäst. Jag tror man har gjort en överenskommelse att inte säga nånting i förhör. JJ har säkert hotat MH här.

Man städar sedan lägenheten på söndag förmiddag. Åker därefter till pappan. Rider och rekar. Jag har svårt att tro att någon av dem har sovit sen natten mellan fredag- lördag. Pga knark och adrenalin.
Vad bråket handlar om verkar vara också oväsentligt då det knappt går några rykten. Motivet är svagt och dåligt. Men man har ändå utfört handlingen utan att tänka sig för vad konsekvenserna blir. Jag tror ingen mer är involverad. Inte så att de är medvetna om det eller vad som pågick. Då JJ verkar vara problemlösare och manipulativ så får hon de hon ber om som tex bilen mitt i natten.

Då ungdomar använder appen Snapchat ofta , alla tider på dygnet. Så är det tack vare den appen man kan följa ”spåret” efter JJ och MH. Vart de har vart och när osv. En ungdom i den åldern skickar säkert 200-1000 snaps om dagen till ca 10-50 pers dvs ”tomma bilder ” utan text. Får de är så man ”kommunicerar” nu för tiden med varandra.

Det skulle inte förvåna mig om man även har sett att JJ och MH har tex googlat den natten hur man ”gömmer en kropp” etc där man kan styrka deras inblandning.
Jag tror inte man har upptänkt blod i varken lägenhet eller i bil.

Det är bara spekulationer nu fram tills FUP kommer ut. Där får vi veta mer. Och det kommer nog tyvärr dröja. Tills dess kan vi väl låta den här tråden vara för den få handfulla personerna som faktiskt verkar ha något vett i denna tråd. Tex nya uppdaterade sammanfattningar osv.

Detta är mina personliga reflektioner återigen.
Senast redigerad av Kastrullpannkaka71 2022-11-13 kl. 08:38.
Citera
2022-11-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Okej, tänk dig in i följande hypotetiska situation. Ditt namn är JJ. Din pappa heter IL och din vän MH. Du har ett lik i din lägenhet och du vill bli av med liket. Du kan inte flytta liket själv utan du måste be om hjälp, vem ber du om hjälp?
Du vet att dina grannar är oroliga och verkar lyssna. Sannolikheten att du blir upptäckt om du använder MH är förmodligen ganska stor eftersom det skulle ta lång tid, hon är inte stark och verkar aldrig ha sett ett lik förr. Om du däremot frågar IL så är upptäckten minimal eftersom han skulle kunna göra det själv och kunna slinka ut på några sekunder. Det negative med IL är att du måste berätta om liket för honom. Vad väljer du?
Kanske väljer du fortfarande MH, men om du valt IL så skulle du också kunna få kemiexpertis för att städa lägenheten. IL skulle också ha material att lägga liket i under förflyttningen.
Kanske väljer du fortfarande MH, men då inser du att IL kommer ändå få reda på att liket varit i din lägenhet så fort polisen knackar på. Då är det ändå bättre att förekomma det hela genom att tala om för honom nu hur det ligger till. Om du är duktig på att manipulera så borde det bli en lätt match att övertala honom, eller hur?

.
Citera
2022-11-13, 08:49
Medlem
Lyssnat på podden igen där grannen (som körde JJ och talar med brytning) uttalar sig att han frågar JJ vems är cykeln? Vem har ställt den så? Sen flyttade han upp den (antar att den stog/låg illa till) men finns det inte uppgifter på att den va låst vad ett staket?
Har Tove kastat den utanför innan de gick upp till lägenheten?
Citera
2022-11-13, 08:56
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
Okej, tänk dig in i följande hypotetiska situation. Ditt namn är JJ. Din pappa heter IL och din vän MH. Du har ett lik i din lägenhet och du vill bli av med liket. Du kan inte flytta liket själv utan du måste be om hjälp, vem ber du om hjälp?
Du vet att dina grannar är oroliga och verkar lyssna. Sannolikheten att du blir upptäckt om du använder MH är förmodligen ganska stor eftersom det skulle ta lång tid, hon är inte stark och verkar aldrig ha sett ett lik förr. Om du däremot frågar IL så är upptäckten minimal eftersom han skulle kunna göra det själv och kunna slinka ut på några sekunder. Det negative med IL är att du måste berätta om liket för honom. Vad väljer du?
Kanske väljer du fortfarande MH, men om du valt IL så skulle du också kunna få kemiexpertis för att städa lägenheten. IL skulle också ha material att lägga liket i under förflyttningen.
Kanske väljer du fortfarande MH, men då inser du att IL kommer ändå få reda på att liket varit i din lägenhet så fort polisen knackar på. Då är det ändå bättre att förekomma det hela genom att tala om för honom nu hur det ligger till. Om du är duktig på att manipulera så borde det bli en lätt match att övertala honom, eller hur?

Om jag vore IL skulle jag inte medverka till ett brott. Men nu vet jag ju inte hur IL tänker...

Dotter till pappan: "Hej, jag sitter i knipa och har förstört mitt liv för all framtid; hjälp mig och förstör ditt liv, du också".

Och nu väntar jag på att någon; inte du "slut-kant"; kommer med kommentaren: "Pappan är ju militär och har ju stridit för Israel i olika krig; han vet hur man gör för att komman undan. Han har naturligtvis uppfostrat sin dotter så att hon fått ett hårt psyke och kan neka till allt, utan att brytas ner".
Senast redigerad av RFT 2022-11-13 kl. 09:13.
Citera
2022-11-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Samtidigt så sker fordonstrafik till och från fastigheten (slutmål McDonald´s) efter att man kommit ut genom huvudentrén vart efter man till fots rör sig vänster runt hörnet förbi cykelparkeringe snarare än går c:a 8-10 meter ut till "grinden" vid gång- och cykelbanan längs Storgatan tänker jag. Man passerar m a o cykelställen/staketet/öppningen vid husets hörn på väg till bilarna.

Så "grinden" är alltså inte vid den naturliga gångvägen bak till parkeringen. Dock finns gatubelysning just bredvid "grinden" så en cykel bör synas där. Så lite oklart är det än hur grannen menar. Gör JJ honom uppmärksam på cykeln eller tvärtom har jag inte förstått än.

Det som dock talar för att det är vid "grinden" är att det brukar stå ett fordon parkerat som det gör på den här bilden.

https://www.bildtagg.se/bild/p8bzzv15k2lo11puvrpqxvg

Ett fordon där tar alltså upp en del plats för att ställa en cykel slarvigt på infarten mot staketet. Finns dock plats om fordonet inte är så långt. Vilket JJ's inte är.

Platsen kan alltså för övrigt vara parkeringsplats för JJ's bil då det under mitt besök på platsen stod en besökares bil där. Lokala förmågor får gärna titta förbi och se vilken bil som numera ockuperar parkeringsplatsen.

Det är sant.

Jag tänkte instinktivt att grannens bil kanske stod på en annan parkering (exempelvis på andra sidan vägen och då känns inte den vägen från ”huvudingången” ut mot Storgatan så främmande) eftersom det inte ser ut att få plats speciellt många bilar vid huset (om grannens föräldrar har varsin så kanske sonens bil inte får plats). Men jag vet inte hur många parkeringsplatser som finns per lägenhet och hur många i huset som har bil.

Jag hittar ingen text eller hör grannen säga var han parkerat sin bil men någon vet kanske om han nämner det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in