2022-11-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Häromdagen "skämtade" en kvinnlig kollega med mig och sade: "Om jag skulle berätta för HR att du har blablabla med mig (kommer inte ihåg hur hon formulerade sig men det handlade om någon form av sex) så skulle du få sparken". Det här säger hon utan att jag har visat intresse för henne eller sagt något olämpligt. För henne var det ett "skämt".

Fan inte okej att hon ens leker med tanken. Du borde ta kontakt med HR eller din närmsta chef och berätta om hotet/skämtet innan hon får för sig att göra verklighet av det. Hade rollerna varit om ombytta och du ”skämtat” med henne hade det garantaret blivit livat i luckan.

Men åter till huvudspåret - någon måste ju känna till mer. Tex vilken arbetsplats det handlar om och namnet på GM.
Citera
2022-11-13, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Är det bara vid våldtäkter man fryser till?
Alltså om du håller på att bli överkörd av en lastbil, fryser man till då?
Eller om du blir jagad av en tjur?
Varför är det just explicit våldtäkt som får kvinnor att frysa till?

Jag var med om en plötslig trafikolycka för flera år sedan. Då fick jag en sådan "frys"-reaktion.
Stressystem "fight, flight or freeze" går igång.
Detsamma har hänt mig när jag plötsligt såg en allvarlig våldssituation. Då fick jag en "frys"-reaktion. Den varade dock bara några sekunder, sedan skärptes mina sinnen och jag såg till att ringa 112 och avbryta våldsverkaren. Jag upplevde båda dessa situationer som att jag hamnade i någon form av mental chock. Där kroppen låste sig helt. Vid trafikolyckan varade det några minuter och vid åsynen av den våldsamma händelsen varade det i några sekunder.

Några minuter eller sekunder är allt som krävs för att en våldtäktsförövare ska få totalt övertag över sitt offer. Och det krävs bara några minuter för att få till en fullbordad våldtäkt. För offret kan det dock kännas som "timmar", fast det kanske bara rört sig om tre minuter.

Jag kan då sannerligen förstå att folk som blir våldtagna får "frys"-reaktion av den mentala chocken att drabbas av våldtäkt. Studien från Södersjukhuset visar på att det dessutom är vanligt.
Citera
2022-11-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Han kanske är skyldig eller oskyldig, men logiken tingsrätten visar är exakt varför jag undviker kvinnor.

"Mannens berättade om händelsen ansåg dock tingsrätten både var kortfattad och tämligen torftig."

Ah shit den var kortfattad? Visste inte man skulle skriva en hel uppsats eller liknade annars så blir man skyldig automatisk...

Om du blir anklagad för att ha rånat en bank, så ska du givetvis kunna förklara dig. Det räcker inte med att du torftigt och kortfattat säger "jag var på banken. Men jag har inte rånat den".
Förhörsledaren: "ja, men nu har vi uppgifter som pekar på att det skulle kunna vara du, vad säger du om det?".
Du: "jag var på banken. Men jag har inte rånat den".
Du behöver kunna förklara dig. Typ: "jag var på banken för att ta ut pengar, det stämmer. Och jag såg en person som verkade nervös. Jag kan ge signalement om ni vill? Framme vid kassan kom den här personen fram och rånade banken. Jag la mig ner på golvet för att skydda mig, så jag såg inte så mycket av själva rånet, mer än att personen riktade ett vapen mot personalen och sa till dem vad de skulle göra. Jag låg på golvet tills ni kom och grep mig".
Detta är inte en hel uppsats, men är ett mer uttömligt och mer detaljerat svar.

Detsamma gäller om du blir anklagad för våldtäkt. Du behöver kunna ge detaljerade svar på deras frågor. Vilket inte är synonymt med att skriva en uppsats.
Citera
2022-11-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Nej det är en sanning med modifikation. Studier visar helt riktigt att många "fryser till is" men det är inte visat att det är någon slags fysiologisk reaktion på att bli våldtagen som många sprider runt.

Extrem plötslig stress kan få en att stanna upp men du blir inte handlingsförlamad om du inte fruktar för ditt liv. Hur retarderat hade inte det varit ur ett evolutionsperspektiv. "En varg kommer, jag fryser till is som en narkoleptisk get".

Exakt. Det är en enorm plötslig stressreaktion som sker. Jag har själv varit med om en "frys"-reaktion som varade i några minuter, vid en trafikolycka jag var med om för flera år sedan. Jag trodde jag/andra skulle dö. Och när allt blev stilla så trodde jag att andra var döda. Och jag kunde ändå inte förmå mig att se mig omkring. Kroppen ville inte lyda mig. klarvaken i huvudet men handlingsförlamad i kroppen. Oerhört obehagligt. Nu klarade vi alla oss fint, men det kunde jag inte veta där och då.

