2022-11-13, 01:09
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Kanske ville Säpo följa vad brodern gör efter gripandet eftersom det rådde osäkerhet om hans skyldighet.

Det är helt klart möjligt.
Citera
2022-11-13, 01:13
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Det är mycket möjligt att hårddisken skulle funnits kvar men jag tror inte man ville chansa utan körde en strategi och här är vi. Sen kan man se fel som spionbröderna gjort men man ska inte tro att dom är några idioter. Hade dom börjat få misstankar eller blivit gripna båda två kanske andra saker inte hade funnits med i utredningen.

Det är hans sökningar på google som nu finns med och det får man ju väga gentemot informationen som fanns på hårddisken. Information som nu ingen vet vad den handlade om.

Jag gissar att de inte visste om Payam var involverad eller ej och hade "bara" span på honom vilket jag även gissar att SÄPO haft på de andra iranierna som Peyman fått pengar ifrån.
Citera
2022-11-13, 01:15
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Han gjorde konstiga sökningar men det är ju inget som SÄPO kunde vet att han skulle göra. Men iaf så är det ju intressant för oss som inte är del av säkerhetstjänsten och vi kan då sluta oss till att det troligen inte är Payam som 'fuckat up' utan på något sätt så är det via Peyman man kommit dem på spåret.

Jag lägger till en brasklapp. Det skulle kunna vara en strategi från SÄPO att låta Payam vara fri, spana på honom i hopp om att han skulle leda polisen till mer info; kanske gå till en pengagömma, kanske ringa till någon och säga något av intresse. Det är ju uppenbart att SÄPO vet att Payam kommer vara under en enorm stress när han vet att hans broder (och kumpan) är frihetsberövad. Jag vet inte men som sagt så har vi ju facit att Payam kunde förstöra bevismaterial när han var under span.
Dom gjorde ju total avlyssning av alla nära honom så jag tror man ville se vad som hände när Peyman låstes in. Man trodde dom andra mindre tränade skulle börja göra misstag och tabbar. Dom har nog ganska mycket ändå under 4 års spaning och väldigt grundlig sådan. Borde bli 16 års fängelse, brodern får kanske 8 år och är kärringen med på det får hon villkorligt om hon har information att bidra.
Citera
2022-11-13, 01:24
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Dom gjorde ju total avlyssning av alla nära honom så jag tror man ville se vad som hände när Peyman låstes in. Man trodde dom andra mindre tränade skulle börja göra misstag och tabbar. Dom har nog ganska mycket ändå under 4 års spaning och väldigt grundlig sådan. Borde bli 16 års fängelse, brodern får kanske 8 år och är kärringen med på det får hon villkorligt om hon har information att bidra.

Nu har ju ingen av oss möjlighet att se alla bevismaterial och rättegången kommer även hållas i helhet, eller delvis, bakom stängda dörrar, men det vi kan se så är det när det gäller Payam inte så jättetungt. Han har googlat, han har skrivit om olika pengabelopp, spionkameror, GRU, Russki, hemligt utrymme på en toalett och allt är skrivet som om han vore schizofren. Det finns indicier som talar för att han har sprungit ärenden åt en främmande makt men man har inga bilder/video när han hämtar pengar, ger information vad vi kan se.

Det är ju änså Sverige vi talar om där maxstraff aldrig döms ut såvida man inte är dubbelmördare eller skattefifflar eller säljer droger. Payam kan gå fri och det skulle inte förvåna mig.

Peyman kommer troligtvis, om jag får lov att killgissa, dömas för minst olovlig befattning med hemlig uppgift. Men om man inte kan bevisa att han skickat hemliga uppgifter till någon i eller utanför Sverige så kommer han väl ut om något år. Vi har ju fortfarande det som så att de alla kommer ut efter att ha avtjänat 2/3-delar.
Citera
2022-11-13, 02:05
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Jag läser att Peyman försökt tjäna pengar med hjälp av insidertrading med en annan iranier.

Sh*hin At*sh Poush (*=a) som äger IT-kompassen i Uppsala. Där har Sh*hin fått information från olika företag som de gjort IT-arbeten för och den här infon har han gett Peyman via Signal.