Att detta med frys-reaktion sker vid våldtäkt är inte konstigt. En våldtäkt är också en plötslig påkommen händelse som skapar extremt kraftig och plötslig stressreaktion hos offret. och det räcker med några sekunder/minuter av detta tillstånd, så har förövaren fått total kontroll över offret. och det räcker med några minuter för en fullbordad våldtäkt. Och då kan alltså offret ha varit i "frys"-reaktion under dessa minuter, men upplevt det som "timmar". Så. Jag förstår att det är en vanlig reaktion hos våldtäktsoffer.
Citera
2022-11-13, 01:32
Medlem
Fram med namnet för fan. Snubben är ju dömd.
Citera
2022-11-13, 02:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Väldigt vanligt. 70% av de som blir våldtagna får en frysreaktion enligt studie från Södersjukhuset. Det handlar om stressystemet.

Men nu vet inte vi om kvinnan i det aktuella fallet tillhör den gruppen.

I teorin så kan hon lika gärna tillhöra de 30% som inte får någon frysreaktion.
Citera
2022-11-13, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu vet inte vi om kvinnan i det aktuella fallet tillhör den gruppen.

I teorin så kan hon lika gärna tillhöra de 30% som inte får någon frysreaktion.

Det står i TS att hon "frös till". Låter som det rörde sig om bara några sekunder. Oklart om det var en "frys"-reaktion eller inte. Jag blev vittne en gång till en misshandel. Då fick jag en plötslig skarp stressreaktion, som fick mig att få en "frys"-reaktion i några sekunder. Sedan blev jag handlingskraftig och ringde 112 och avbröt misshandeln.

Ja, så kan det givetvis vara. Det är inte helt klart vad som menades med att hon "frös till".
Citera
2022-11-13, 03:07
Avslutad
Citat:
Om du blir anklagad för att ha rånat en bank, så ska du givetvis kunna förklara dig. Det räcker inte med att du torftigt och kortfattat säger "jag var på banken. Men jag har inte rånat den".
Förhörsledaren: "ja, men nu har vi uppgifter som pekar på att det skulle kunna vara du, vad säger du om det?".
Du behöver kunna förklara dig. Typ: "jag var på banken för att ta ut pengar, det stämmer. Och jag såg en person som verkade nervös. Jag kan ge signalement om ni vill? Framme vid kassan kom den här personen fram och rånade banken. Jag la mig ner på golvet för att skydda mig, så jag såg inte så mycket av själva rånet, mer än att personen riktade ett vapen mot personalen och sa till dem vad de skulle göra. Jag låg på golvet tills ni kom och grep mig".

Detsamma gäller om du blir anklagad för våldtäkt. Du behöver kunna ge detaljerade svar på deras frågor. Vilket inte är synonymt med att skriva en uppsats.
Nja, samtidigt kommer det krävas att åklagaren kan visa att du rånat banken. I detta fall med tveksamt vittne kommer det krävas video
Citera
2022-11-13, 05:12
Avslutad
Bara i Sverige man kan bli dömd för våldtäkt för att tjejen tyckte man juckade en gång för mycket. Sjuk dom. Han borde friats.
Citera
2022-11-13, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Bara i Sverige man kan bli dömd för våldtäkt för att tjejen tyckte man juckade en gång för mycket. Sjuk dom. Han borde friats.

Det stämmer säkert att han inte hade dömts i ditt hemland, i Mellanöstern där du kommer från hade i stället kvinnan dömts för att hon hade sex
Citera
2022-11-13, 08:20
Medlem
Citat:

Och om banken blev rånad några få minuter efter snubben varit inne? Vad om snubben har dåligt minne eller inte tittar runt?

Så det räcker inte att man säger bara att man hade frivilligt sex mellan dom 2, åklagaren kanske kommer med +200 frågor som man ska behöva helt plötsligt svara på och om man inte svarar på dom så är man skyldig...
Citera
2022-11-13, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det stämmer säkert att han inte hade dömts i ditt hemland, i Mellanöstern där du kommer från hade i stället kvinnan dömts för att hon hade sex

Jag är svensk.

Varför tycker du domen är rimlig? Ska det räcka med att en kvinna säger att hon blev våldtagen och så ska mannen dömas utan något bevis för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in