De två iranierna har även diskuterat om att starta en anonymiserad telefonitjänst i syfte att tjäna pengar.

https://www.bildtagg.se/bild/cum9k1j966yln6tv0vco1hxk
Citera
2022-11-13, 02:57
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 199, Bilaga, Tilläggsprotokoll 1

https://www.bildtagg.se/bild/19486nxh7csy2noipbtmjdp
https://www.bildtagg.se/bild/yjmg33ik2te80b2un6vqwz

21 maj 2018 har Peyman mött upp en person för att äta mat. De har sedan bytt bord inne på restaurangen när andra kom och satte sig vid bordet bredvid. Detta tycker SÄPO var ett konspirativt beteende.

Det som är intressant att veta är att Peyman har varit spanad på sedan åtminstone 21/5 2018 och han greps den 20/9 2021.

Den första husrannsakan i Peymans bankfack gjordes den 31 mars 2017. Det fanns ett igenklistrat vitt kuvert med texten "Till Lars Andersson". Det står att det undersöktes och mättes men det står inget om ifall det undersöktes med fiberoptik (vilket det bruna kuvertet undersöktes med vid andra husrannsakan i bankfacket). Inte heller får vi reda på vad som stod i brevet eller vad det handlade om generellt.

Den andra husrannsakan i Peyman bankfack gjordes den 22 maj 2017. Nu fanns inte längre det vita kuvertet kvar utan nu fanns det ett brunt med texten "Förvaras åt Jan Andersson". Det undersöktes med fiberoptik.

10 juli 2018 görs den tredje husrannsakan i bankfacket och då visste de att Peyman gjort det senaste besöket vid bankfacket 16/1 2018. Det bruna kuvertet "Förvaras åt Jan Andersson" var kvar.

1 oktober 2018 görs den fjärde husrannsakan efter att de fått veta att Peyman varit där, 17 augusti 2018, efter familjens hemkomst från Kanada. Den här gången står det att det bruna kuvertet "Förvaras åt Jan Andersson" var "förslutet och även tejpat". Det blir ju omöjligt att veta om de menar att det var igenklistrat eller om det hade blivit öppnat och sedan tejpat med tejp.
Senast redigerad av BRASKAMINSKI 2022-11-13 kl. 03:49.
Citera
2022-11-13, 03:26
Medlem
zuxses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Har det framkommit vad breven i bankfacket innehöll för något? Det stod någonting i stil med "Till Jan Andersson" och sedan hade det bytts ut mot ett brev med som hade texten "Förvaras åt Jan Andersson" eller något år det hållet.

Brevet i vitt kuvert hade texten "Till Lars Andersson" och det verkar man inte ens ha försökt lysa igenom. Senare låg där i stället ett brunt kuvert "Förvaras åt Jan Andersson" som man inspekterade med fiberoptik, framgår det. Men jag ser inget om vad man då fann.
Citera
2022-11-13, 03:33
Medlem
Polis2010s avatar
Jag skulle tro att alla Sveriges viktiga underrättelsepersoner i Säpo, Must (KSI ) är detaljstuderade av Ryssland och Turkiet (Iran ) sedan minst 10 år tillbaka. Deras adresser, civilstånd, barn, ekonomi och sexuella preferenser. Det finns förutom spioner, mullvad också Säpos klantigheter vid upphandling tex av Transportstyrelsen då IBM-personal utan någon som helst bakgrundskoll grejade runt bland skyddade identiteter. Denna personal kom från alla världens hörn. Det finns fler dataskandaler i närtid där en kostade minst 400 miljoner med torftigt kollade indier, pakistanier och öststatsbor som flög hit på korta arbetskontrakt. Ansvariga var RPS. Det projektet lades ner då det inte uppfyllde kraven precis som Finlands polis hade talat om två år tidigare. Det finns mer.. må gud hjälpa oss.
Citera
2022-11-13, 03:38
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuxse
Brevet i vitt kuvert hade texten "Till Lars Andersson" och det verkar man inte ens ha försökt lysa igenom. Senare låg där i stället ett brunt kuvert "Förvaras åt Jan Andersson" som man inspekterade med fiberoptik, framgår det. Men jag ser inget om vad man då fann.

Precis, det undersöktes och mättes och vi får reda på att det var själva C5 kuvert (162x229 mm) som undersöktes på utsidan eller om det var innehållet. Men kan det vara som så att de har tabbat sig? Det här var den 31 mars. De får sedan reda på att Peyman varit där den 12 maj och gör sedan sin andra husrannskan i bankfacket den 22 maj.
Citera
2022-11-13, 03:58
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Stockholms TR B 14349-21 Aktbil 199, Bilaga, Tilläggsprotokoll 1

https://www.bildtagg.se/bild/19486nxh7csy2noipbtmjdp
https://www.bildtagg.se/bild/yjmg33ik2te80b2un6vqwz

21 maj 2018 har Peyman mött upp en person för att äta mat. De har sedan bytt bord inne på restaurangen när andra kom och satte sig vid bordet bredvid. Detta tycker SÄPO var ett konspirativt beteende.

Det som är intressant att veta är att Peyman har varit spanad på sedan åtminstone 21/5 2018 och han greps den 20/9 2021.

Den första husrannsakan i Peymans bankfack gjordes den 31 mars 2017. Det fanns ett igenklistrat vitt kuvert med texten "Till Lars Andersson". Det står att det undersöktes och mättes men det står inget om ifall det undersöktes med fiberoptik (vilket det bruna kuvertet undersöktes med vid andra husrannsakan i bankfacket). Inte heller får vi reda på vad som stod i brevet eller vad det handlade om generellt.

Den andra husrannsakan i Peyman bankfack gjordes den 22 maj 2017. Nu fanns inte längre det vita kuvertet kvar utan nu fanns det ett brunt med texten "Förvaras åt Jan Andersson". Det undersöktes med fiberoptik.

30 juni 2018 för SÄPO en husrannsakan på Arlanda i alla hemligt. Det är Peyman som ska åka till utlandet och de söker igenom hans bagage.

10 juli 2018 görs den tredje husrannsakan i bankfacket och då visste de att Peyman gjort det senaste besöket vid bankfacket 16/1 2018. Det bruna kuvertet "Förvaras åt Jan Andersson" var kvar.

1 oktober 2018 görs den fjärde husrannsakan efter att de fått veta att Peyman varit där, 17 augusti 2018, efter familjens hemkomst från Kanada. Den här gången står det att det bruna kuvertet "Förvaras åt Jan Andersson" var "förslutet och även tejpat". Det blir ju omöjligt att veta om de menar att det var igenklistrat eller om det hade blivit öppnat och sedan tejpat med tejp.

29 oktober 2018 görs den femte husrannsakan i bankfacket. Den här gången för att se så att alla speglingar av CD-skivorna gjort korrekt.

29 januari 2019 görs den sjätte husrannsakan i bankfacket för att se om innehållet var oförändrat. Det fanns 18 skivor och det verkar mest ha varit bröllopsresa Barcelona 2009, japan oktober 2010 etc. Papper på vad de planerar att ta med sig i flytten till Kanada. Polisen finner även ett USB-minne som sitter med tejp bakom ett diplom från SÄPO. SÄPO-folket diskuterar om det är som så att Peyman riggat en fälla för att se om SÄPO tar bort tejpen eller ej. SÄPO beslutar att låta tejpen sitt kvar.
Senast redigerad av BRASKAMINSKI 2022-11-13 kl. 04:02.
Citera
2022-11-13, 04:01
Medlem
OK70s avatar
På linkedin har hans chef skrivit så här
Idag är det fem år sedan jag plötsligt steg in som t f generaldirektör på Livsmedelsverket. Jag har gillat nästan varje dag sen dess, tack vare fantastiska medarbetare och viktig verksamhet.

Då skriver Peyman det här
Jag minns det väldigt väl 😉 Ett tack även till dig, det är fantastiskt kul att få jobba tillsammans!

Nu i efterhand berättar chefen om att hon sedan 2018 känt till det hela och i hemlighet rapporterat till polisen allt om hans dagar på jobbet. Vilken märklig situation att låtsas vara trevlig och i smyg egentligen ha ögonen på honom hela tiden under alla dessa år.
Citera
2022-11-13, 04:08
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
https://www.bildtagg.se/file/o45iw537ibx17x9fe51h9xa6

20/9 2021 så vill de att Peyman ska berätta vad det är för kod han har till mobiltelefonerna. Koder Peyman inte vill uppge och hänvisar till "dåliga erfarenheter i samband med att jag lämnade arbetsplatsen". Här måste han ju syfta till att SÄPO gjorde hembesök till Peyman då han inte gick att få tag på i slutet av sin period hos SÄPO. Bara det är ju häpnadsväckande.

Tänk dig själv att dina kollegor skulle komma hem till dig för att de inte kunnat nå dig. Det är ju någonting speciellt som har hänt där och då som inte framkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in